Shalom Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Jeg mente å ha lest at ILAS har overtatt agenturet for Rocna i Norge nå, men jeg finner ikke info om det på ilasmarine.no Det stemmer. Jeg pratet med ILAS på messen hvorpå jeg påpekte det samme. Hun som sto der la seg flat for dårlige nettsider, men jeg fikk med en prisliste på Rocna på papir da Mvh. Shalom Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 kanskje du kan scanne prislisten og legge den ut her? det jeg er interessert i er 7.5, 10, 15 kg jeg bruker to anker når vi ligger på svai - om vi ikke ligger på en bøye da. Hovedanker er 20kg bruce med kjetting. Ekstraankeret har vært 10 kg bruce med 5 kg kjetting, tau og daumann. Legger som regel ankrene ut ca. 30 grader til hver side Link to post
Shalom Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) kanskje du kan scanne prislisten og legge den ut her? Scanne og scanne... Sitter litt for godt i sofaen nå (må fyre opp en annen pc for å scanne), men det er ikke så mange forskjellige anker så dette går like fort.. ArtNr Modell Pris inkl mva. 10759 Rocnaanker galvanisert 6. kg 2830,- 10760 Rocnaanker galvanisert 10. kg 3635,- 10761 Rocnaanker galvanisert 15. kg 4678,- 10762 Rocnaanker galvanisert 20. kg 5455,- 10763 Rocnaanker galvanisert 25. kg 6146,- 10764 Rocnaanker galvanisert 33. kg 7853,- 10765 Rocnaanker galvanisert 40. kg 9278,- Mvh. Shalom Redigert 5.April.2010 av Shalom (see edit history) Link to post
Mix Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 IlasMarine prisliste 2010 med Rocna ligger på nett. http://www.ilasmarine.no/sw12382.asp Link to post
Krimart Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Løfter denne tråden littRocna VS CQR Stemmer med min erfaring med CQR, legger seg litt for ofte på siden og graver seg ikke inn. 50 sek ut i den siste videon viser de hvordan slot'en virker og det var ikke særlig overbevisende. Hvis ankeren sitter fast under en kjetting eller en stor stein kan man jo ikke bare brekke det løs slik, skulle slotten ha noen effekt måtte den gått lenger slik at draget blir motsatt av spissen. Link to post
Enzo Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Nå er Kobra 2 ankeret kommet i hus til jul. Seatronic leverte dette kjapt og greit etter forespørsel. Pris levert Moss kr.1950,-Testes etter påske. Har du fått testet dette ? Jeg bestilte et slikt i 25kilos i dag så jeg er litt spent på å høre om det er noen som har fått litt erfaring med det Link to post
Kodvaag Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 (redigert) Denne tråden får meg til å tenke på at sjakkelen mellom anker og kjetting til den elektriske ankervinsjen på hekken er meget rusten. Minn meg på det når jeg starter tråden "%#¤"& Mista ankeret!" Redigert 21.April.2010 av Kodvaag (see edit history) Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Careka Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Har du fått testet dette ?Jeg bestilte et slikt i 25kilos i dag så jeg er litt spent på å høre om det er noen som har fått litt erfaring med det Det passer sikkert fint på den nye B:O:43 med 10mm kjetting. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Executive Svart 21.April.2010 Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 Jeg bestilte et slikt i 25kilos i dag hvor selges Kobra 2? Finner ikke noen på nettet i Norge. Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Enzo Svart 21.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2010 2400.- for 25kilos hos Seatronic 1995.- for 20kilos De har det ikke på lager men bestiller det. Tror det skal passe fint på min nye båt, mulig det er litt overkill med 25kilo,kunne kanskje klart meg med mindre men med anker så vil ihvertfall jeg gjerne ha for mye enn for lite Link to post
seilofil Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Gjorde et lite forsøk i dag med Kobran. Satte ut ankret på 7 meters dybde med 30 meter kjetting. Bakket ankret fast. Dro til med så mye kraft at kjettingen rapte på kabularen uten at festet slapp. Følte at det tok kjappere og bedre tak enn brucekopien. Bunnen var sand/leire. Anker 16 kg. Kjetting 8 mm. Båt 36 fot. Link to post
Enzo Svart 22.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 Takktakk det var jo hyggelig å høre, leveringstiden fra seatronic er ca 4uker på denne for plastimo hadde vist ikke ankeret på lager. Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Skulle legge meg på svai i en bukt utenfor lillesand i dag, leirebunn med godt feste sto det i havneguiden, prøvde flere ggr men fikk ikke deltaen til å sitte, jeg prøvde på 10meter med vel 20mter kjetting ute for å trekke det fast før jeg tenkte å droppe 10meter til når det satt men neida, jeg fikk det ikke til å ta tak. Skuffende men det kan jo ha vært ekstremt hard bunn der. Er det andre som har hatt problemer med å få slike ankere til å sitte på leirebunn ? Link to post
