ansgar Startet 4.November.2009 Del på Facebook Startet 4.November.2009 Grunnet noe som ser ut som en lekkasje fra styrebolten har jeg lest meg til at motoren må ut for å fikse dette. For å se det litt positiv er dette jo en glimrende mulighet til å få montert inn ankervinsj og malt motor rommet. Og i tillegg å få gjort noe med alle rustflekkene på motoren. Bilde av styrebolt fra innsiden. Båt og motor er 2003 model. Nå kommer jo alle de store spørsmålene: Må targabøyle av for å komme til for å løfte motoren ut ? hvis så er det bare å løsne skruene i framkant og trekke den ut? Bilde av motor rom: Slik det ser ut for meg må motoren løftes litt opp for deretter slides fremover før den kan løftes ut. Da vil pumper og slikt komme i konflink, selv om disse demonteres ser det ut som om det ikke vil være plass nok. Er det mulig å demonter varmeveksleren og sjøvannspumpen for å få motoren litt kortere? Er det noen som har en steg for steg liste over alt det som må demonteres på motoren før den kan løftes ut ? Takkmemlig for svar. Har flere bilder hvis dere ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjolsen Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Hvis du må ta av targabøylen så er det de skruene oppå på den fremste delen av targaen pluss en lang pipe (mener det er 17 mm) på den bakre delen. (skru av deksla på siden). Den framre delen er også limet, fjernes lettest med en tapetkniv. Sitér dette innlegget (Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Gass/gearwire, sjøvannsinntak, eksos, kabelbunt, jording, plusskabel starter, servoslanger, to bolter vertikalt bak på motor gjennom transom, motorlabber, jording til drev og sikkert noe jeg har glemt. Ser ut som du har god plass i lengden. Motoren må ikke mer enn 5 cm frem. Varmeveksleren er jo lett å plukke av hvis du trenger det. Høyden under targaen måler du deg frem til. Husk å plusse på hva talja trenger av plass. Bruk så korte stropper du kan. Og så liten talje du kan. Hos meg gikk det på håret når jeg kuttet ut talja på siste løftet. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 4.November.2009 Del på Facebook Svart 4.November.2009 Merk alle kabler, slanger og wire. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 (redigert) på den bakre delen. (skru av deksla på siden). Mener du dekslene på innsiden ? hvordan får jeg av disse. Har sett på baksiden av dekslene og det er ingen skruer der. Redigert 4.November.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 Ser ut som du har god plass i lengden. Motoren må ikke mer enn 5 cm frem. Varmeveksleren er jo lett å plukke av hvis du trenger det. Høyden under targaen måler du deg frem til. Husk å plusse på hva talja trenger av plass. Det jeg så på var at motoren må en del frem for å gå klar av bakveggen (der seteryggen er festet). Båten står på land mot en fjellvegg så jeg må løfte motoren ut med en kranbil på siden. Da regner jeg med at targabøylen må av. Er det mulig å løfte motoren rett opp eller må den vinkles opp ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjolsen Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Mener du dekslene på innsiden ? hvordan får jeg av disse. Har sett på baksiden av dekslene og det er ingen skruer der. Nei, det er de lange dekslene på utsiden bak på sidene, noen årsmodeller har vel en metalrist der isteden, så må du bruke skralle og forlenger + lang pipe , mutteren er langt oppi der. Tok av targabøylen på min 780 for noen år siden, da hullet i båten var for lite til flere ledninger opp til targaen.. Sitér dette innlegget (Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Nei, det er de lange dekslene på utsiden bak på sidene, noen årsmodeller har vel en metalrist der isteden, så må du bruke skralle og forlenger + lang pipe , mutteren er langt oppi der. Da er jeg med, tenkte på dekselet på innsiden, har ikke en gang tenk på dekselet på utsiden, da ser dette ut som en enkel jobb. Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Nei, det er de lange dekslene på utsiden bak på sidene, Jammen hadde du rett Når jeg skrudde av dekslene fant jeg ut hvordan putene på baksiden var festet. Fant bolten til targabøylen også. Da stille jeg meg et lite spørsmål, hvorfor har de ikke spandert på seg 2 kroner med en rustfri skive ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 Har kommet godt i gang med å demontere diverse for å gjøre den klar for utløfting. Har gjort følgende: - Koblet fra alt elektrisk, inkludert mercathode. - Koblet fra vannutskiller og dieselretur. - Slanger til servo. Oljen her var helt hvit. Merkelig siden den normal ikke kan han noen kontakt med vann. Noen som har vært borti dette tidligere ? - Demonteret også tanken til servo oljen slik at det skulel bli litt bedre plass. - Suget ut all kjølevæsken fra motoren og demonterte slangene til varmtvannsberederen. - Gass