Jump to content

Tur til Bømlo & Fitjar etc. Tar imot gode råd


Trondwi

Recommended Posts

Og stikker du innom Leirvik på Stord i sommersesongen blir det delt ut gratis rundstykker og avis til alle på gjestebryggene. Rundt gjestebrygga ligger puber, restauranter, butikker og kjøpesentre. Drivstoffylling på moloen. Og så må du få med deg Maritimt Museum som ligger på kaikanten.

Og heiser du Baatplassen-vimpelen får du mange å prate med. Velkommen! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at Commuteren er 2,90 bred, men det går sikkert det også. Men med Brekkestø, Lillesand som start og endepunkt for turen, tror jeg det likevel er raskere, enklere og, ikke minst, billigere å kjøre på egen kjøl hele veien. 18 Nautiske og skjermet farvann mellom Stord og Etne, da er det jo bare drøye halvtimen, da, som transportetappe. Marsjer vanligvis i 28-32 knop om det er nogenlunde flatt og tror ikke jeg stresser motoren for mye med 3-4 knop til.

 

p1000919.jpg

 

Har ikke fått opp noe å heise noe som helst i - enda. Og det spørs om det kommer på plass innen våreventyret starter.

 

Gleder meg til våren!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Ha.ha,..... Kan være en "transportetappe.....

MEN. Da mister du besøk på Fjelberg, og Romsaøyene!!!!

Fjelberg: "mikrosamfunn", fantastisk plass, gjestebrygger, landhandel, rimelig diesel, "Sjøståvo", og verdens hyggeligste

vertskap.

Og, Romsaøyene:.... Flotte øyer som er friluftsområde, fine havner, kaier, flytebrygger, villsau, grillhus, gamle turstier og veier mellom de gamle, fraflyttede gårdsbruk.

Så, Etne: Etne båtlag, fin havn med vann, strøm, badestrand, servicebygg med toaletter, dusjer, vaskemaskin / tørketrommel, til og med støvsuger og strykejern til låns. Ja, også gratis lånesykkler.....

Hadde forresten masse besøk i påsken. Båter på vannet, og bilene på kaien med ski på taket.

Bare 20 min. fra du går ut av båten, til du har ski på beina....

 

Phuu.... ble visst masse egenreklame og......

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis du reelt har et problem med tid til å gå begge veiene kan jeg kjøre den opp for deg rundt 1. mai. Skal selv med båt til Bømlo i jula med retur rett etter nyttår og gleder meg veldig til turen.

 

Du har imidlertid ikke så veldig mye å spare på å ta bussen opp eller sette båten på lastebil. Med fint vær kommer du bare 2-4 timer etter bussen og antakelig fortere enn lastebilen inkl lasting og lossing, men du er kanskje mer uthvilt når du kommer fram.

 

Uansett ønsker jeg deg god tur!

 

Mons som bor i Søgne

Mons

Link to post
Share on other sites

Med fin-vær og nogenlunde tidlig start, burde det være mulig å nå Kvitsøy eller Skudeneshavn på dagen fra Brekkestø, det er tross alt bare ca 150 nautiske til Skudeneshavn såvidt jeg kan se. Under forutsetning av godvær, er det antagelig vel så kjapt å gå på egen kjøl som ved alternativ transport. Lista er vel det første egentlige problemstedet og jeg kjenner overhode ikke kysten videre vestover. En overnatting på f.eks. Sælør er uansett bare kos - flott sted!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Om du tror du klarer å rekke over alle perlene i Sunnhordaland på en uke, så er nok det umulig! Jeg kjenner båtfolk som har feriert i dette området i 20 år, og som ennå ikke har følt noe behov for å utforske Ryfylke eller andre områder. Så sett at så lang tid som du har til rådighet, og plukk ut noen plasser du har lyst til å oppleve. Så kan du ta noen til neste år, og kanskje en tur året etter også. Her finnes det mye å oppleve...

