Jump to content

Tur til Bømlo & Fitjar etc. Tar imot gode råd


Trondwi

Recommended Posts

Vi planlegger å forlate Brekkestø med kurs vest- og deretter nordover et stykke i april eller mai neste år. Vi har hittil ikke vært vest for Farsund med båt, men nå som vår "nye" Askeladden Commuter 8 er godt innkjørt hos såvel eiere som teknisk og maskinelt, er planen å bli kjent med mer av Norge. Vi liker oss ikke i særlig mer enn 2,5 m krappe og 3,5 m runde bølger. Vi kan marsje økonomisk i 28-32 knop på relativt flatt vann, bør ned i 20-23 knop på runde bølger/dønning og ned i håpløst uøkonomiske 11-13 knop i stor, krapp sjø. Planen er å være på tur i 7-10 dager, men dette kan strekkes dersom det er perler og opplevelser vi ellers går glipp av.

 

p1010298.jpg

 

Så kommer spørsmålene:

Hvor er det vi bare dra? Hvilke perler er det vi bare må oppleve?

Hvilke strekninger er det som er litt "Gula Humpen" eller Kvaasefjorden og Tønsberg Tønne og hvor vi bør ta litt ekstra hensyn til vær og vind?

Er det greit med dieselfylling i dette øyriket? Hva er det av butikker/kafeer/restauranter?

 

Ser frem til mange gode råd - ikke minst på det jeg har glemt å spørre om.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Jeg ville startet med Røyksund feriesenter, tatt Røyksundkanalen og Kuleseidkanalen tilbake til vestsiden og gått innaskjærs der det er mulig oppover til Brandasund. Etter dette er det et utall av øyperler i Fitjarøyene øst for Brandasund, nevner spesielt Pilapollen like utenfor Fitjar som en fin uthavn. Deretter Nyleia nedover igjen, og en stopp på Espevær før turen går hjemover igjen over Sletta.

 

Sletta kan være noe værhard, og et stykke forbi Hiskjo på vestsiden av Bømlo. Utover dette er det de fleste steder mulig å gå skjermet innaskjærs.

 

Butikker/restauranter finner du på Espevær, i Brandasund og Fitjar, og enklere servering på Røyksund Feriesenter. Diesel alle steder, bortsett fra Røyksund. Pluss Kuleseid, Langevåg og sikkert mange andre plasser. Sagvåg på Stord er også en grei plass å ta turen innom på vei nedover Nyleia.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

Kjører (eller kanskje "går") opp til Bømlo fra Søgne rett før jul og kommer igjen 3 januar. Gleder meg til turen.

Jeg skal innom Flør. Det er noen øyer utfor Sola. Der er en av landets største kolonier av havert. Det er vår største sel, og den blir vel 300 kg.

 

På de rette tidene har det vært telt over 250 stk på land samtidig. Opplevelse med dimensjoner å se noe slikt!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Lysten til å komme meg nordvestover ble ikke mindre av å lese det ovennevnte - og jeg ante ikke at det var så mye skjærgård rundt Bergen som det kartet på bof viser. Kanskje turen må forlenges ytterligere litt nordover... Det er et stykke fra Brekkestø til Boknafjorden så det er en fordel å få med seg mest mulig når man er på de kanter.

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er fra Bømlo, og var i båt nesten hver dag på vestsiden av øya i min oppvekst.

Fisket etter krabbe og fisk med min Oselvar robåt. Nå sitter jeg derimot i skauen i

Kongsberg...sic

 

Turen rundt Lindesnes er jo ikke lenger noen hindring for de som vil oppover

vestlandskysten. For deg er det ingen utfordringer å nevne før du kommer forbi

skjærgården utenfor Farsund. Det stykket som har plaget meg mest når jeg har kjørt

denne strekningen er Lista. Der er det ofte krapp sjø dersom vinden står fra nord.

Mulighet å kjøre inn gjennom Hidra og Hidrasund. Ved dårlig vær, eventuellet et stopp

i Flekkefjord med utrolig flott plass på Torsøyene.

 

Kommer du til Egersund så må været være sånn nogenlunde pent før en tar Jæren i

fatt. Her er det båten, havet og skipperen som gjelder. Når Jærens rev er nær så hold

godt ut fra land, utenfor bøyen !... Her kan det være en del dønninger inn forbi Feistein fyr.

 

Så er det en god mulighet til å gå inn til Tananger med fint hotell og båtplass ved hotellet.

Ryfylket innover Boknafjorden kjenner jeg lite, men her er mange fine plasser.