og gir vaier - Ekspansjonstanken til kjølevannet. Nå har jeg sett litt videre på hvordan jeg skal få ut motoren. Det ser veldig trang ut her. Her kan motoren maks løftes 10 mm før den må slides mot babord. og da klarer jeg ikke å få løftet den av motor føttene i bakkant, regner med at jeg må skru løs motorføttene. Hadde egentlig planlagt å la dem stå i slik at jeg kunne unngå å måtte justere motoren etter at den ble satt inn igjen. Eneste som kan hjelpe slik jeg ser det er enten å skru av eksosbendet. men da ser det ut som om det er mye annet som også må demonteres. Det er en sylinder av en eller annen sort eller om det er mulig å slide motoren til høyre etter at jeg har løsnet de to boltene på transomplaten. Hva er det best å gjøre, og ikke minst lettest ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Du behøver ikke løfte motoren i bakkant. Den glir rett ut av indre transomplate. Den behøver heller ikke å dras langt før den slipper aksel. Da kan du vri og vende på den slik du ønsker. Du må rette opp igjen motoren med tolk uansett om du tar av motorlabbene eller ikke. Men jeg lot også labbene stå. Motoren skal stå på noe når den lagres også. Ta deg god tid så du er sikker på at alt er løsnet før du løfter. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Usikker på om noen har sakt det, men drevet må vel av først pga akselen som går inn i motoren. Deretter sklir du den frem det som trengs, husk og merke hvor motoren sto. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 Usikker på om noen har sakt det, men drevet må vel av først pga akselen som går inn i motoren. Har tatt av drevet, men det e fort gjort å glemme en vital del som dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Jeg ville sjaklet meg inn med to små biltema taljer i løfteørene, og så samle de i en stropp som går opp til kranen. Du er avhengig av å kunne tilte motoren (mye) underveis når du tar den ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 6.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2009 Du er avhengig av å kunne tilte motoren (mye) underveis når du tar den ut. Holder det meden talje i hvert hjørne av motoren ?Hvor mye mener du når du sier at motoren må tiltes mye. Når noen sier mye tenker jeg 45 grader og oppover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Du må ofte tilte motoren en del for å få den ut ja. Du kommer til løftepunkt under plastdekselet over dysene dine. Du bør få med deg en som har gjort det før hvis du er usikker på ting :) Du trenger nok ikke fjerne eksosbendet, det ville jeg ikke tatt av var jeg deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Nå var motoren ute, tiltet motoren slik at den nesten hang med all tyngde på fremre løfteøre. da gikk det greit å få den ut. Nå stor den varmt og godt i garasjen til våren. Takk for all hjelp så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 Har kommet over et nytt problem når transom skal demonteres: Er et noen som vet hvilket verktøy som trengs for å løsne boltene til eksos røret som går inn i transom? De 4 boltene som har et hode som ligner på torx ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) Ja, det vet jeg veldig godt. Det er 3/8" tolvkant. (tommetolvkant altså) Du må kjøpe den med 3/8" firkant for å komme til de to nederste. Leser du i "Vinterprosjekttråden" min ser du hvorfor. Jeg har nå både 3/8" og modifisert 1/2". Redigert 12.November.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 Da er det kjøpt inn en 3/8" 12 kant pipe med 3/8" innfesting til den nette sum av 58,50 kroner. Så nå er jeg klar til å ta av resten av transommen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 Med riktig verketøy var det ingen problem å få løs eksos røret. Fikk av transomplaten fra innsiden. Men yttersiden var limt fast med sikaflex. Hvordan får jeg denne løs ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Den skal ikke være limt fast, men jeg tipper den sitter godt i skruene gjennom akterspeilet. Sett på igjen mutterne, (godt innpå boltene, men ikke så bolten stikker ut) og prøv å dunke litt med en klubbe. Tenker den kommer ganske lett da. Vær forsiktig så du ikke skader boltene. Har du først fått den litt løs, lirker du den lett videre. Vær forsiktig med å bende fra utsiden. Det er kun en tynn aluminiumskant rundt gummilisten som tetter mot hekken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) Jeg ser rester av sikaflex som buler ut fra toppen av transommen på utsiden. Jeg skal skru på muttrene å prøve å banke litt i håp om at det kun har tatt på litt i toppen. Redigert 12.November.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Prøv å stikk inn og snitt med en knekkbladkniv kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 Takk, skal gjøre et forsøk i helga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.