 

Den største utfordringen blir vel å komme seg forbi Jæren på en fornuftig måte, dette er et langt og åpent strekk som kan være rimelig utrivelig hvis ikke værgudene er på din side. Utover dette er det kun snakk om korte strekk med rufsete forhold med en slik båt som du har.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda, men det er et langt og fullstendig åpent strekk med lang avstand mellom nødhavnene om behovet skulle melde seg. På en god dag sikkert en ren fornøyelse, men på en dårlig dag er dette et sted du ikke ønsker å befinne deg med liten båt. Men hvis du har litt kontroll på værmeldingene så burde dette gå greit. Du har tross alt en båt som tåler juling, og fartsressurser til å komme over kjapt om været tillater det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at vi klarer en vel tre ukers kontinuerlig tur etter litt finjustering av vårens timeplan. Tramper vi rundt lengre enn det, makter vi antagelig heller ikke å få med oss alle inntrykkene.

 

Det index skriver høres egentlig ganske så greit ut. Har tatt på meg spandérbuksen og får på autopilot, radar, ais, oppgradering av plotteren samt VHF innen jeg henter båten til våren. Dermed er det vel stort sett bare redningsflåte jeg mangler av sikkerhetsutstyr (trepropper, bluss og flytedrakter ligger i båten).

 

Måtte det så bare bli vår snart!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Tenkte berre å legge inn nokre stemningsbilder for å toppe inntrykket.

Først eit fra Røyksund Feriesenter på Bømlo. Det har vert nevnt tidligere. MEN.... Eg er usikker på når de åpner for sesongen. I fjor var det bare i fellesferien+nokre veker trur eg. Bryggene og det vakre uteanlegget er der. Men det kan mangle strøm utenom sesong....

 

09.11.08c_461.jpg

09.11.08c_451.jpg

 

Føyno. Der er vi ofte på helgatur. Vann,strøm,strand,grillhus. Barnas favoritt.

Dette bildet er fra ein Høstfest, og det var ekstra masse båter +telt på land då.

 

09.11.08c_598.jpg

 

Så har vi Rosendal på neste bilde. Nydelige nye brygger. Bra med plasser. Mest turen innover som fasinerer. Langs Kvinnherad på den sida finner du også Husnes som i år (igjenn?) vart kåra til årets gjestehavn.

 

04.11.09_156.jpg

04.11.09_025.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er ekkelt mot andre å legge ut slike bilder på denne tid av året. Her sitter vi innendørs og prøve å finne på en hvilken som helst unnskyldning for ikke å bevege seg ut og så smelles det opp med vakkert vær, båtliv og natur. Tenk den som bare kunne starte opp og dra av sted i slikt vær som på bildene nå, men det blir nok bare med drømmene lenge enda:

 

p1010151.jpg

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Jo, takk! Jeg kjenner så alt for godt til akkurat det der. Vi bor på holme uten fastlandsforbindelse det meste av året og har opplevet våre vinterlige utfordringer av type: "Vi trenger melk og brød og i dag er det din tur til å måke båten":

 

p1000212.jpg

 

Eller: " Det var innmarri kaldt i natt, er den 5 mm eller 30 mm tykk":

 

soeppel8.jpg

 

Eller: "Du verden, det ser jaggu ut til at vi klarer å komme oss hjem i dag også"

 

raak.jpg

 

Det er selvfølgelig deilig å kunne tenke på at om "bare" 6 mnd ser verden ut som bildet på mitt forrige innlegg. Men 6 mnd veldig langt frem nå man fortsatt har en måned igjen til den mørkeste mørketid. Men det var jo Bømlo og Fitjar og veien dit denne tråden skulle handle om, så jeg beklager digresjonen.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Jeg har sjekket forholdene for deg i kveld!

Hele Jæren, rundt Lindesnes og inn mot Søgne er havet helt flatt og speilblankt. Ikke engang en liten krusning på denne siden av Ryvingen.

Kom deg avgårde med en gang for det er vakkert.