 

Kom deg over Boknafjorden ved å gå øst for Bokn for å slippe sjø. Opp til Karmsundet,

med en mulig avstikker opp fil Røyksund. Billig diesel nord for Kopervik på Karmøy.

 

Sletta fra Haugesund og nordover kan være urolig ved vestlig/nordvest vind, men det

er et kort strekk med din båt. De fleste som ikke kjenner farvannet vil vel gå innefor

Bømlo videre nordover. Selv går jeg som oftest på vestsiden. Det er mange fine steder

og sund her som er verdt å se, og ikke minst utrolige fiskeplasser. Kommer du innover

Bømlafjorden, så har du egentlig startet på Hardangerfjorden. Sunnhordlands "bassenget"

har mange fine steder som er nevnt i brosjyrene jeg har vedlagt linker til. Romsa ,

Tysnes , Ånuglo, Husnes, Leirvik, for ikke å nevne øya Sild i Hardanger fjorden.

Alle nevner jo Røyksunds kanalen med dets faciliteter. Det er mange andre flotte steder

som er tilrettelagt for båtfolket utenom organiserte gjestehavner i området.

 

Mange øyer og fine plasser nord for Bømlo og Fitjar øyene. Hvordan få med alt på en

kort tur ? Gå opp på østsiden av Bømlo, gjennom Røyksunds kanalen, over til Leirvik,

inn Hardangerfjorden, opp Lukksundet, på nordsiden av Tysnes, bortover til Fitjarøyene,

ned på vestsiden av Bømlo, gjennom Kuleseid kanalen, gjør en stopp i Tjongspollen,

og tilbake nedover til Haugesund på østsiden av Bømlo.

 

Sjekk følgende brosjyre : http://www.nrshf.no/doc/Båtlivbrosjyre%202006.pdf

 

sjekk også http://www.bomlo.kommune.no/paabomlo/index...bjectid=1004816

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått gjennom nettstedene og er imponert over såvel hva som finnes av informasjon som over landsdelen for øvrig. Det begynner å ane meg at 7-10 dager nok kan bli i knappeste laget. Jeg hadde regnet med endel transportetapper, men det ser ut til å være alt for mye å se på og oppleve til a det blir mulig å forflytte seg særlig fort.

 

Og å flytte fra et slikt øyrike til noe så kjedelig som Kongsberg...?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Er du som meg og liker å gå litt fotturer når du er på båttur har jeg et par tips:

- legg båten i Siggjarvåg på Bømlo og gå opp på Siggjo, Bømlo's høyeste fjell. Der er det flott utsikt over Sunnhordland.

- Rosendalsområdet, dette er litt innover i Hardangerfjorden

- går du litt innover i Maurangerfjorden kan du ta en flott fottur opp til Bondhusbreen, altså en isbre

Link to post
Share on other sites

Vil du oppleve ekte vestlands natur, bør du gå yttre leia om Karmøy, og ta en avstikker til Utsira.

Her ute i havgapet får du virkelig oppleve genuin, barsk og vill vestlands natur og miljø.

Velger du å ta en overnatting på vestsiden av Karmøy, så er du velkommen til Åkrehamn gjestehavn.

Jeg bor på gjestekaien, og skal ta imot dere med hornmusikk, rød løper og vakkert vær...

 

Vel - hornmusikk blir det kanskje ikke, med mindre du kommer på 17 mai da, og den rød løperen har jeg vist somla bort.

Men vi har alltid fint vær på Karmøy... bare litt ulike varianter av "fint" vær. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er èn ting jeg skal si om dette "prosjektet", så må det være at 70-100 dager hadde vært et bedre utgangspunkt å planlegge ut ifra :cool:

Vestlandet er proppfullt av skjærgård, og å få med seg alt som er verdt å se på så kort tid som 7-10 dager kan man jo bare glemme. De andre forslagene her er jo meget bra, men uansett hva du velger å gjøre så er jeg rimelig trygg på at jeg kan love deg en uforglemmelig opplevelse. Regner med at jeg kan love deg at du vil ta turen igjen en annen gang også, for å oppleve mer av området.

Sjøl skal jeg heller ta turen nordover neste år. En måned eller to i skjærgården fra trøndelag til nordland... det er noe skjærgård å ta fatt på i den delen av landet også!

God tur i alle fall, og legg for all del inn bilder her etterhvert når turen blir gjennmoført :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når det først var snakk om Bømlo vil jeg anbefale Espevær og Mosterhamn i tillegg til det som er nevnt av lokalfolket her. Vi var i Mosterhamn i sommer, samt både i Røyksund- og Kulleseidkanalen...og helt nord til Brandasund. Facinerende øyrike. Fantastisk område. Vil også anbefale den nest største øya på Bømlo; Goddo.

