Jump to content

Erstatningsansvar ved nedriving av telekabel med seilbåt?


ErlendAA

Recommended Posts

Jeg nappet ned en 15 meters kraftlinje med min 18 meters mast i sommer. Ingen tvil hvem sin skyld det var :sweat: men i diskusjon med både kraftlaget og forsikringsselskap var der ingen tvil om at hvis ledningen var lavere enn slik den var merket så er det eieren av kraftlinjen som står ansvarlig.

 

Kan nevne at Fitjar Kraftlag P/L nettopp har sendt avgårde en saftig regning til en utenlandsk seilbåt som rev ned strømledningen til en øy.
Denne saken var i nærheten av "min" ledning og noen dager senere...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men hvis linja nå er revet ned er det lett å påstå at den var 12 meter da, men vanskelig å bevise det motsatte.

 

Og båten ragget 9.8 meter. Hvordan i huleste kan den da ha revet ned linja...

 

 

Muligens en av mannskapet sto oppe på masta og hang seg i linja :smiley:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fikk kravet fra telenor i posten på fredag, snakket med dem pr telefon da skaden skjedde. De var ute og klippet kabelen samme dag. Siden har jeg ikke hørt fra dem før nå. Når jeg snakket med dem på telefon opplyste jeg om forholdene i saken. Blir nok en del ringerunder til både forsikring og telenor til mandag. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at hvis merking ikke er i overenstemmelse med de faktiske forhold så er det linjeeiers ansvar.

Link to post
Share on other sites

Muligens vi hadde høyvann på over to meter forrige helg her oppe på SunMøre. Men der nede i Grimstad område er det nok ikke i nærheten av dette.

 

 

Erlend. Innhent info fra værfolka for det aktuelle område og få stadfestet tidevannets høyde på angjeldende tidspunkt.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fint, ErlendAA.

Den tidevannstabellen er faktabevis og bør legges fram i evt. sak. Desto flere slike faktabevis som kan legges på bordet, desto større sjanse for å få medhold. For i utgangspunktet så er det saksøker som påstår, og saksøkte som må motbevise. Slik er nå den verdenen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville omgående varslet telenor om erstatningssak , jeg ville pålagt de å betale en full riggsjekk utført av et riggverksted , makan til tull er det lenge siden jeg har hørt.

Det er 2 sider i saken , du på din side med en båt som er 9,7meter høy og de på sin side som har et spenn de sier er 12meter høyt , vel det er vel enkelt å bevise at din båt ikke er høyere og da MÅ spennet ha vært lavere enn merket , ergo skal telenor få betale

Link to post
Share on other sites

Smart Enzo.

 

Send saken tilbake fordi dette sammenstøtet kan ikke ha vært så svakt som Erlend nevner. Jeg ville ha krevd å få båten på land og full sjekk av denne. Og samtidig lagt inn muligheten for sen skader som kan oppstå.

 

Nevnte kabel var vell ikke festet med en sytråd.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Gerhard:

Nei, det er selvfølgelig riktig. Men hvis linja nå er revet ned er det lett å påstå at den var 12 meter da, men vanskelig å bevise det motsatte. Det var vel noe slikt jeg mente.

Da må de i så fall påstå at du har revet den ned med en annen båt. (Båten kan evt. kontrollmåles.) En 9 meter båt river ikke ned en 12 meter høy kabel. Det er vel nærmest en naturlov....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ja, da er saken avklart. I dag frafalt telenor kravet :) :flag: Snakket med forsikring og telenor. Begge parter fant det urimelig at jeg skulle stå som ansvarlig for at kabelen skulle ha falt ned. De hadde av en eller annen grunn ikke fått med seg mastehøyden på båten. Praksis er for de som lurer: Skal man bli stilt erstatningsansvarlig for noe må en ha opptrådt med uaktsomhet. Det vil si at hvis det står 12 m høyde er det det som skal gjelde!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...