Jump to content

Hva menes med at lystbåt-dieselmotorer "står seg i hjel"?


opus

Recommended Posts

Låner dette sitatet fra en annen tråd:

 

"Er nok mye av problemet at lystbåtmotorer står seg i hjel".

 

Altså tankene går jo normalt til at i motoren er det mye slitasjedeler, som ikke blir forbrukt når motoren står stille. Forutsetter at motoren får vedlikehold, konservering som er vanlig for en båtvandt bruker.

Og f.eks sesong mai-sept, så på land.

 

-Hvordan foregår dette?

 

-Hva er det som står seg i hjel?

 

-Er det korrosjon det er snakk om?

 

-Hva kan man gjøre for å motvirke at motoren står seg i hjel?

 

-Hvilke deler av motoren "står seg ihjel" ?

 

-Hvilke deler av motoren står seg ikke ihjel?

 

- ++ div.

 

Innspill fra dere som driver i bransjen/rep/service med førstehåndsinformasjon er spesielt interessant,

og helst ikke info som er farget av evt iver etter å selge nye motorer, he-he. :wink:

Link to post

Der er vel stort sett to ting som ødelegger en motor og det ene er slitasje og det andre er tæring. Motorer som er mye i bruk slites ut og lystbåtmotorer flest tæres i stykker før de blir utslitt. Lystbåtmotorer står jo også lenge mellom hver start og det tar da lengre tid før oljen når fram til alle vitale deler under kaldstart og det sliter også mer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det som skjer når motoren 'står seg ihjel' er vel at oljefilmen etter hvert forsvinner fra diverse overflater, og disse vil da begynne å ruste pga fuktigheten som alltid vil være tilstede i luften. Dessuten dannes det vel en del syrer i brukt motorolje, som også er med på korrosjonsprosessen. Det sies at den beste vinterkonserveringen er å ikke gjøre det, dvs at i stedet for å la motoren stå stille gjennom vinteren så startes den og kjøres opp til driftstemperatur regelmessig. Da vil alle overflater få ny smurning og eventuell kondens drives ut.

 

Hvis ikke dette er mulig så bør du i hvert fall skifte oljen på høsten, slik at motoren ikke blir stående med gammel olje gjennom vinteren. Sikkert lurt å følge prosedyrene til Forsvaret som noen andre postet her forrige uke.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Å "varmkjøre" motoren periodevis, kanskje hver uke eller hver 14-d gjennom vinteren, må være det værste form for vold du kan utsette en motor for. Ikke bare tvinger du motoren igang på tørre lagre og sylindre, men du skaper i tillegg optimale forhold for kondens ved å lunke på kjølevannet slik at det dannes kondens mot de kalde flatene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Å "varmkjøre" motoren periodevis, kanskje hver uke eller hver 14-d gjennom vinteren, må være det værste form for vold du kan utsette en motor for. Ikke bare tvinger du motoren igang på tørre lagre og sylindre, men du skaper i tillegg optimale forhold for kondens ved å lunke på kjølevannet slik at det dannes kondens mot de kalde flatene.

 

Kan du dokumentere dette? Dette er vanlig å gjøre der jeg bor, ser det stadig når jeg er i brygga om vinteren. Har enda ikke hørt om havari pga dette. Men har derimot hørt om (også sjeldent) at folk har fått revet opp ei foring grunnet at motoren har stått hele vinteren uten og vært turnet/kjørt. Det får vel samme konsekvens om motoren blir startet på tørre lager, vinter som sommer.

Link to post

En god måte og ivareta motor og andre tekniske duppedingser er og starte opp motor og varmeapparat jevnlig gjerne med ca 14 dagers mellomrom hvis været tillater det ta gjerne en kort tur med båten slik att en får varme opp motoren ordentlig. Personlig kjører jeg motor og Varmeapparat buggpropell og trimflapser 0g alle andre ting som snurrrrer rundtt ca hver 14 dager i vinterhalvåret .Den beste måten og ødlegge motor og andre tekniske duppedingser på er og ta båten på land og la alt stå helt i ro i 6 til 7 måneder hvert år da har du garantert ytt ditt bidrag til og forkorte levetiden på Motor og andre ting som snurrer rundt som en måtte ha ombord

Link to post

Ifølge Universal Diesel skal følgende gjøres på dieselmotor (men hvem gidder det?):

- Varmkjør motor. Tøm ut oljen. Fyll på med konserveringsolje til normalt nivå.

