Jump to content

Hva menes med at lystbåt-dieselmotorer "står seg i hjel"?

opus

Recommended Posts

Hvor lang tid tar det for at oljefilmen forsvinner helt på en innenbordsdiesel ? :confused:

Forslag:

På smådieseler har man gjerne sveiv til reservestart. Kan det være en god ide og åpne kompresjonshendelen og sveive rundt endel runder og slik få smurt på ny oljefilm ?

(Tenker at dette er en mye snillere form kontra kaldstart, særlig om det gjøres før oljefilmen er helt borte.)

Impeller går vel også rundt når man sveiver, vil den tømme sjøvannskretsen for frostvæske-vannet?(suger vel bare luft)

Og evt gjør det noe ?

Det var disse spørsmålene.....hm....???

Anyone :wink:

Bare greit det å sveive den rundt litt. Men hvis det er for eksempel en Sabb G, som ikke har oljepumpe men plaskesmøring, er det lurt å pumpe litt olje inn gjennom sigarettholderhullet først. Fire-fem pumpe på kanna er passe. Plaskesmøringen er avhengig av mer turtall enn du klarer å sveive for å få olje opp i sylinderen...

Om du tømmer litt av sjøvannskretsen for frostvæske spiller liten rolle egentlig. Den fryser uansett ikke når sjøvannet er ute.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det var disse spørsmålene.....hm....???

Anyone

1) Hvor lang tid tar det...: Nesten umulig å svare på, mange faktorer spiller inn. Men der hvor oljen står under mekanisk press, så tar det ikke mange minuttene før oljefilmen er meget redusert.

2) Sveive med håndsveiv: Hvis motoren har trykksmøring med gearpumpe i bunnpannen, skal man ha muskelmasse langt utover normalmanen for å få det til å funke. Noe annet er det at lagere og stempelfjærer endrer posisjon, slik at de ikke blir stående på samme plassen. Det er bra.

3) Suger vel bare luft: Hvis bunnventilen er stengt og tett, så vil den ikke det heller. Impelleren vil bare surkle rundt i sitt eget vacuum. Det gjør ingen skade. Fordelen er at impelleren bytter plass slik at de som står helt sammenklemt får strukket på 'bena', og er bare positivt.

Da var alt besvart etter beste evne.

Lykken V: Sist gang helte jeg litt vanlig motorolje istede.

Det står i min bok at det skal man gjøre, så motorolje er fullt brukbar vil jeg tro.

Prøver å sitere noe korte utdrag denne gang.

Takker hegra for svar og jeg føler meg trykk på å bruke vanlig motorolje. :cheers::flag:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Jeg har uttalt i flere andre tråder at jeg er meget skeptisk til bruk av Hammerdown eller Alron i dieselen da begge disse to produktene emulgerer vann inn i dieselen. Står en motor lenge ubrukt hvor vann er blitt emulgert inn i dieselen, vil jeg tro det kan oppstå fare for korrosjon. Men jeg har ikke noe vitenskapelig bevis jeg kan slå i bordet med.

Snakket med importøren av Hammerdown nettopp og de bekreftet at vann som er emulgert inn i diesel over tid vil skille seg ut igjen og evt skape rustproblemer. De anbefalte å kjøre motoren med ren diesel fra en kanne før langtidslagring av båt.

Ellers kan jeg nevne at jeg har brukt Hammerdown det siste året på min Yanmar 4LH DTE og erfarte virkelig mange fordeler ved dette stoffet. Turtallet gikk opp 200 omdr, jeg fikk mindre røyk og mindre dieselforbruk. De sier også at motorens indre deler blir smurt og kompenserer for dagens tørre diesel.

Kommer nok fortsatt til å bruke dette stoffet siden det har så mange fordeler, men vil være påpasselig med å kjøre motoren med ren diesel før vinterlagringen eller i andre perioder når jeg vet at jeg ikke kommer til å bruke båten på en stund.

Så er spørsmålet, hvor lenge er "en stund"? Altså hvor lang tid tar det før emulgert vann i dieselen skiller seg ut?

Hvor får du alt det vannet i dieselen fra da?