Styr utenom Høllen for der er det 4-5 cm is.

 

Ingen grunn til å vente til sommeren!!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Var det bare mulig, men det er det dessverre ikke - og 10-20 kalde grader gjør det jo ikke akkurat fristende...

 

Båten står uansett innomhus i Mandal og blir utstyrt med "det meste" for tiden. Jeg vil gjerne ha radar, VHF, AIS etc. på plass innen vi begir oss ut i det store ukjente. Litt is bidrar jo i utgangspunktet kun positivt. I fjor (2008) hadde jeg maksfart på jeepen vår på ca 24 knop. Etter en tur gjennom isen i Blindleia økte denne til 32 knop - uten synlig skade på noe punkt. Is er fine saker - til sitt bruk.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Det ble ingen tur i år. Jeg hentet båten i Mandal før påske. Den sto da til ladning og startet perfekt. Jeg kjørte den så problemfritt til Brekkestø og fortøyde. Neste morgen startet den ikke. Jeg satt på landstrømmen og prøvde igjen dagen etter. Død, strømmen var tydelig tappet mens den sto til lading. Feil på landstrømsladeren? Overledning? Det gikk faktisk flere uker før det gikk opp for meg at batteriene var gåene - 1,5 år gamle! De tok tilsynelatende ladning, men ikke strøm - eller noe slikt.

 

Neste morrosak var en tiltagende oljelekkasje i styringen fra den innvendige styreposisjonen. I fjor hadde denne sprukket og var blitt skiftet. Jeg spurte hva det kunne komme av at den sprakk og fikk til svar at "slikt skjedde". Ingen langtur med en båt hvor man måtte etterfylle hydraulikkolje og deretter tørke opp fra dørken!

 

I juni eksploderte praktisk talt styringen. Olje over alt - i taket, over instrumentene i vinduet og over meg. Lang historie i noe kortform - det viste seg at fabrikken ikke hadde montert returslange på den innvendige styringen og at det var årsaken til styreproblemene. Jeg hadde tidligere kommentert at jeg syntes styringen gikk litt hakkete, men fikk til svar at slik ble det med tiltratt - vel det er ikke slik nå.

 

p1010903.jpg

 

Innen batterier og styring fungerte, var testet og fortsatt fungerte, var vi allerede kommet ut i juli - og da fikk vi problemer med drevet. Det drakk olje og avga interessante lyder.

 

p1020015.jpg

 

Det ble byttet hos HK Motorservice - og jeg ble megaimponert over dem! Jeg har helt siden båten var ny irritert meg over en planingsterskel på 23 knop og har gitt tydelig uttrykk for det. Båten er slik, det er slik den skal være. Etter besøket hos HK ble alle stygge lyder borte og planingsterskelen er nå ca 18 knop. Leverte den den ene ettermiddagen og hentet neste formiddag. Det var karer som kunne saker og snus! Gjett hvor båten skal på vinteropplag i fremtiden...

 

Båten ble dermed bare såvidt brukt frem til etter fellesferien, men brakte stor glede de par hundre timene vi virkelig nød den etter ferien. Nå opplever jeg omsider at alt virker som det skal (utenom AIS'en, men det er antagelig bare et antenneproblem) og til våren skal den så avgjort på langtur!

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er du kanskje i gang med å planlegge turen for 2011? Dersom hensikten er å bli litt kjent i Sunnhordlandsområdet, ville jeg nok fulgt rådet om å ta strekket til Stavangerområdet som en transportetappe. Jeg gikk selv fra Stavern til Skudesenshavn non-stop (unntatt dieselsfylling i Mandal) for noen år siden. Da hadde jeg hverken autopilot eller radar, været var ikke noe sånn spesielt godt, med godt med sjø over Boknafjorden, noe mindre over Jæren. Marsjet da i 18-20, og det ble en lang dag.

 

Lykke til med planleggingen, den er halve gleden (for 2010 var den vel dessverre hele gleden, men det behøver jo ikke gjenta seg)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...