Jump to content

CQR anker ble slaktet i ny test


Enzo

Recommended Posts

Sitter med siste yachting monthly her der de har testet en haug med ankere og det er ikke en test der de drar de langs en strand men en test der de legger ut 4ggr dybden 10mm kjetting og ankrene er alle ca 17kilo.

 

Fant en omtale av testen på et annet forum , klipp/limer den inn her:

 

The French nautical review Voiles & Voiliers publishes in its July issue a new test of anchors.

 

Again a test??

Yes, but what is interesting is that these various tests are made under various conditions of sea-beds and also compare different anchors.

 

- if each test does not bring the single and only one truth, the tendency which arises from all tests is a much more faithful reflection of the performances of the various anchors.

 

The bigest shortcoming of this test is that it is published in French. I do not plan to translate it totality , but for those which do not perfectly practise this language, I will try to report the general outlines:

 

11 anchors tested on sea bottoms of sand and sand + mud:

 

For the steel anchors: Britany (a French extrapolation of the Danforth anchor, without stabilising strut) - Kobra 2 (Plastimo’s extrapolation of the Delta) - Delta from Lewmar - Bügel - Manson Supreme - Brake (a typically French anchor) – Spade - XYZ - and CQR

 

For the aluminium anchors: Spade aluminum – Fortress, the winner of the test and of the aluminum class is Fortress 10.6, with a holding in hard sand of 3281 kg and on sand + mud: of 959 kg

 

Winner of the steel category is Spade, with an average holding in hard sand of 1905 kg and on sand + mud of 570 kg (value recorded before rupture of the fixation of the dynamometer).

 

The second is the Kobra 2 anchor from Plastimo with an average holding in hard sand of 1263 kg and on sand + mud of 1058 kg - the Kobra anchor represents the best compromise characteristic /price.

 

In third position comes the Bügel anchor with an average holding in hard sand of 1138 kg kg and on sand + mud of 999 kg

 

The fourth anchor of this comparative test is the Supreme with an average holding in hard sand of 1076 kg and on sand + mud of 631 kg. In spite of honourable results, this test confirms that the “Roll bar” anchors are not, and by far, the best .

 

In fifth position comes Brake, followed in sixth position by the Delta with an average holding in hard sand of 450 kg and on sand + mud of 662 kg. If these characteristics are sufficient to ensure the holding of a boat in more than 95% of the cases, the perfomances of the Delta are disapointing and far behind the best in the test

 

Come then Britany with passable results and the two last from the test with frankly bad results: anchor XYZ and the last, the CQR with an average holding in hard sand of 206 kg and on sand + mud of 363 kg

 

The conclusions of this test are:

 

- the aluminum anchors give as good performances as the steel models, with however the disadvantage of being more fragile.

 

- New technologies of anchor are definitely more powerful than their glorious elder, with double, to see triple values of holding.

 

- Spade, Kobra 2, Bügel and Manson Supreme are excellent anchors having significant differences compared to the traditional anchors .

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter også med en ny ankertest som bekrefter det Enzo sier her, og der la de ut opp til 10 x dybden..... CQR ble bare slått av Bruce ankeret som havnet desidert sist

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Før jeg kjøpte et Rocna anker i fjor, studerte jeg diverse anker tester.

Den testen som jeg dengang syntes var den mest grundig var testen utført av West Marine og gjenngitt i hhv. "Sail" i oktober 2006 og YM i Desember 2006. Her var 14 ulike ankre testet med 3 ulike "scope" og 3 ulike lokasjoner (sand og hard sand såvidt jeg husker). Denne er sikkert behørig omtalt tidligere på Baatplassen. Forøvrig vises det til en test utført av YM i 2003, men den har ikke jeg sett.

 

Nå har jeg ikke lest denne siste testen i YM, men ser at det står at "roll bar anchors" langt fra er de beste.

Resultatene fra 2006 testen viste vel at Rocna, som er et roll bar anker, absolutt var blant "top performers" med meget gode resultater. Rocna anketeret er ikke med i den nye testen, så det er jo ikke så godt å si hvor det ville ha havnet på resultatlisten.

Men her er det uansett viktig å rettferdiggjøre egne valg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tror det er litt betalt reklame i disse testene, samme som når bunnstoff skal testes.

 

kjøp det du tror er det beste,

 

Vi hadde CQR i mange år, og sov tryggt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har CQR og sover tryggd under fleste forhold. Ankret opp et året i 17 - 18 meter vind men i le for bølger. Mitt på natta etter en dårlig søvn var båten på vei mot et fjell etter den dro ankeret ca 300m over bukta. Anker er på 65lbs og 50m av 13mm kjetting var ute på 7m dype. Før jeg drar på lengre tur bytter jeg anker men den duger bra til Skagerak/Kattegat livet jeg lever i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noe så ubrukelig som et Delta, det rare og komplett uforståelig så godt som dette er testet, er at det blir liggende der jeg la det.

 

Hver gang.

 

Det kan jo være noe jeg gjør feil.

Høres ikke ut som du gjør feil. Nå vet jeg ikke hvor stort ankeret ditt er eller hvordan båt du har - eller i hva slags forhold du har lagt det ut... Fordi en 10kg paraplydregg funker i lett bris betyr det ikke at det holder under tøffere forhold. Jeg hadde sikkert stolt på et 30kg Delta, men vil heller ha et 15kg moderne anker...

Link to post
Share on other sites

Joda CQR er gammel men Delta ?

 

Vet ikke hvor gammelt Delta er, men følgende test fra 1994: http://www.ussailing.org/safety/Studies/19...test1.htm#INDEX kaller det en "modern version of the plow anchor" - så mer enn 15 år gammelt er det i alle fall. Forøvrig en test der Delta kommer godt ut mens orginalt(?) Bruce og Danfort typer ikke så bra. Men det var veldig små anker de testet. Jada, en klype salt.

 

Forøvrig tolket jeg SamH's innllegg ironisk, at han er godt fornøyd med sitt Delta anker:

"Det blir liggede der jeg la det" "Hver gang"
. Jeg forutstter selvsagt et der han "legger det" er på bunnen med et kjetting (ev. tau) fra dette og opp til sin båt som så utssttes for bølger og vind. IKKE at an legger det i skapet hjemme. :wink:
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg sjekket om Rocna anker passet på båten vår - desverre måtte jeg bytte rulle og bygge om baugen - så det var ikke aktuelt

 

har fundert på å ha et mindre Rocna som nr 2 anker - eller eventuelt bruke det til forkatting. Vet ikke helt hvordan det vil fungere foran en 20 kg Bruce kopi. Er redd for at Rocnaen kommer til å ta så mye av kreftene at det blir tungt å få opp.

 

Jeg mente å ha lest at ILAS har overtatt agenturet for Rocna i Norge nå, men jeg finner ikke info om det på ilasmarine.no

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men her er det uansett viktig å rettferdiggjøre egne valg :yesnod:

Ja, som ekte BP fan er vel det helt nødvendig :lol:

Jeg har ankret mye med Rocna (kjøpt i Holland) i over 3 år, ja det er det bra anker, men jeg har da dregget med dette også. Nå tror jeg at de fleste nyere anker er bra inklusiv Bruce (dersom det ikke fisker stein), det handler vel mere om kjettingvekt og lengde. Så er det bunnforhold, noe lettvektsanker er svært gode på sandbunn. Men CQR og noen andre rariteter burde ikke selges ( eller kjøpes) etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...