avmønstret5 Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Tar man en tur til Danmark og Tyskland selges det tyske bøyleankret (Bûgelanker). Det er en forenklet utgave av Rocna og til en betydelig hyggeligere pris. Dette ankret rgens som godt og er populært blant langturseilere. Vanlgvis i rustfritt. Link to post
Krimart Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 jeg prøvde på 10meter med vel 20mter kjetting ute for å trekke det fast før jeg tenkte å droppe 10meter til når det satt men neida, jeg fikk det ikke til å ta tak. Synes du hadde lite kjetting ute. Viktig at trekket er parallelt med bunnen for å få feste. Ville (om mulig) hatt 50 m. kjetting på 10 m. dybde. Link to post
Enzo Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 (redigert) Jeg pleier å legge 2ggr dybden til jeg har trekt det fast og så slippe ut til jeg har 4-5ggr dybden, mener du at jeg ville hatt bedre resultat ved å slippe ut endel mer når jeg skal dra det for å få feste så tester jeg gjerne det ut Redigert 8.Juli.2010 av Enzo (see edit history) Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Jeg pleier å legge 2ggr dybden til jeg har trekt det fast og så slippe ut til jeg har 4-5ggr dybden, Jeg pleier å gjøre motsatt, dvs slippe ut ekstra mye (gjerne 7 - 8 ggr dybden) før jeg setter ankeret. Etter at ankeret sitter, korter jeg inn til ca 5 ggr. dybden dersom jeg har begrenset med svingeplass. Jeg har forresten stusset på at 2 - 3 ganger dybden ser ut til å være vanlig praksis blant båtfolk i Norge når det gjelder hvor mye ankerkjetting som slippes ut. På kurs som arrangeres her i USA (f.eks av US Boating, American Salng Association etc) blir det alltid sagt at man skal bruke 7:1 hvis man ankrer for natta, 5:1 er Ok for en "lunch hook". Innser selvfølgelig at på en overfylt ankringsplass må man moderere seg noe for å begrense svingeradiusen, men tror ikke jeg hadde sovet spesielt godt om natta dersom jeg hadde bare 2-3 ggr dybden ute. Link to post
avmønstret5 Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Ja, en ting er teori en annen ting er mulig praksis. Bra ankring har i høyste grad med mange variabler å gjøre. Båtype/vekt, vindfang, bølger, bunnforhold, ankertype osv. Der hvor det er liten svaiplass evnt.mange båter, er det valig her i Middelhavet å ankre i bakken og så ta et tau i land fra hekken, Legger ut så mye kjetting en har, og vanligvis sitter ankret godt i bratt motbakke. Kan også egne seg noen steder her hjemme, særlig for litt større båter. Link to post
Krimart Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 mener du at jeg ville hatt bedre resultat ved å slippe ut endel mer når jeg skal dra det for å få feste så tester jeg gjerne det ut Ja, det mener jeg. Dessuten har jeg alltid så mye kjetting som mulig ute, det er bare eventuell plassproblem (eller at det kun eren badestopp) som gjør at jeg velger kortere. Link to post
Krimart Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Angående ankertester så har jeg lest flere forskjellige i ulike båtblader, og ankeret som slaktes i en test blir gjerne hyllet i en annen. CQR er et slikt eksempel, Spade og Fortress et annet. Skal se om jeg gidder å lage en oppsumemring en dag. Link to post
avmønstret5 Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Krimart har du CQR? Jeg har lest mange tester og CQR har kommet dårlig ut i alle jeg her sett. Jeg har også snakket med flere som har hatt CQR og som har skiftet. Fortress er knallgodt på bunn hvor det lett kan grave seg ned, Spade regnes vel midt på treet. Men det klart att har ankret og kjetting virkelig rikelig tyngde begynner formen å bety mindre. Link to post
Krimart Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 (redigert) Krimart har du CQR? Hadde en CQR kopi: Plastimo's SOC som fungerte svært dårlig, lå stort sett på siden. Har byttet til Delta som fungerer mye bedre. Har hatt båter ved siden av meg som har hatt samme problem som jeg hadde med SOC med ekte CQR. Redigert 9.Juli.2010 av Krimart (see edit history) Link to post
bjorngb Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Her er link til samling av ankertester Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn