Jump to content

Hvordan demontere Mercruiser 4,2Dtronic Bravo 3X fra Nor-Dan 7800


ansgar

Recommended Posts

Grunnet noe som ser ut som en lekkasje fra styrebolten har jeg lest meg til at motoren må ut for å fikse dette. For å se det litt positiv er dette jo en glimrende mulighet til å få montert inn ankervinsj og malt motor rommet. Og i tillegg å få gjort noe med alle rustflekkene på motoren.

 

Bilde av styrebolt fra innsiden. Båt og motor er 2003 model.

p1020269.jpg

 

Nå kommer jo alle de store spørsmålene: Må targabøyle av for å komme til for å løfte motoren ut ? hvis så er det bare å løsne skruene i framkant og trekke den ut?

 

Bilde av motor rom:

p1020331.jpg

 

Slik det ser ut for meg må motoren løftes litt opp for deretter slides fremover før den kan løftes ut. Da vil pumper og slikt komme i konflink, selv om disse demonteres ser det ut som om det ikke vil være plass nok.

 

Er det mulig å demonter varmeveksleren og sjøvannspumpen for å få motoren litt kortere?

 

Er det noen som har en steg for steg liste over alt det som må demonteres på motoren før den kan løftes ut ?

 

Takkmemlig for svar.

 

Har flere bilder hvis dere ønsker det.

Link to post
Share on other sites

Hvis du må ta av targabøylen så er det de skruene oppå på den fremste delen av targaen pluss en lang pipe (mener det er 17 mm) på den bakre delen. (skru av deksla på siden). Den framre delen er også limet, fjernes lettest med en tapetkniv.

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Link to post
Share on other sites

Gass/gearwire, sjøvannsinntak, eksos, kabelbunt, jording, plusskabel starter, servoslanger, to bolter vertikalt bak på motor gjennom transom, motorlabber, jording til drev og sikkert noe jeg har glemt.

 

Ser ut som du har god plass i lengden. Motoren må ikke mer enn 5 cm frem. Varmeveksleren er jo lett å plukke av hvis du trenger det. Høyden under targaen måler du deg frem til. Husk å plusse på hva talja trenger av plass. Bruk så korte stropper du kan. Og så liten talje du kan. Hos meg gikk det på håret når jeg kuttet ut talja på siste løftet.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har god plass i lengden. Motoren må ikke mer enn 5 cm frem. Varmeveksleren er jo lett å plukke av hvis du trenger det. Høyden under targaen måler du deg frem til. Husk å plusse på hva talja trenger av plass.

 

Det jeg så på var at motoren må en del frem for å gå klar av bakveggen (der seteryggen er festet).

 

Båten står på land mot en fjellvegg så jeg må løfte motoren ut med en kranbil på siden. Da regner jeg med at targabøylen må av.

 

Er det mulig å løfte motoren rett opp eller må den vinkles opp ?

Link to post
Share on other sites

Mener du dekslene på innsiden ? hvordan får jeg av disse. Har sett på baksiden av dekslene og det er ingen skruer der.

Nei, det er de lange dekslene på utsiden bak på sidene, noen årsmodeller har vel en metalrist der isteden, så må du bruke skralle og forlenger + lang pipe , mutteren er langt oppi der. Tok av targabøylen på min 780 for noen år siden, da hullet i båten var for lite til flere ledninger opp til targaen.. :smiley:

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Link to post
Share on other sites

Nei, det er de lange dekslene på utsiden bak på sidene, noen årsmodeller har vel en metalrist der isteden, så må du bruke skralle og forlenger + lang pipe , mutteren er langt oppi der.

 

Da er jeg med, tenkte på dekselet på innsiden, har ikke en gang tenk på dekselet på utsiden, da ser dette ut som en enkel jobb.

 

Takk for svar

Link to post
Share on other sites

Nei, det er de lange dekslene på utsiden bak på sidene,

 

Jammen hadde du rett :rolleyes:

 

Når jeg skrudde av dekslene fant jeg ut hvordan putene på baksiden var festet. Fant bolten til targabøylen også.

p1020394.jpg

Da stille jeg meg et lite spørsmål, hvorfor har de ikke spandert på seg 2 kroner med en rustfri skive ?

Link to post
Share on other sites

Har kommet godt i gang med å demontere diverse for å gjøre den klar for utløfting.

Har gjort følgende:

- Koblet fra alt elektrisk, inkludert mercathode.

- Koblet fra vannutskiller og dieselretur.

