nomen Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 (redigert) Motorvarmer er jo ikke dumt for de som har båten på vannet om vinteren. Slipper kaldstarting da,men som gullfisk sier hvor ille er en tur Oslo-Trondheim for en motor? En annen ting er jo graden av kaldstart. De som har båten på vannet og vil ta seg en tur å varmkjøre maskin,behøver jo ikke gjøre det DEN dagen det er 10 minus. Det går an å "bruke hue" å vente et par dager til det har blitt mildt,er relativt langt mellom de laaange kuldeperiodene ihvertfall her i sør. Redigert 5.November.2009 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ingar Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Det med syre i oljen har vært diskutert oppad vegger på forumet, men skal man tro på Motordoktoren er det ikke noe reelt problem. Ingen har heller kunnet føre noe bevis for at det er annet enn en myte. Smurf1: Ingen tvil om at skader kan oppstå, men jeg betviler sterkt at de bildene stammer fra en motor som har stått i bare noen måneder. Og det er er vel heller uker enn måneder denne tråden handler om. Det tar lang tid før slik korrosjon gjør skade. Jeg hadde en påhengsmotor stående ute i over 10 år, uten noen form for konservering på forhånd. Ikke antydning til korrosjon i sylinderne. Behovet av omfattende prosedyrer for en motor som skal lagres innendørs over vinteren er skapt av de som lever av slik service. Ut fra hva jeg har hørt utgjør dette en betydelig del av inntektene til et utenbordsverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 (redigert) sitat Pat Manley Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i høytrykkspumpen og brennstoffventiler dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli sittende lenge på ett sted. sitat roger Men tinnet i lagerbanen begynner ca. å oksydere etter en måned og det er rene slipepastan når en starter opp.- Kjør motoren så ofte som mulig. Oljefilmen forsvinner ikke helt på 14 dager. Derfor skifter jeg olje høst og vår, vinterolje og sommerolje, det er noe som heter viskositet.. Motoren bør opp i driftstemp. Redigert 5.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Det som preger slike tråder som dette er mer eller mindre tvilsomme 'postulater'. Slik som 'en hver kaldstart tilsvarer tur fra Oslo til Trondheim'. En slik tur er omtrent 70 mil. Min gamel Jeep har passert sine første 25000 mil. Jeg vil tro at Admiralen kjører et snitt på et par mil på hver tur. Så en enkel pluttimikasjon gir at Jeep'en egentlig har tutlet 875 000 mil, ikke kilometer. 'Hurren', ville man sagt i Dusteklubben. Hvis jeg ikke har regnet feil. Så har vi 'motor parkert ute i x år, ikke noe problem'. Dette utsagnet blir ikke veiet opp mot hvor mange som ikke startet, sett i forhold til det totale antall. Personlig har jeg en Mariner 4 hk som står ute i boden i årevis. To drag i snora, og motoren går. Så ser vi bilder at glidelagre som har tæring, der andre tror at dette ikke er relevant. Etc. etc. Men jeg har også hatt påhenger der stempelet har sittet i 7 stein etter en vinter. Hulda jobber ikke med småmotorer, men tyngre roterende maskineri, blant annet. Dette er jobben min, som noen egentlig betaler meg for. Derfor har jeg ikke peiling på det jeg hevder. Det jeg har opplevd, er bakterievekst i smøreoljer, lagere som går tørre, lagere der vi ser aggresive angrep av tæring, osv. Den måten vi har løst hele problemkomplekset, er at vi setter i sving auxcillary lube oil pumps, samt at oljereservoarene har varme. Når dette blir iverksatt, forsvinner alle problemkomplekset. Når det gjelder bakterievekst, så vil denne kunne gå fra null til meget synlig i løpet av et halvår. Offshore i sydlige del av norsk sokkel har vi ikke den sterke kulden. Stort sett ligger vi på plussiden hele året. Bakterievekst går naturligvis langsommere når temperaturen ligger langt nede på minussiden. Motorene i Hulda har det behagelig med temp i motorrommet som skjelden er under fem plussgrader. En start er naturligvis en kaldstart her. Men ikke så kald som når Jeep'en spinner igang i 10 kalde. Hvis motoren til Hulda skulle stått f.eks. ett år, ville jeg skrudd ut glødepluggene og kjørt på starteren slik at oljetrykket ville kommet godt opp før start. I stede går jeg ned og fyrer opp motoren en gang i måneden. Fremdriftsmotoren går på forover en snau time, 1500 rpm. Har båten frosset fast, kan jeg dra på mer. Aggeregatet får lov å dra en 2 kW vifteovn, pluss at det får lov til å koke kaffe. Når jeg er ferdig, holder temperaturen i motorrommet 40 grader. Alt er knusk tørt nedi der. Jeg