LTKH Startet 6.November.2009 Del på Facebook Startet 6.November.2009 (redigert) Hei, Har vært så heldig at jeg fikk bruke båten på jobb idag, 4 timer på sjøen i arbeidstiden er ikke feil! Det jeg merket idag ved tillegging var at gearet var tregt, det tok flere sekunder før revers slo inn. Ingen ulyd eller lignende. Bekymrer meg litt da en fort kan komme i problemer om ikke gear lystrer som det skal. Hva kan være årsaken? Redigert 6.November.2009 av LTKH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Høres ut som det famøse kon-problemet, altså at det tar tid før clutchmekanismen i gearet tar tak. Skrevet mye om det på forumet, gjelder alle de mekaniske MS gearene, inkl. drev. Les f.eks. denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Kan denne gearproblematikken være relatert til hvilken olje man bruker? Jeg vet ikke, men jeg har aldri hatt noen tendenser til disse problemene. Jeg bruker, som forrige eier av båten, kun syntetisk olje, W75/90, GL5. Og har ikke antydning til sluring. Gearet har gått ca 2300 timer, og smeller i inngrep så jeg skulle tro det var siste gearing hver gang. Men det funker like godt for det. Hvilken type olje bruker dere som har problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Jeg fikk beskjed om å ikke ha for lavt turtall på tomgang, for å være sikker på at giret "hogger" inn. Jeg har Volvo drev, så det er vel samme type kon som sitter i de. Jeg husker ikke turtallet jeg ble anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 VP foreskriver samme olje som på motoren, altså ikke gearolje. Duoprop drev kan også bruke ATF olje (automatgearolje). Hvorfor har jeg aldri sett noen forklaring på, forskjellen er jo stor mellom motor og ATF olje. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 Mnja Ingar? Syntetisk 85-90 olje på min gamle MS4B ifølge VP. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
GeirFrode Svart 6.November.2009 Del på Facebook Svart 6.November.2009 VP foreskriver samme olje som på motoren, altså ikke gearolje. Duoprop drev kan også bruke ATF olje (automatgearolje). Hvorfor har jeg aldri sett noen forklaring på, forskjellen er jo stor mellom motor og ATF olje. Jeg lurer på om vi har noe av forklaringen her. Vet ikke, men det kan hende. På¨mitt MS4 gear står det SAE 90 olje så vidt jeg kan huske. Men når du spør Volvo, så sier de helt klart syntetisk 75-90 olje. Det med samme olje som på motoren gjelder i hvertfall ikke MS4. Mulig det gjelder andre modeller, det skal jeg ikke uttale meg om. En del drev skal også ha sae 75-90. De har nok samme prinsippet som mitt MS4 gear. Det kunne vært interessant å vite om det er noen som bruker motorolje på disse gearene. Og om de i tilfelle kunne prøve å skifte til den samme oljen som jeg bruker, og så poste et svar om det er noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 (redigert) Her er en oversikt: Redigert 7.November.2009 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Drev har jeg liten erfaring med. Men jeg ville dobbeltsjekket mot en VP forhandler hvis jeg hadde hatt et drev med konkobling. Det virker som Volvo har endret litt på dataene sine underveis her. I manualen til MS4A gearet står det vanlig API GL5 SAE90 el. 80W90. Hvis du spør en VP forhandler sier han bestemt syntetisk GL5, 75W90. Ser av bildet ditt Ingar,at det fort kan misforstås hvilket gear det snakkes om også. For MS4 står det jo bare et artikkelnummer om oljen, så kommer det opplysninger om PRM-gear på neste linje. Forresten; Er det stor forskjell på MS4A og MS4B? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Siden det ble mye olje prat, hiver jeg inn ett spørsmål her. I Mariell er MS4 gearet byttet ut med ett HS1 gear. Ett bytte jeg vet flere har foretatt. I manualen til HS1,står det "Use Same oil as for Engine". Er det noen som har hørt om VP har gått bort fra det og nå anbefaler en annen olje? Jeg bruker mineral olje, ikke noe syntetisk olje i den gamle 41a motoren i Mariell. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ingar Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Ser det nå GeirFrode, har lastet opp en ny, komplett oversikt der jeg har slettet data for PRM gearene. For MS gearene ser det ut til at de har gått fra motorolje (MS2/3) til GL5 gearolje (MS4). Når det gjelder drev så varierer det mellom motor, GL5 gear og ATF olje. Manualen for 41B inneholder også en feil da det både oppgis gearolje (1141572-6), motor og ATF olje... Ikke lett å forstå dette, disse oljene er jo svært forskjellige, samtidig som kon-mekanismen vel i prinsippet lik i alle de mekaniske drevene/gearene. Selve konen er av messing, noe som tilsier at man ikke skal bruke GL5 olje... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 I manualen til HS1,står det "Use Same oil as for Engine".Er det noen som har hørt om VP har gått bort fra det og nå anbefaler en annen olje? Nei, ikke meg bekjent. Jeg ble anbefalt å benytte vanlig motorolje på mine nyinnkjøpte HS1 Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kjelli Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Stemmer det, motorolje på HS1A, og girolje på MS4. Hadde en periode 1 gir av hver type i båten, men skiftet ut til HS1A, slik at begge var like. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Er det ok å bruke 5W 50 Syntetisk på MS3B gearet? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
GeirFrode Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Ikke lett å forstå dette, disse oljene er jo svært forskjellige, samtidig som kon-mekanismen vel i prinsippet lik i alle de mekaniske drevene/gearene. Selve konen er av messing, noe som tilsier at man ikke skal bruke GL5 olje... Det virker som om det er noe surr i manualene her ja. Og at VP har endret litt på spec'en underveis. Når det gjleder disse gearene med kon, så er jo de bygget svært likt en bakaksel på bil, bortsett fra selve messingdelen. Så hvilken type olje som egentlig er riktig på en slik konfigurasjon vet ikke jeg. Jeg bruker bare det jeg har fått anbefalt fra Volvo. Og det ser ut til å være greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.