 

Mange steder å besøke; det skal være sikkert. Kanskje smart å bestemme seg for Bømlo/Fitjar neste år og ta en ny tur og ta Hardangerfjorden og ytterst i Sognefjorden året etter og året etter og året etter....skjærgården her oppe er rett og slett unik og veldig flott.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Og etter Røvær kommer Espevær om man kjører utaskjærs-ruta.

 

..ikke lett å få med seg alt. Været bestemmer imidlertid om ruta ute i havet (Kvitsøy - Utsira - Røvær - Espevær - Vestsiden av Bømlo) er en opplevelse, blir strevsom eller rett og slett ikke er trygg.

 

Red: Glemte Kvitsøy. Uff. Hva med Skudeneshavn mellom Kvitsøy og Utsira. For mange flotte plasser til å få med alle.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

..ikke lett å få med seg alt.

Nei nå har jeg fartet rundt i dette området i en god del år, men har ennå massevis av flotte plasser som jeg ikke har sett, så en tur på opp mot 10 dager er nok i minste laget, men det går jo an å komme tilbake når man virkelig har fått opp øynene for dette flotte området? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det har begynt å gå opp for meg at vi antagelig må nedprioritere endel annet enn det planlagte til våren og å sette av mye mer tid til denne turen. Det litt kjedelige er at det antagelig går med vel 1000 l diesel og meget drøye 20 timer netto kjøring om det er relativt flatt vann mellom Brekkestø og Bømlo tur/retur - i praksis dermed fort 30 timer. Det hadde vært greit bare å kjøre denne strekningen én gang i 2010. Et alternativ er selvfølgelig å legge fra seg båten ett eller annet sted, dra hjem med offentlig kommunikasjon og så fortsette turen et par uker senere.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Dere har valgt riktig årstid for besøk av Bømlo. Når vi kommer ut i juni er knotten (smikko) et STORT problem etter sola er gått ned og det er vindstille.

Liker vestsida best men det kan være mere tåke der om våren. Helt sikkert mulig å legge båten igjen i noen uker.

Hadde prøvd å fått med meg Kvitsøy om det passet.

Link to post
Share on other sites

Det har begynt å gå opp for meg at vi antagelig må nedprioritere endel annet enn det planlagte til våren og å sette av mye mer tid til denne turen. Et alternativ er selvfølgelig å legge fra seg båten ett eller annet sted, dra hjem med offentlig kommunikasjon og så fortsette turen et par uker senere.

 

Trond

Hjertelig velkommen vestover.

Vi har vært på sjøen i 25 år i Sunnhordland, og "oppdager" stadig nye plasser, så du trenger mye tid.

Viss du vurderer å ta turen i flere etapper, får du her og nå tilbud om båtplass i Etne, når du trenger det.

Etne ligger sør i Sunnhordland, har kjempefin båthavn, og god plass.

Ekspressbusser går i "alle" retninger.......

Og kortest vei Østover....(E 134)

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tilbudet om båtplass, det er meget mulig at vi kan komme til å benytte oss av det. Etne ser bare ut til å være en bitte-liten time fra Stord. Men E134 - er ikke det over Haukeli? Vi skal i såfall til Lillesand/Brekkestø, det blir noe ugreit fra E134, såfremt vi ikke tar begynnelse av turen i april og resten i mai. Vi må riktignok desverre en tur til Tigerstaden ca 20. april og er neppe klare til ny avreise derfra før tidligst 10.-12. mai. På den annen side, da kan vi ta oss rimelig god tid, vi trenger ikke å være tilbake i Brekkestø før ca 1. juni.

 

Jeg synes det har vært en fantastik, positiv respons her - med mengder av gode forslag og spennende henvisninger. Dette har virkelig bidratt til at vi gleder oss ytterligere til turen og til å oppleve nye deler av landet fra sjøsiden.

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heia...

Joda Etne ligger kansje en time fra Stord. Alt etter fart. Distansen er sånn ca. 18. nautiske mil.:-)

Et alternativ som er blittt gjort før: Telemarkskanalen til Dalen, deretter på biltransport til Fjæra innerst i Åkrafjorden.

Det er korteste landevei mellom øst og vest.

Da kan dere ha en tid i Sunnhordland, og så, på hjemvei.......

Men, tilbudet om båtplass, står ved lag uansett:-)))

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...