- Slanger til servo. Oljen her var helt hvit. Merkelig siden den normal ikke kan han noen kontakt med vann. Noen som har vært borti dette tidligere ?

- Demonteret også tanken til servo oljen slik at det skulel bli litt bedre plass.

- Suget ut all kjølevæsken fra motoren og demonterte slangene til varmtvannsberederen.

- Gass og gir vaier

- Ekspansjonstanken til kjølevannet.

 

Nå har jeg sett litt videre på hvordan jeg skal få ut motoren.

p1020383.jpgp1020385.jpg

 

Det ser veldig trang ut her. Her kan motoren maks løftes 10 mm før den må slides mot babord. og da klarer jeg ikke å få løftet den av motor føttene i bakkant, regner med at jeg må skru løs motorføttene. Hadde egentlig planlagt å la dem stå i slik at jeg kunne unngå å måtte justere motoren etter at den ble satt inn igjen.

Eneste som kan hjelpe slik jeg ser det er enten å skru av eksosbendet. men da ser det ut som om det er mye annet som også må demonteres. Det er en sylinder av en eller annen sort

p1020256.jpg

eller om det er mulig å slide motoren til høyre etter at jeg har løsnet de to boltene på transomplaten.

p1020374__kopi.jpg

 

Hva er det best å gjøre, og ikke minst lettest ?

Link to post
Share on other sites

Du behøver ikke løfte motoren i bakkant. Den glir rett ut av indre transomplate. Den behøver heller ikke å dras langt før den slipper aksel. Da kan du vri og vende på den slik du ønsker. Du må rette opp igjen motoren med tolk uansett om du tar av motorlabbene eller ikke. Men jeg lot også labbene stå. Motoren skal stå på noe når den lagres også. Ta deg god tid så du er sikker på at alt er løsnet før du løfter.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Usikker på om noen har sakt det, men drevet må vel av først pga akselen som går inn i motoren.

Deretter sklir du den frem det som trengs, husk og merke hvor motoren sto.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Usikker på om noen har sakt det, men drevet må vel av først pga akselen som går inn i motoren.

 

Har tatt av drevet, men det e fort gjort å glemme en vital del som dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjaklet meg inn med to små biltema taljer i løfteørene, og så samle de i en stropp som går opp til kranen. Du er avhengig av å kunne tilte motoren (mye) underveis når du tar den ut.

Link to post
Share on other sites

Du er avhengig av å kunne tilte motoren (mye) underveis når du tar den ut.

Holder det meden talje i hvert hjørne av motoren ?Hvor mye mener du når du sier at motoren må tiltes mye. Når noen sier mye tenker jeg 45 grader og oppover.

Link to post
Share on other sites

Du må ofte tilte motoren en del for å få den ut ja. Du kommer til løftepunkt under plastdekselet over dysene dine. Du bør få med deg en som har gjort det før hvis du er usikker på ting :) Du trenger nok ikke fjerne eksosbendet, det ville jeg ikke tatt av var jeg deg.

Link to post
Share on other sites

Nå var motoren ute, tiltet motoren slik at den nesten hang med all tyngde på fremre løfteøre. da gikk det greit å få den ut. Nå stor den varmt og godt i garasjen til våren. Takk for all hjelp så langt.

Link to post
Share on other sites

Har kommet over et nytt problem når transom skal demonteres:

Er et noen som vet hvilket verktøy som trengs for å løsne boltene til eksos røret som går inn i transom? De 4 boltene som har et hode som ligner på torx ?

eksos_transom.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, det vet jeg veldig godt. Det er 3/8" tolvkant. (tommetolvkant altså) Du må kjøpe den med 3/8" firkant for å komme til de to nederste. Leser du i "Vinterprosjekttråden" min ser du hvorfor. Jeg har nå både 3/8" og modifisert 1/2".

Edited by Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med riktig verketøy var det ingen problem å få løs eksos røret. Fikk av transomplaten fra innsiden.

 

Men yttersiden var limt fast med sikaflex.

 

Hvordan får jeg denne løs ?

Link to post
Share on other sites

Den skal ikke være limt fast, men jeg tipper den sitter godt i skruene gjennom akterspeilet. Sett på igjen mutterne, (godt innpå boltene, men ikke så bolten stikker ut) og prøv å dunke litt med en klubbe. Tenker den kommer ganske lett da. Vær forsiktig så du ikke skader boltene. Har du først fått den litt løs, lirker du den lett videre. Vær forsiktig med å bende fra utsiden. Det er kun en tynn aluminiumskant rundt gummilisten som tetter mot hekken.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...