- Koble midlertidig tank til brenstoffsystemet og fyll med konserveringsolje (evt. tilsett 10% totaktolje til diesel).

- Start og kjør motoren varm, ca. 15 minutter.

- Tett lufterør og påfyllingslokk med vanntett tape.

- Smør impelleren og huset i sjøvannspumpen med glyserin.

- Ta ut dyseholderne og sprut olje inn i alle sylindre. Sett på plass.

- Tett luftinntak og eksos med vanntett tape.

- Ta av ventildeksel og smør vippearmer.

Link to post

Jeg tror det største problemet er manglende vedlikehold. Båtfolk flest ønsker jo å fikse alt selv, og ikke bruke serviceverksteder til å følge opp vedlikeholdet. Viktige servicepunkter blir da ofte glemt, da man som eier gjerne ikke sittter med full servicedokumentasjon som viser hva som skal gjøres når. I båtannonser har jeg sett mengder av motorer som tydeligvis ikke blir ofret en tanke så lenge de fortsatt starter og går.

 

Utover det virker det faktisk som om de fleste båtmotorer holder i bortimot 30 år før de er modne for utskiftning, og de må da kunne sies å være bra. Hadde det vært snakk om en bil ville den ha vært levert til opphogning etter halvparten! Så spørsmålet burde kanskje heller vært: Hvorfor holder en båtmotor dobbelt så lenge som en bilmotor? :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Der er mange teorier og meninger ang. dette temaet.

 

Spørsmålet er hvor mye forlenger en levetiden på motoren ved å utføre alle disse "ritualene" og hvor mye blir levetiden forkortet ved å ikke gjøre det.

 

Klart at motoren bør få skiftet oljen en gang i året og de som går i saltvann må få spylt kjølekanaler så ofte det er praktisk mulig.

Ellers bør en følge anvisningene gitt av fabrikanten.

 

At det å starte motoren hver 14.dag er å mishandle motoren er vel å ta i,men enhver unødig start gir slitasje.

På en annen side,en motor som ikke tåler denslags bruk er ikke verd å ta vare på.

 

En bilmotor får stort sett 2 kaldstarter hver dag,men de varer da i 20-30 år allikevel.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Innlegg Nr 8 viser tydlig hva som skjer når en motor står seg ihjel.. Desverre er vår bruk så liten ofte, at overhaling er på sin plass etter alt for få timer. Drømmestiuasjon må være og bruke båten jevnlig året rundt...

 

Og starte opp hver 14 dag og kjøre halvvarmt gjør nok vondt værre kanskje..

 

Thats life.

 

Derfor så er ikke Få timer synonymt med god motor.. tvert imot når alder spiller inn.. Ser jo det fra D-serie debatten.. det er jo flere eksempler på at D6 har gått flere tusen timer uten nevneverdig problemer.. taxier går lenge og vel siden kaldstart etc er sjeldent.

 

Kun en ting og gjøre: BRUK BÅTEN MER :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Håper dere som starter motoren i tide og utide forteller eventuelle kjøpere om denne mishandlingen.

 

Helt enig! Jeg starter kun motoren når jeg har en grunn til det, dvs når jeg skal på sjøen en tur. Kaldstart er det som sliter aller mest på en motor, og unødig kaldstart = unødig slitasje!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du skal ikke kjøre motoren halvvarm! Den skal oppnå full driftstemperatur. Poenget er å oppnå høy nok temperatur over lang nok tid til at fuktigheten blir drevet ut. Hvis båten ligger på sjøen om vinteren så er dette null problem. Det er bare å ta seg en tur på fjorden. Hvis dette ikke frister eller burkaen er på eller så lar du den gå med propellen koblet inn for 3/4 maskin elns mens båten er fortøyd - funker for oss med moderat motorkraft :yesnod: Hvis den bare tusler på tomgang så tar det laaaang tid å få den varm.

 

For de som gidder å lese så er det en OK artikkel om motorkonservering her: http://www.awm.gov.au/events/conference/bi...g/corrosion.pdf

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...