Jump to content

Hvor bra er Reginol olje?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Felleskjøpet ligger noe over Biltema i pris. Jeg kjøpte olje på FK sist gang, og da var prisen for en 10 liter 15W-40 ca 70,- kroner høyere enn samme olje hos Biltema. Fant ut etterpå at dette var samme produkt.

 

Jeg har av en eller annen merkelig grunn hatt en aversjon mot å fylle Biltema olje på båtmotoren. Sikkert på grunn av skrekkhistorier om oljen Biltema solgte for 20 år siden. Samt det faktum at de ikke har hatt 15W-40 olje før nå i senere tid. Men jeg har kommet på gli, har brukt Biltemas helsyntetiske på bilen i et par år nå med god erfaring. Så neste gang blir det nok Biltema olje på båten også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg mente hans første innlegg. Poesien er fin den. MEN jeg er av den oppfatning at dersom en skal presentere noe for andre som fakta bør det kunne underbygges.Det som Sæbø sier om oljekvalitet er direkte feil. Sjekk med andre oljetråder og en vil feks. finne henvisning til API - systemet for kvalitet på olje. Der er det ikke snakk om minste kvalitet osv, med en bestemt kvalitet for en bestemt teknologi på motorene.

 

Dersom en husker historien så var Solbris navnet på båten som noen nasister brukte til å rømme fra Bergen til Argentina etter siste krig. Så det er ikke sikkert solbris er mild.

 

NB båten er forsatt i bruk den dag i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente hans første innlegg. Poesien er fin den. MEN jeg er av den oppfatning at dersom en skal presentere noe for andre som fakta bør det kunne underbygges.Det som Sæbø sier om oljekvalitet er direkte feil. Sjekk med andre oljetråder og en vil feks. finne henvisning til API - systemet for kvalitet på olje. Der er det ikke snakk om minste kvalitet osv, med en bestemt kvalitet for en bestemt teknologi på motorene.

Når det gjelder første innlegget fra Sæbø skjønte jeg egentlig ikke hva han svarte på i det hele tatt, men poesien var sjelden kost i en oljetråd..Bra Sæbø :smiley:

 

Men - jeg stakk altså opp til Reginol og kjøpte olje, jeg har tidligere brukt YX-olje og det viste seg at det var samme oljen i originalemballasje jeg fikk hos Reginol, YX URSA SUPER TD 15-40, med VDS-kravet Volvo stiller,(hva nå det måtte bety)

Kan denne YX-oljen virkelig være dårligere når den er kjøpt hos Reginol enn om den blir kjøpt et annet sted?

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det som Sæbø skrev er det dummeste jeg har lest, og det er direkte feil og villedende.Dersom en overhode ikke har peiling på olje bør en la vere å åpne kjeften.

 

Nokon måtte sparke tråden i gang vettu ! Var ikkje verre.

Peiling på olje ? Jo nok. Åpnet masse motorer.

Fra høy-ytelse. Der motorene passerer 15000 O/min. Og man kjører ikkje biltema da. Tru meg.

Unødvendig å bruke kjeft på meg når du sjølv ikkje presenterer dokumentesjon på att BILTEMA matcher castrol eller kva som helst som benyttes innen racing.

Men som eg fikk fram i diktet mitt, så betyr det lite for den jevne mann. Normalt bruk.

Kjører sjølv på biltema nå. MEN eg hadde aldri biltema på racingsykkel......

 

Forøvrig ingen tone......sorry :cool:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...