Jump to content

Hvordan få vannet ut av Quick varmtvannstank

Enzo

Recommended Posts

Jeg har akkurat samme tanken i båten min, og jeg bruker vakumpumpe til å suge ut vannet fra den.

Det fungerer veldig greit :-)

Trykkluft vil kanskje kunne "sprenge" noe rør eller noe, mens vakuum vil vel kun suge ut vann og ikke ødelegge noe.

Tvilsomt at en slik vakumpumpe kan lage nok vakuum til at et metall rør skulle implodere.. ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

... Ellers er mitt problem at jeg, toskete som jeg er, glemte å slå av strømmen da jeg tømte tanken. Men jeg har et lite håp om at ikke elementet har gått heden, for da jeg etter en uke kom tilbake til båten etter fadesen var tanken lunken. Så kanskje elementet har stått nedi de 10 litrene som ikke kom ut og derfor ikke er brent? Det er jo termostat for dette, så kanskje, kanskje? :blush:

Lars H.

Jeg har Isotemp og gjorde samme tabben for to år siden. Hadde tenkt å fylle vann før jeg satte på strømmen, men så var ikke vannet åpnet i havna enda, siden det var så tidlig på våren. Glemte at kontakten sto i, og dermed virket ikke berederen på landstrøm etterpå. Men, etter tips fra en kompis i nabobåten, hentet vi fram BRUKSANVISNINGEN, og ihvertfall for Isotemp er det en sikring (type trykknapp) bak det plastdekselet på enden. Fire skruer, et trykk og fire skruer, så var alt som før.

Vet ikke om Quick osv. har samme opplegg, men det er kanskje nevnt her: (rakk ikke å lese noe selv nå) Test av vv.beredere i Båtmagasinet

Mvh Arne Armoa

Ingen som har prøvd å skifte ut kranuttaket med ett større?

Syns kanskje det er litt rart at det ikke går an å tømme vv-tanken ved hjelp av kranene inne i båten, når du bare bruker vv-vannet?

Rart, jeg har samme type og da jeg var hjemme med båten (med vinter) åpnet jeg bare krana og lot det renne ut. Men en må også ta løs en en eller flere inn/ut slang slik at det ikke blir vakuum og at det stopper opp av den grunn.

Jeg hadde fjernet alle slangene, slik at stussene var åpne. Selv om krana da var fullt åpen, så renner det ikke fort i den lille ventlien. Med 40 ltr på tanken sier det seg selv at dette tar tid. Vel, en times tid var kanskje litt drøyt, men det tok unormalt lang tid. Så lange en har annet å gjøre enn bare å vente til den tømmes er det jo ikke noe problem i det hele tatt.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Det er fordi den pumpen du har pumper kalt vann inn i varmtvannstanken slik at varmtvannet "tyter ut" i varmtvannskranen når du åpner den. Du har vel ikke egen pumpe for å suge varmtvann fra varmtvannstanken til kranen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helt enig, men dersom du ligger i en uthavn og tanken er tom for ferskvannvann og du skal ha deg en kaffetår, åpner du en varmntvannskran, holder kaffelars under tømmekranen for varmtvannskranen og åpner kranen der (tømmekranen/overtrykkskranen). Dermed har du 10, 20, 30, 40 eller hvor mange liter du måtte ha på varmtvannstanken i reserve til kaffe.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...