Jeg har aldri til dags dato sett antydninger til noe som helst vann i dieselen om den enr ny eller har stått i tanken gjennom vinteren. Ingenting har kommet i vannutskiller på forfilter. Jeg bruker også Hammerdown, mest for en forsiking hvis jeg skulle få vann inn på tanken ved fylling av diesel. og at dette vil emulgeres i dieselen.

At den har noen andre positive egenskaper har jeg også erfart på 2 forskjellige dieselmotorer. Noen turtalløkning og mindre dieselforbruk har jeg imidlertid ikke registrert.

Selv har jeg båten på vannet, og kjører en dagstur en gang i blandt. Det har i hvertfall ikke motoren vondt av. Nå når det meste av teiner er vekk etter hvert blir det vel noen flere turer.

Hvordan kan du vite om du har vann i dieselen hvis du bruker Hammerdown? Vannutskilleren har vel ikke mye å gjøre ved bruk av dette middelet? Det var nesten enklere før jeg brukte Hd, da hadde jeg mer kontroll med evt vann som da var synlig tilstede i filteret. Det man vet nå er at evt vann i tanken vil emulgeres med dieselen hvis du bruker Hd og at dette vannet slippes løs igjen etter noe tids stillestående. Jeg vet ikke hvor lenge denne prosessen tar, men siden importøren nå anbefaler å kjøre motoren med ren diesel foran et vinteropplag, kommer jeg til å gjøre dette. Dvs jeg bruker ren diesel tilsatt motorolje.

:confused:

Noen som kjenner til dette godstoffet ? Desolite DX

http://autol-sandnes.com/upload/files/1_au...e_dx-w__vip.pdf

Ser ikke ut som det inneholder isopropanol, vil det da kunne emulgere vann ?

Har brukt det for holde rene dyser og smøre høytrykkspumpen, men hvis dette også kan emulgere vann vil jeg ikke bruke det i de siste tankfyllingene før opplag.

Det finnes så mange "gode stoffer", kan noen gi anbefalinger.

Trodde, ut fra det jeg kan huske fra fjern kjemi, at endingen -ol betød en alkohol. Og alkoholer mener jeg tar opp i seg vann. Dette er en meget enkel fundering. Ellers så selger Volvo-forhandlere et stoff fra Statoil som skal være gode saker. Jeg har fylt det på tanken. Mener forøvrig å gjennkjenne noen av stoffene i produktet ditt fra deklarasjonen til Statoil.

Ser ikke ut som det inneholder isopropanol, vil det da kunne emulgere vann ?

En vann-emulgerende væske vil, etter hva jeg har skjønt, ikke binde seg kjemisk til vann (slik som alkoholen i kondensfjerner), men danne så små partikler at det blir som en homogen blanding.

Hvorfor dette ikke skader dieselpumpen på samme måte som kondensfjerner en er annen sak.. :confused:

Hvordan kan du vite om du har vann i dieselen hvis du bruker Hammerdown?...

Det kan jeg ikke, men jeg har ikke hatt vann i diesel`n i alle de år før jeg begynte å tilsett HD. Hovedårsaken til at jeg bruker HD er som nevnt for å forsikre meg mot dieseldyr om vann skulle komme inn på tanken ved fylling av diesel. At vann skulle kunne komme inn på noen annen måte et teoretsik mulig, men ganske usansynlig hos meg.

Jeg lurte bare på hvorfor Brumm var så opptatt at vann vill skille seg ut igjen av dieselen. Det er ikke vanlig å ha vann i dieselen og har man det så er det noe galt.

Jo, jeg forsto også det du skrev om at du heller ikke før bruken av Hd hadde vann i tanken, Olpi. Jeg har heller ikke registrert noe særlig vann i vannutskilleren før jeg begynte med Hd, men da jeg rengjorde tanken i fjor var det nokså mye dieseldyrguffe der. Tanken hadde ikke vært åpnet på 15 år, og på denne tiden må det ha kommet noe vann i tanken på en eller annen måte. Ellers hadde det vel ikke vært dieseldyr der. Jeg tipper kondensen hadde skylda. Dette skal ikke være noen Hd tråd, men siden temaet er hva som får en motor til å stå seg ihjel, omfatter dette også evt vann i dieselen som kan transporteres fra tanken og inn i motoren via Hd o.l. og skape rust i komponenter hvis motoren står ubrukt f eks gjennom vinteren. Men som skrevet før, jeg bruker gjerne Hd videre, men lar heretter ikke motoren ha kontakt med middelet i vinterpausen.

