Jump to content

Hvordan demontere Mercruiser 4,2Dtronic Bravo 3X fra Nor-Dan 7800


ansgar

Recommended Posts

Heisann.

Har fått forståelsen (gjennom verksted) at det er selve bolten som er problemet her, laget av svart stål som ruster og "river" simringen.

Fikk anbefalt og dreie ned eksisterende bolt for deretter å krympe på en syrefast foring som blir dreiet ned til opprinnelig mål så skulle problemet være løst i forhold til og sette inn en ny bolt som problemet vil komme igjen med. :wink:

Link to post
Share on other sites

Transom sitter ofte godt pga tettingen, om det er brukt sika så limer det transom fast til skroget.

På mine drev brukte jeg først en liten sleggehammer og et middels stort stemjern mellom

skrog og transom. Fikk en liten åpning og brukte deretter et lite brekkjern forsiktig, så løsnet det hele.

Nyttet ikke å banke fra innsiden.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Har gjort et tappert forsøk med hammer og kniv uten å lykkes. Ser at svart (antar at det er sikaflex) lim tyter ut både på innsiden og utsiden. Når jeg banker fra innsiden er det ingen antydning til bevegelse. Så jeg må videre til dette med stemjern. Hva er et stemjern? Og vil dette skade transomplaten ? Har sendt dette fra mobilen og sikkert derfor det er litt rart med linjeavstand og sånt

Link to post
Share on other sites

Fikset meg en bjelke som jeg skrudde fast der motorfestene var.

Satte på jekken fra bilen og en 4X4 og åpnet jekken forsiktig. Det var ikke mye kraft som skulle til for å få løs platen.

På utsiden satt pakningen fast i sikaflex. Men hele området på utsiden var limt fast.

img_4435.jpg

 

Så nå gjenstår det bare å få demontert styrearmen.

 

Et spørsmål: Hvordan får jeg løs vannslangen, er det bare å skru ut den skruen som står inni. den som har 4 hakk for et spesial verktøy?

Link to post
Share on other sites

På side 33 og nedover finner du svar http://www.tsgmarine.no/deler/manualer/dre...Disassembly.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Synd at vi ikke bor i Danmark, da kunne vi hatt en felles verktøykasse plassert sentralt med alle mercruisers spesialverktøy i. Blir jo litt langt her til lands....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Synd at vi ikke bor i Danmark, da kunne vi hatt en felles verktøykasse plassert sentralt med alle mercruisers spesialverktøy i.

 

Det blir en del verktøy, har kjøpt/laget følgende verktøy:

- Piper til propeller.

- Spesial nøkkel til å få løs boltene på bell housing.

- Alignment tool.

- Diverse tomme piper.

 

Trenger fortsatt følgende:

- Spesial verktøy for å få løs vannslange mellom transom og bell housing.

- Vektøy for å montere drivknute belg fast i bellhousing.

 

Trenger jeg mer verktøy til drevet ?

Link to post
Share on other sites

Har du transom fra før eller etter år 2000? Her er noen tips http://www.mercstuff.com/gimbalbrgandring.htm

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Til det meste av arbeid på Mercruiser finnes det spesialverktøy.

Det som anbefales er å bruke det verktøyet som er referert.

Det trekker lageret ut.

 

Jeg byttet lager på et Bravo2 drev og fikk det av uten spes verktøy.

 

Om du får lokalisert sporene på baksiden der selve lageret kan dreies, kan du ta å frese (eller bore) ut de tilsvarende to spor på forsiden så du får vippe lageret og trekke det ut.

Deretter er det å bore et par hull på hver side eller flere steder rundt på ytterkanten av lagerfeste (er av aluminium og lett å bore i).

Da har du mulighet til å vippe ut lagerfeste også. Dette skal jo ikke brukes om igjen.

 

Montering av nytt lager bør vel gjøres med en lagerpresse for å få det rett i hullet.

Du monterer det slik at sporet for å vippe ut lageret er akterover eller mot deg sett akterfra.

Lager presse har de fleste bilverksteder og de kanskje kan gjøre det for deg.

Jeg brukte verksted presse fra Biltema, fungerte bra.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...