Jump to content

Hva menes med at lystbåt-dieselmotorer "står seg i hjel"?


opus

Recommended Posts

Min erfaring er at uforutsette problemer og havarier på fritidsbåtmotorer ikke skyldes verken lagerskader pga kondens/svovelsyre eller slitasje etter kaldstarter.

Intr. tema det der, hva er de vanlige årsakene ved havari, f.eks. på innenbords diesel. Kan man i det hele tatt bruke ordet 'vanlige'? For havarier er vel egentlig ytterst uvanlig...

Ut fra det jeg har fått med meg på forumet er det ofte modellspesifikke svakheter som er årsaken til totalhavarier. Dyser på D-motorene, stempelkjøling på KAD42, glødeplugger på Steyr, kjøling på BMW osv...

Link to post

Priser på motorer har med markedet og gjøre og hva sluttkunden er villig til og betale.. I USA så gir en ca halvparten for en Yanmar. Og det er en grunn til at onlineshopping av VP deler i USA er sperret for "utenlandske brukere" Hadde vi sett de prisene VP opperer med I USA PÅ Vps Onlineside hadde vel folk i Europa boikottet VP her hjemme og forlangt lavere priser.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
.... oljefilmen etter hvert forsvinner fra diverse overflater, og disse vil da begynne å ruste pga fuktigheten som alltid vil være tilstede i luften.....

 

...skifte oljen på høsten, slik at motoren ikke blir stående med gammel olje gjennom vinteren.

 

Jepp :smiley:

 

 

.... en klar myte-kandidat. :smiley:

 

:giggle:

 

Å "varmkjøre" motoren periodevis, kanskje hver uke eller hver 14-d gjennom vinteren, må være det værste form for vold du kan utsette en motor for.

 

Motoren kan stå lenger en dette før oljefilm tørker vekk.

På egen rekning, så vil eg anslå at start hver 14 dag i 5-6 mnd, gir tilsammen samme slitasje som å la motor stå i 5-6mnd og så starte.

 

 

For å gjøre kaoset totalt, så er det en del som heller til å la oljen være i til våren igjen for å få ut den fuktigheten som har dannet seg under vinteren med den gamle oljen ....

 

vræææl :sad:

 

Jeg har hørt at det største problemet for båtmotoren er at den bakker seg i hjel, altså for mye bakking og for lite rusing.

Dette må da være med en påhenger som får dårligere kjøling ved bakking.....?

 

 

Du skal ikke kjøre motoren halvvarm! Den skal oppnå full driftstemperatur. Poenget er å oppnå høy nok temperatur over lang nok tid til at fuktigheten blir drevet ut.

Nemlig :cheers:

 

 

Gjentar meg selv mulig til det kjedsommelige, men det som VIRKELIG er viktig å gjøre på høsten er å forsikre seg om at motoren ikke tar inn vann. Men det er det ingen som snakker om, jeg har iallfall aldri sett det.

 

Hva snakker vi om her?.... Stenge inntaket kanskje?

De fleste sjekker nok nivå på glycol-delen av kjølesystemet, at den er stabilt nivå der. Men det er så vanskelig å peile nivå på sjøen og se om det minker... pga flo og fjære altså....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Det som skjer når motoren 'står seg ihjel' er vel at oljefilmen etter hvert forsvinner fra diverse overflater, og disse vil da begynne å ruste pga fuktigheten som alltid vil være tilstede i luften.

 

Hvor lang tid tar det for at oljefilmen forsvinner helt på en innenbordsdiesel ? :confused:

 

Forslag:

På smådieseler har man gjerne sveiv til reservestart. Kan det være en god ide og åpne kompresjonshendelen og sveive rundt endel runder og slik få smurt på ny oljefilm ?

(Tenker at dette er en mye snillere form kontra kaldstart, særlig om det gjøres før oljefilmen er helt borte.)

 

Impeller går vel også rundt når man sveiver, vil den tømme sjøvannskretsen for frostvæske-vannet?(suger vel bare luft)

Og evt gjør det noe ?

 

Innspill på ideèn :yesnod:

 

 

Evt kondensvann vil ikke forsvinne for motor blir jo ikke varm, problem?

 

 

Smurf1, disse "standschaden"-fotoene, hvor lenge har den motoren stått stille? :confused:

Var det diesel eller bensin, diesel tørker vel senere opp?

