Jump to content

Ønske om deaktivere autopilot ved MOB.


xbox

Recommended Posts

Hei.

Tenker litt på når jeg er ut å seiler alene og båten går på autopilot. Om jeg skulle være uheldig å falle på sjøen, så ville jeg fort ha blitt ensom ute på fjorden. Båten hadde vel seilt til den traff land.

Er det noen som har noen tips eller tekniske løsninger for å forhindre at man blir akterutseilt av sin egen båt. Ser at Raymarine har et life tag system, kanskje denne kan deaktivere autopiloten ?

 

Hilsen Xbox

Link to post
Share on other sites

Ser at Raymarine har et life tag system, kanskje denne kan deaktivere autopiloten ?

 

Hilsen Xbox

 

Snakket med Raymarine folket på messen i Sandvika og de sa at Life tag systemet ikke deaktiverte autopiloten, men skalerte bare inn kartplotteren og sendte ut signal til de andre som bar life tag om at "noko var gale". Tror nok fortsatt at sikkerhetsline er løsningen...

Link to post
Share on other sites

NKE har et system hvor autopiloten styrer båten opp i vinden hvis et besetningsmedlem faller overbord.

 

Den så jo ganske OK ut. Men ser ikke ut som at denne fungsjonen vil virke på annet enn NKE AP, da det refereres til en Topline data bus. Vil overaske meg om denne snakker sammen med f.eks Seatalk

 

La også merke til at batteriet hadde en levetid på 1-3 år, men så måtte den inn til forhandler for skifting. Hvert 3. år er jo greit, men om du må sende denne innn hvert år, blir det jo litt stress.

Link to post
Share on other sites

Alt av instrumenter er av merke Raymarine, har kikket litt på Life tagen til Raymarine, og den har mulighet til å gi 12 volt ut ved alarm. Kanskje denne utgangen kan brukes til å skru av autopiloten. Og med båten min så tar det ikke lang tid får den styrer opp mot vinden.

Redigert av xbox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Nereides i Oslo. http://www.nereides.no/

NKE's autopilot bruker hydraulikk, så krefter i massevis, men visstnok litt høyere strømforbruk enn Raymarine (elektrisk lineær drivenhet). Styreenheten er derimot overlegen om du kommer ut i litt dårlig vær. Du kan koble til eksisterende kompass, gps og vind med NMEA0183-tilkoblinger, men det blir jo raskere signaler om du bruker NKE's sensorer.

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...