Jeg har plasttanker med inspeksjonluke. Kan se hele siden av tanken fra topp til bunn, men kan ikke se noe guffe i min. HVis jeg tømmer tanken helt fullstendig kan det jo likvel hende det ligger et tynt lag i bunnen som jeg ikke ser nå. Føreløpig har jeg ikke tenkt å gjøre noe for å sjekke dette. Har heldigvis aldri hatt noen problem med diesel, vann eller dieseldyr. Måtte det forsette.

Mange teorier her, min mening er at en motor i utgangspungtet ikke tar skade av å stå i ro, Motoren tar heller ikke skade av kaldstart, bare tenk på alle småsjarker som startes kalde hele vinteren. Men når en motor står i ett lukket fuktigt rom uten lufting og i tillegg med gammel oje med mye svovel, nesten tom dieseltank med mye vann, sier det seg selv at en oppstart i båthavna på tomgang bare gjør vondt verre. Motorens dieselpumpe tåler overhode ikke vann, noen dråper kan til slutt ødelegge hele motoren, ugjevnt trykk på dyser osv. (gidder ikke utdype dette nermere nå) Vannutskiller holder ikke som eneste tiltak da diesel og vann trenger tid for å skille lag. Husker dere Sabb tankene som hadde en "pung" under med tappekran, der det skulle dreneres for vann før start. Har ikke sett en eneste 8-10 hk sabb som har stått seg i hjel.

Jeg vil tøre å påstå at man forkorter levetiden på en motor med å ha land-strøm koblet til i utide! Det er da også uhyre viktig å holde "zink-banken" i orden!

Jeg henger meg på dette.

Astor ligger med landstrøm påkoblet hele året når den ligger ved hjemmehavn. Kjøleskapet står også på hele året. Dvs at det er strømforbruk til bla dette kjøleskapet og andre småting. Astor har også en skilletrafo for landstrømmen. Jeg ser av anodene at det er normal avskalling på disse ved slippsetting.

Skal jeg være engstelig for å ligge tilsluttet landstrøm under disse forhold?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er vel få om noen motorer som tåler samme behandling/mishandling som Sabb, uten å ta skade, så å sammenligne med den blir feil i statistikken :wink: Ellers enig i argumentene dine.

Enig i at sabben er noe mer robust, poenget mitt var å illustrere en effektiv måte å sørge for at motoren alltid får 100% ren diesel selv om den blir lite brukt. Har du en dieseltank uten muligheter for drenering av kondensvann, er sannsynligheten stor for at du også har en skadet motor. Du kan kjøpe så mange vannutskillere du vil, men før eller senere vil motoren slurpe i seg diesel iblandet vann.

PS. Jeg setter det litt på ”spissen”. Du skal selvsagt ha vannutskillere i båten din da det helt klart har sin misjon.

PS. Jeg setter det litt på ”spissen”. Du skal selvsagt ha vannutskillere i båten din da det helt klart har sin misjon.

Det håper jeg. Motoren min er 1985-modell, og har aldri hatt tappemulighet av tanken. Jeg ser ikke for meg havari de neste 20 årene heller på denne motoren.

Skull just til tu sei it :smiley:

men hvordan kan man kjøre den på starteren hvis man ikke har en stopp knapp?

det eneste jeg kommer på er og løsne på dyserørene,men det blir det jo litt grising av...

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hold pådraget på brennstoffpumpa i stop posisjon når du kjører starteren :smiley:

den kjønte jeg ikke.. kan du utdype litt.ikke bli for avansert i språket,da dette jeg nemmelig ut med en gang.

lat som du prøver og forklare det til en 3 åring.da KAN det være jeg har en sjangs :giggle:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...