Link to post
I håndboka til min 98 mod Yanmar står det at man skal kjøre den litt på starteren, med stoppknappen inne, hvis den har stått lenge.

Det samme står det i min manual for Ford. Jeg synes det høres fornuftig ut, oljefilmen får tid til å sette seg på div. steder før oppstart.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
...

Smurf1, disse "standschaden"-fotoene, hvor lenge har den motoren stått stille? :confused:

Var det diesel eller bensin, diesel tørker vel senere opp?

 

Aner ikke hvor lenge, er ikke så stø i tysk at det gjør noe... Men mener at bildet av rådelagrene er av en eldre amerikansk bil. Sylinderen er fra en motorsykkel. I begge tilfellene er det nok snakk om lengre stillstand enn det som gjelder for den jevne baatplassen-båten.

 

Men hvis du leser den artikkelen jeg linket til i post #21 så ser du noen bilder av sylinderen på en Landrover som har stått i tre år, og har et fint lag med rust på sylinderveggen. Poenget til artikkelforfatteren er at de fine rustpartiklene blir skrapt av sylinderveggen ved oppstart, passerer gjennom oljefilteret og fungerer som en effektiv slipepasta rundt omkring i motoren.

 

I samme artikkelen er det også et bilde som viser skadene som kan oppstå når en motor kun blir kjørt i korte intervaller og sjelden oppnår full driftstemperatur. Igjen så er ikke hovedproblemet iflg artikkelforfatteren selve tæringen som oppstår lokalt, men følgeskadene av jernoksidet som løsner og sirkulerer rundt i motoren.

 

Merk at artikkelforfatteren er museumsmann, så dette handler tildels om langtidskonservering av motorer. Hvis båten brukes regelmessig hvert år så er det sikkert ikke noe problem, men hva hvis båten ikke blir brukt en sesong eller to? Som vi alle vet så er det også påfallende mange båter som sjelden eller aldri forlater båsen sin - hvordan er ståa i disse motorene?

 

http://www.awm.gov.au/events/conference/bi...g/corrosion.pdf

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
..men hva hvis båten ikke blir brukt en sesong eller to? Som vi alle vet så er det også påfallende mange båter som sjelden eller aldri forlater båsen sin - hvordan er ståa i disse motorene?

 

Stemmer det som flere hevder i denne tråden vil disse båtene kunne få trøbbel og havari pga tørre lager, kondens, svovelsyre, "slipepasta" i oljen etc. Jeg tror at for oss båtinteresserte, enten vi starter båten hver 14 dag året gjennom eller lar den stå i ro halve året, er det ikke denne type motorproblem som fører til trøbbel og havari eller forkorter motorens levetid. Ikke som jeg kjenner til iallefall.

Redigert av Morgan81 (see edit history)
Link to post

Denne tråden er interessant for oss teknologiske idioter (kanskje er jeg den eneste av arten på båtplassen)

 

Jeg har hatt båt i mange år, og har etterhvert kommet frem til at det er nyttig å ha båten på vannet hele året, og så forsøke å forsikre meg om at jeg kjører maskin, varmeapperat, baugpropell og trimflaps varme minst hver annen uke i løpet av vinteren. Det har vist seg at det ikke gjør båten noen skade som jeg kan registrere, og det bidrar helt sikkert til min personlige helse. Det siste er for meg det viktigste.

Laholm

Link to post

Skrev litt lenger oppe i tråden. Hvis man unngår all korrosjon, unngår setninger i lagerbaner osv., så er det klart at alt roterende maskineri, inkludert småbåtmotorer kan stå meget lenge, i årevis, uten å ta skade. Mye av de skadene man ser, dette gjelder også de to tyske bildene, er korrosjonsbetinget. Når det gjelder oss småbåteiere, så lever motorene under svært ulike betingelser. Noen har en snekkemotor der svinghjulet står i vann i perioder, samt at vannet drypper ned på motoren gjennom motorkasselokket. I den andre enden har man eksempelvis motoren til Hulda som har det knusktørt og har knapt sett en kuldegrad siden den ble båtmotor i sitt andre liv. Det var på utsiden. Snekka har kanskje tørr eksos, det kommer ikke et vanndrypp inn den veien. Motoren til Hulda må løfte alt kjølevannet en meter opp før det renner ut av seg selv. 30 centimeter fra de eksosventilene står det sjøvann i to eksosbokser. Inni eksosmanifoldene til Hulda er det lite trolig et favorabelt miljø for bart jern. Tar vi andre båttyper/motorinstallasjoner, kan vi f.eks. finne disse som ligger i brygga og får skalpesjøer plaskende inn av eksosrørene. Igjen så er det rustutvikling. Jeg har sett en del motorer med 'fregner' på sylinderveggene. Disse motornen, inkludert Hulda, har ikke vondt av å bli kjørt en gang i blant så lenge de ligger i vannet. Motorer som ligger konservert bør vel ha tatt høyde for denslags forhold. Og er det konservert, så skal ingen skade skje i løpet av en overvintring.