føler ikke behov for å fortelle en eventuell fremtidig kjøper om hvor mange kaldstarter motorene mine har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jeg hadde en påhengsmotor stående ute i over 10 år, uten noen form for konservering på forhånd. Ikke antydning til korrosjon i sylinderne. Behovet av omfattende prosedyrer for en motor som skal lagres innendørs over vinteren er skapt av de som lever av slik service. Ut fra hva jeg har hørt utgjør dette en betydelig del av inntektene til et utenbordsverksted. Det kan jeg skriv unde på. Jeg hadde en påhengsmotor solgte den i sommer (med 1års garanti) fra 82 de første 6 åra ble den ferskvannskjørt og kom inn i garasjen på høste. Siden 89 har den hengt i davitene hele året skiftet olje hver høst og smurt den opp og blitt senket ned i sjøen kjørt varm og heist opp etter hver tur. Det hender at den står en 30 til 50 dager uten at den ble kjørt. Samme impelleren. Personlig har jeg en Mariner 4 hk som står ute i boden i årevis. To drag i snora, og motoren går. Hva har jeg gjort feil måtte ha tre drag?. Den nye firetakteren må ha fire, treffer vist ikke den rette takten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Hva har jeg gjort feil måtte ha tre drag?. OK, det var kanskje tre eller fire. Jeg er fælt til å bløffe. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jeg bruker båten jevnlig hele året, stort sett hver enste helg, også vinteren igjennom. Jeg tror motoren har desidert best av dette fremfor å stå i månedsvis av gangen. Akkurat det samme tror jeg om folk som kjøper en fin veteranbil, og lar den stå på låven år etter år uten å bli brukt. Det er ikke det sakene er konstruert for. Yanmaren min har forøvrig over 11000 timer på telleren og fungerer fortsatt 100% perfekt. Alltid. Jeg har ikke glødeplugger, og forvarmer aldri motoren før start. Det har jeg heller ikke tenkt til å gjøre. Jeg tror også det er bra for alle de bevegelige delene i motoren/fremdriftssystemet å bli brukt jevnt og trutt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Men jeg har også hatt påhenger der stempelet har sittet i 7 stein etter en vinter. Tviler ikke, men da har det ikke bare vært olje inni der når den ble satt bort. Gjentar meg selv mulig til det kjedsommelige, men det som VIRKELIG er viktig å gjøre på høsten er å forsikre seg om at motoren ikke tar inn vann. Men det er det ingen som snakker om, jeg har iallfall aldri sett det. Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Hvis det er slik at "lystbåtmotorer står seg ihjel" bør det være en del her inne har hatt motorhavari pga korrosjonskader på lager som resultat av kondens/svovelsyre..? Eller noen som har hatt havari pga slitasje etter kaldstarter..? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Dette med kaldstarter ble nevnt på 70 tallet med dengangens oljer. Dagens oljer er jo mye bedre enn de var dengang, og det er skjelden en åpner en motor av nyere dato med vendekanter i sylinderene. Det beste for en motor er å bli brukt mest mulig gjennom hele året Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hulda Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Tviler ikke, men da har det ikke bare vært olje inni der når den ble satt bort. Ikke annen olje enn at den gamle Seagull'en gikk på 4% ojeinnblanding. Den gangen fikk vi jo også kjøpt ferdigblandet bensin på stasjonen. Da hadde vi totaktere som Saab, Wartburg, Trabant og andre storheter. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jeg har hatt opp Noen ... talls motorer mest påhengere men noen innbord også, det er veldig skjelden jeg ser slitekant i sylinderne, men jeg har sett mye rust spesielt de motorer som benyttet 1% oljeblanding. Saltvannkjølte motorer ruster mest høyt oppe pga at vann standen i motoren synker når den står stille og da ruster det i kjølekanalene der det ikke er vann, og salt er vel bare en på driver for rust. Desuten så utvider salt ca 7 ganger fra flytende til fast form, og da kan det jo bli litt trangti nne i foringer og slikt som ikke blir smurt med fett. Derfor viktig å smøre om høsten og ikke om våren. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Dette med kaldstarter ble nevnt på 70 tallet med dengangens oljer. Dagens oljer er jo mye bedre enn de var dengang, og det er skjelden en åpner en motor av nyere dato med vendekanter i sylinderene. Det beste for en motor er å bli brukt mest mulig gjennom hele året Vel, dette med kaldstarter har blitt nevnt senere enn 70-tallet, senest i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Var jeg som dro dette inn i diskusjonen for å trekke sammenlikningner. Kan hende at dette forholdet står seg ennå med dagens mye bedre oljer oxo Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Roger jo Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 (redigert) Dette med kaldstarter ble nevnt på 70 tallet med dengangens oljer. Dagens oljer er jo mye bedre enn de var dengang, Det beste for en motor er å bli brukt mest mulig gjennom hele året Var den det? Var på et oljeseminar i 1971 hos Shell. De fortalte at en lastebil gikk Stavanger - Oslo og tilbake neste dag etter et år var oljen så fin at det ikke hadde hvert nødvendig å skifte oljen filteret ble skiftet etter 6 mnd. Bilen til konsulenten ble kjørt 2 til 4 ganger daglig i ca.15min. og litt lengre i helgen, oljen ble skiftet etter 5 mnd. P.G.A. manglende smøreevne for mye kondens. Redigert 5.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Har åpnet en del motorer gjennom de siste 30 årene, og vendekanter det er skjelden er ser lenger Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
eysteind Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Hvorfor har ikke lystbåtmotorer elektriske oljepumper som pumper opp oljetrykket før start? Iveco har vel dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Vi leverer prelubepumpe på alle våre større motorer Jolebokkøl er godt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
JaKM Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Den første oppstarten etter en lang vinter sliter mer på motoren enn om den startes jevnlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Har vurdert å sette inn prelubepumper, men de er det litt størrelse på og de er 3 fas på rundt en kW. Vet ikke om det er så smart Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Morgan81 Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Er ikke lett å vite hva en skal gjøre når noen langt på vei bekrefter at "lystbåtmotorer står seg ihjel" pga kondens og svovelsyre, mens andre mener at å starte et par ganger i mnd er "den værste form for vold du kan utsette en motor for". Mine teorier: Når det gjelder kondens som fører til lagerskader (som flere har nevnt) har jeg aldri sett dette på de fritidsbåtmotorene jeg har overhalt, men nå har jeg heller ikke overhalt mange slike. Men at dette er et vanlig problem har jeg litt vanskelig for å tro inntil noen kan fortelle meg noe annet. Svovelsyre i smøreolje/sylinderolje er ikke et problem på to-taktsmotoren som går på tungolje eller 4-takts hjelpemotorene som går på diesel der jeg jobber (vi tar regelmessige TBN-tester og sender inn oljeprøver for analyse), derfor regner jeg ikke med at dette er et reelt problem i Yanmaren min der oljen blir byttet årlig etter maks 200 driftstimer. Oljen er jo laget slik at den nøytraliserer syre. Å starte motoren når den er kald har jeg lært at fører til økt slitasje, men hvis den får gå uten belastning en stund slik at oljen og motoren ellers blir oppvarmet synes jeg det er rart at dette skal være "den værste form for vold" mot motoren. De som bruker båten om vinteren har vel gjerne en eller annen form for oppvarming i motorrommet slik at de slipper å starte en motor som holder minusgrader. Jeg starter motoren når jeg skal bruke båten, enten det er måneder eller dager siden sist jeg brukte den, vinter og sommmer. Min erfaring er at uforutsette problemer og havarier (så lenge vedlikehold er utført etter motorprodusentens anbefalinger) på fritidsbåtmotorer ikke skyldes verken lagerskader pga kondens/svovelsyre eller slitasje etter kaldstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Så spørsmålet burde kanskje heller vært: Hvorfor holder en båtmotor dobbelt så lenge som en bilmotor? Det er vel sjelden pga motoren at bilen blir vraket? Ellers har jeg hørt at lagrene blir ødelagt fordi de står med samme trykket på ett sted over lang tid. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 En av grunnene er vel at en bilmotor koster ikke så mye som en båtmotor Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
opus Svart 5.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 En av grunnene er at en bilmotor koster ikke så mye som en båtmotor -Ja, hvorfor er det sånn, at prisen på en diesel-båtmotor er den samme som en dieselbil inkl "samme" motor. Du får med en bil i tillegg til motoren (Ligger vel i volumene, og at båt er luksus, eller.......) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jepp, og at det er hestekraftavgifter herfra og til helvete Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.