sasha 30 Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Gjorde akkurat dette selv idag på en Laguna 950. Brukte kjettingskrev på løfte krokene,korta inn mye foran og lite bak det gikk på det berømte håre uten å demontere for mye Har også lekkasje på transam så det skal bli deilig å få fiksa det Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 Helledussen! Har jo blitt rene pandemien dette med lekkasje i transom. (ikke Transam. ) Lykke til, til deg også sasha 30! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Jeg trodde det bare var VP det var feil med jeg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) Jeg trodde det bare var VP det var feil med jeg ;-) Jo, men det er vel forskjell på lekasje i transom og VP's totalhaveri Redigert 13.November.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunny33 Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Heisann. Har fått forståelsen (gjennom verksted) at det er selve bolten som er problemet her, laget av svart stål som ruster og "river" simringen. Fikk anbefalt og dreie ned eksisterende bolt for deretter å krympe på en syrefast foring som blir dreiet ned til opprinnelig mål så skulle problemet være løst i forhold til og sette inn en ny bolt som problemet vil komme igjen med. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 13.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Heisann.Har fått forståelsen (gjennom verksted) at det er selve bolten som er problemet her, laget av svart stål som ruster og "river" simringen. Har sett på nettet at det er mulig å kjøpe denne bolten i rustfritt. Link til Drev.se Item 12 Standard størrelse: 1950 SEK 1 mm oversized 2150 SEK Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Transom sitter ofte godt pga tettingen, om det er brukt sika så limer det transom fast til skroget. På mine drev brukte jeg først en liten sleggehammer og et middels stort stemjern mellom skrog og transom. Fikk en liten åpning og brukte deretter et lite brekkjern forsiktig, så løsnet det hele. Nyttet ikke å banke fra innsiden. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
ansgar Svart 14.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Har gjort et tappert forsøk med hammer og kniv uten å lykkes. Ser at svart (antar at det er sikaflex) lim tyter ut både på innsiden og utsiden. Når jeg banker fra innsiden er det ingen antydning til bevegelse. Så jeg må videre til dette med stemjern. Hva er et stemjern? Og vil dette skade transomplaten ? Har sendt dette fra mobilen og sikkert derfor det er litt rart med linjeavstand og sånt Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Stemjern kan også kalles huggjern. Vær forsiktig. Det finnes også brekkjern beregnet for å fjerne lister skånsomt. Brede og spisse. Det kan eventuelt være en løsning. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Fikset meg en bjelke som jeg skrudde fast der motorfestene var. Satte på jekken fra bilen og en 4X4 og åpnet jekken forsiktig. Det var ikke mye kraft som skulle til for å få løs platen. På utsiden satt pakningen fast i sikaflex. Men hele området på utsiden var limt fast. Så nå gjenstår det bare å få demontert styrearmen. Et spørsmål: Hvordan får jeg løs vannslangen, er det bare å skru ut den skruen som står inni. den som har 4 hakk for et spesial verktøy? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Flott ansgar! Smart patent. Ser pent ut i motorrommet ditt også. Vannslangen? Knopmåleren du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Tenker på vannslangen som går fra transomplaten over til der du skru fast drevet. Den slangen som går parallelt med belgene. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 16.November.2009 Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Har du ikke slangeklemmer i begge ender på den? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 16.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2009 Finner ingen slangeklemmer. Kun noen som ligner en skrue innvendig i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) På side 33 og nedover finner du svar http://www.tsgmarine.no/deler/manualer/dre...Disassembly.pdf Redigert 17.November.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Trophy Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 (redigert) Den skal ikke være limt fast, men jeg tipper den sitter godt i skruene gjennom akterspeilet.. Brukte ekstra tettning når e monterte drev i 2006. Hadde hjelp av Mercruiser mekaniker..... Redigert 17.November.2009 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
ansgar Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 På side 33 og nedover finner du svar Her ser jeg at pluggen inni må ut. Og at jeg må ha enda et spesial tool. Mercruiser verktøykassen begynner å bli innholdsrik. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Synd at vi ikke bor i Danmark, da kunne vi hatt en felles verktøykasse plassert sentralt med alle mercruisers spesialverktøy i. Blir jo litt langt her til lands.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Synd at vi ikke bor i Danmark, da kunne vi hatt en felles verktøykasse plassert sentralt med alle mercruisers spesialverktøy i. Det blir en del verktøy, har kjøpt/laget følgende verktøy: - Piper til propeller. - Spesial nøkkel til å få løs boltene på bell housing. - Alignment tool. - Diverse tomme piper. Trenger fortsatt følgende: - Spesial verktøy for å få løs vannslange mellom transom og bell housing. - Vektøy for å montere drivknute belg fast i bellhousing. Trenger jeg mer verktøy til drevet ? Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Her er det en annen måte å skifte styresvivel på linken http://www.mercstuff.com/gimbalringinst1.htm Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 17.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Da har jeg fått demontert styrebolet og den så slik ut: Det er nok inegn tvil om hvorfor det har vært lekkasje, skal erstattes med en i rustfritt. Sliter litt med å få ut gimbal lageret: Er det noe triks her, slik at jeg kan få ut lageret uten bruk av spesial verktøy som dette? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.November.2009 Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Har du transom fra før eller etter år 2000? Her er noen tips http://www.mercstuff.com/gimbalbrgandring.htm Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ansgar Svart 18.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2009 Har du transom fra før eller etter år 2000? Har 2003 modell. Har det lageret med en prikk på siden som ikke går ann å snu. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Til det meste av arbeid på Mercruiser finnes det spesialverktøy. Det som anbefales er å bruke det verktøyet som er referert. Det trekker lageret ut. Jeg byttet lager på et Bravo2 drev og fikk det av uten spes verktøy. Om du får lokalisert sporene på baksiden der selve lageret kan dreies, kan du ta å frese (eller bore) ut de tilsvarende to spor på forsiden så du får vippe lageret og trekke det ut. Deretter er det å bore et par hull på hver side eller flere steder rundt på ytterkanten av lagerfeste (er av aluminium og lett å bore i). Da har du mulighet til å vippe ut lagerfeste også. Dette skal jo ikke brukes om igjen. Montering av nytt lager bør vel gjøres med en lagerpresse for å få det rett i hullet. Du monterer det slik at sporet for å vippe ut lageret er akterover eller mot deg sett akterfra. Lager presse har de fleste bilverksteder og de kanskje kan gjøre det for deg. Jeg brukte verksted presse fra Biltema, fungerte bra. Redigert 26.November.2009 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.