 

Den gangen jeg jobbet i båtbransjen konserverte vi påhengere i bøtter og spann. Motorene ble kjørt i ferskvann tilsatt rustinhibitor. På slutten av syklusen ble kjørt olje i forgasserene. Pluggene ble skrudd ut, en skvett olje i hvert plugghull, snurret litt rundt. Og de gamle pluggene ble montert tilbake. Alle ledd etc. ble smurt opp, osv. Motoren ble sprayet med lagringsolje. Om våren ble plugger skiftet, tenning kontrollet ev. stifter skiftet. Generell sjekk av tenningsanlegg. Bytte anoder. Prøvestart før levering til kunde. Kontoll av kjøling. Den gangen var en 55 hk Yamaha en stor motor. Det handler om forebyggende vedlikehold.

 

Det beste vedlikeholdet jeg kan gi motoren til Hulda er en varmkjøring minst hver måned. Foruten filter- og oljeskift, vedlikehold av diesel m.v.

Link to post

Vinterhalvåret gjør jeg følgende hver 2-4 uker:

 

Varmkjører motor skikkelig helst med belastning for å drive ut mulig kondens. Neste dag starter jeg opp igjen i kun 1 minutt. Dette for å smøre innvendig med seig olje som ikke renner så lett nede i bunnpanna igjen.

 

Teorien er at en varm motor har en for varm olje og oljefilmen blir for tynn for langtidslagring. En kjapp oppstart på kald motor tilfører kald og seig olje til alle smørepunkter innvendig og dette egner seg bedre til langtidslagring. Har praktisert dette i over 15 år på 7 båter og har aldri hatt motorhavari eller overhaling.

 

Motoren er langt mere vinterstartvillig med denne framgangsmåten.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Ut fra det jeg har hørt/fanget opp rundt om kring.

 

Så er det dieselpumpen, brennstoffventilene, kjølere og manifoilen som er gjengangere.

 

De to første kommer av at kondensfjerner gjør at vann blir løst opp til mindre partikler og blander seg med dieselen og får de stå i dieselpumpen og brennstoffventilene vinteren over så ruster det. - - -

 

At noen ikke skifter anoder på kjølere og manifoilen kan være en årsak ?

 

Og så har jeg inntrykk at noen motorer som har blitt modifisert for å få flere hester og så til slutt fikk turbo for å ta ut litt til har laget trøbbel.

 

Og så er det de som kommer opp i litt mer sjø enn vanlig

 

og roter opp "dritt" i tanken og får stopp av den grunn.

 

Har på følelsen at det er "noen" som har byttet motor lurer på hvorfor?

 

Savner de med problemer i tråden det er de som kan ha fakta.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
sitat Pat Manley

 

Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner»)

 

øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i

 

høytrykkspumpen og brennstoffventiler dersom motoren ikke brukes

 

jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli

 

sittende lenge på ett sted.

 

 

Ut fra det jeg har hørt/fanget opp rundt om kring.

 

Så er det dieselpumpen, brennstoffventilene, kjølere og manifoilen som er gjengangere.

 

De to første kommer av at kondensfjerner gjør at vann blir løst opp til mindre partikler og blander seg med dieselen og får de stå i dieselpumpen og brennstoffventilene vinteren over så ruster det. - - -

 

Jeg har uttalt i flere andre tråder at jeg er meget skeptisk til bruk av Hammerdown eller Alron i dieselen da begge disse to produktene emulgerer vann inn i dieselen. Står en motor lenge ubrukt hvor vann er blitt emulgert inn i dieselen, vil jeg tro det kan oppstå fare for korrosjon. Men jeg har ikke noe vitenskapelig bevis jeg kan slå i bordet med.

