Jump to content

MS4 gear som er tregt.


LTKH

Recommended Posts

Hei,

 

Har vært så heldig at jeg fikk bruke båten på jobb idag, 4 timer på sjøen i arbeidstiden er ikke feil!

 

Det jeg merket idag ved tillegging var at gearet var tregt, det tok flere sekunder før revers slo inn.

Ingen ulyd eller lignende.

 

Bekymrer meg litt da en fort kan komme i problemer om ikke gear lystrer som det skal.

 

Hva kan være årsaken?

Redigert av LTKH (see edit history)
Link to post

Kan denne gearproblematikken være relatert til hvilken olje man bruker? Jeg vet ikke, men jeg har aldri hatt noen tendenser til disse problemene. Jeg bruker, som forrige eier av båten, kun syntetisk olje, W75/90, GL5. Og har ikke antydning til sluring. Gearet har gått ca 2300 timer, og smeller i inngrep så jeg skulle tro det var siste gearing hver gang. Men det funker like godt for det.

Hvilken type olje bruker dere som har problemer?

Link to post

Mnja Ingar? Syntetisk 85-90 olje på min gamle MS4B ifølge VP.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
VP foreskriver samme olje som på motoren, altså ikke gearolje.

Duoprop drev kan også bruke ATF olje (automatgearolje). Hvorfor har jeg aldri sett noen forklaring på, forskjellen er jo stor mellom motor og ATF olje.

Jeg lurer på om vi har noe av forklaringen her. Vet ikke, men det kan hende. På¨mitt MS4 gear står det SAE 90 olje så vidt jeg kan huske. Men når du spør Volvo, så sier de helt klart syntetisk 75-90 olje.

Det med samme olje som på motoren gjelder i hvertfall ikke MS4. Mulig det gjelder andre modeller, det skal jeg ikke uttale meg om.

En del drev skal også ha sae 75-90. De har nok samme prinsippet som mitt MS4 gear.

Det kunne vært interessant å vite om det er noen som bruker motorolje på disse gearene. Og om de i tilfelle kunne prøve å skifte til den samme oljen som jeg bruker, og så poste et svar om det er noen forskjell.

Link to post

Drev har jeg liten erfaring med. Men jeg ville dobbeltsjekket mot en VP forhandler hvis jeg hadde hatt et drev med konkobling.

Det virker som Volvo har endret litt på dataene sine underveis her. I manualen til MS4A gearet står det vanlig API GL5 SAE90 el. 80W90.

Hvis du spør en VP forhandler sier han bestemt syntetisk GL5, 75W90.

Ser av bildet ditt Ingar,at det fort kan misforstås hvilket gear det snakkes om også. For MS4 står det jo bare et artikkelnummer om oljen, så kommer det opplysninger om PRM-gear på neste linje.

 

Forresten; Er det stor forskjell på MS4A og MS4B?

Link to post

Siden det ble mye olje prat, hiver jeg inn ett spørsmål her.

 

I Mariell er MS4 gearet byttet ut med ett HS1 gear. Ett bytte jeg vet flere har foretatt.

I manualen til HS1,står det "Use Same oil as for Engine".

Er det noen som har hørt om VP har gått bort fra det og nå anbefaler en annen olje?

Jeg bruker mineral olje, ikke noe syntetisk olje i den gamle 41a motoren i Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Ser det nå GeirFrode, har lastet opp en ny, komplett oversikt der jeg har slettet data for PRM gearene.

 

For MS gearene ser det ut til at de har gått fra motorolje (MS2/3) til GL5 gearolje (MS4).

 

Når det gjelder drev så varierer det mellom motor, GL5 gear og ATF olje. Manualen for 41B inneholder også en feil da det både oppgis gearolje (1141572-6), motor og ATF olje...

 

Ikke lett å forstå dette, disse oljene er jo svært forskjellige, samtidig som kon-mekanismen vel i prinsippet lik i alle de mekaniske drevene/gearene. Selve konen er av messing, noe som tilsier at man ikke skal bruke GL5 olje...

Link to post
I manualen til HS1,står det "Use Same oil as for Engine".

Er det noen som har hørt om VP har gått bort fra det og nå anbefaler en annen olje?

Nei, ikke meg bekjent. Jeg ble anbefalt å benytte vanlig motorolje på mine nyinnkjøpte HS1

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Ikke lett å forstå dette, disse oljene er jo svært forskjellige, samtidig som kon-mekanismen vel i prinsippet lik i alle de mekaniske drevene/gearene. Selve konen er av messing, noe som tilsier at man ikke skal bruke GL5 olje...

Det virker som om det er noe surr i manualene her ja. Og at VP har endret litt på spec'en underveis.

Når det gjleder disse gearene med kon, så er jo de bygget svært likt en bakaksel på bil, bortsett fra selve messingdelen. Så hvilken type olje som egentlig er riktig på en slik konfigurasjon vet ikke jeg. Jeg bruker bare det jeg har fått anbefalt fra Volvo. Og det ser ut til å være greit.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...