 

Skal man bruke middel for å forebygge dieseldyr, foretrekker jeg Bio-Protect2 da denne ikke emulgerer vann inn i dieselen. Med Bio-Protect 2 kan man drenere eventuelt vann ut fra dieseltank, forfilter/grovfilter diesel og/eller finfilter diesel på vanlig måte slik at dette ikke kommer i kontakt med brennstoffsystemet, samtidig som oppblomstring av dieseldyr hindres.

Link to post

Det kan muligens komme av, roger-jo, at de som kjører et skikkelig forebyggende vedlikehold sjelden får problemer som følge av at motoren vinterlagres. De som ikke bryr seg om vedlikehold leser ikke denne tråden.

 

Når du nevner dette med dritt på tanken. Hulda fyller omtrent en tank i året. Minst hvert annet år suger jeg opp bunnfallet i tanken. Så langt har to års bunnfall aldri overskredet ett fingerbøl med skitt.

Link to post

Fikk ett tips av en som var aktiv vedr kjøp og salg av veteranbiler og import av biler. Før så var det vanlig å helle litt to-taktsolje i sylindre og forgasser, dette for å "konservere" motor. Ved oppstart etter måneder eller noen år helle i litt to-takstolje igjen, Før man dro rundt motor uten drivstoffførsel, før man startet.

 

Men dette skal vist være dårlig råd med den "nye" to-takstoljen, da den vist nok tørker ut. Den gamle typen tørke vist nok ikke ut. :confused:

 

Jeg har brukt rådet med å helle i to-takstolje flere ganger med motor jeg vet ikke kommer til å bli startet på lenge. Det var før jeg fikk tipset av "bruktbilhandleren". :confused: Sist gang helte jeg litt vanlig motorolje istede.

Er det noen som har kunnskap om dette?

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post

Hei.

 

I håndboken for min Yanmar 44Hp 4JHE dieselmotor er det 4 fulle sider om vinterkonservering, både for båter på sjøen og på land. Ganske så nyttig og etter min mening fornuftig lesing. Håndboken scannet i pdf-format kan lastes ned her. Stoffet for vinterkonservering finnes på side 50 - 54 (55 - 59) og etterfølges så av vårklargjøring.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lykken V: Sist gang helte jeg litt vanlig motorolje istede.
Det står i min bok at det skal man gjøre, så motorolje er fullt brukbar vil jeg tro. Men, det står også at man ved oppstart må forsikre seg om at det ikke er for mye olje igjen inne i sylinder. Da kan man sprenge både topp og stempel. For å tømme sylinder tas dyser eller glødeplugger ut, og så kjører man motoren med starteren til oljen er blåst ut av sylindere.
Link to post
Når du nevner dette med dritt på tanken. Hulda fyller omtrent en tank i året. Minst hvert annet år suger jeg opp bunnfallet i tanken. Så langt har to års bunnfall aldri overskredet ett fingerbøl med skitt.

 

Etter at en kamerat bunkra diesel med 50% sjøvann( det hadde hvert springflo og da sto tanken under vann) stenger jeg utløpet fra de tankene jeg skal fylle og sjekker de for vann i neste uthavn før jeg tar de i bruk når jeg må bunkre på ukjent sted.

Ellers fyller jeg opp en 3/4 l på ei flaske fra vannutskilleren og fra bunndreneringen et par ganger i sesongen, Når den har settla er det en1/2 mokkakopp med

vann i flasketuten noe dritt er det aldri, det blir ikke dritt i en diseltank når det ikke er vann og kondensfjerne der.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Dette med kaldstarter ble nevnt på 70 tallet med dengangens oljer. Dagens oljer er jo mye bedre enn de var dengang, og det er skjelden en åpner en motor av nyere dato med vendekanter i sylinderene. Det beste for en motor er å bli brukt mest mulig gjennom hele året :yesnod::cheers:

Så enig, så enig....

Jobber med motorer av alle slag hver dag. Motorolje idag og for 30 år siden kan ikke være samme "stoffet"...

Tidligere tok vi opp skikkelig slitne motorer, fulle av belegg og "leire" innvendig, men nå finner vi ofte ikke målbar slitasje i det hele tatt.

Verre er det med alle utvendige komponenter, der finnes som regel alle varianter av feil og slitasje.

Går vi tilbake i gamle "tråder" her på forumet, er de aller fleste motorproblemer av "utvendig" art.....

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...