Jump to content

Bytte powerpack,  johnson 65hk 1976modell..?


dosern

Recommended Posts

Sikkert grei nok den , men er du sikker på at den er 76 model ?? fant ingen 65hk 76mod , har du model nummeret ? .

 

Ellers:

Sjekk olja på på undervanns huset + gjerne en komp. test  ,dette + en vissuel inspeksjon vil en pekepin på tilstand .

Eksempel powerpack 65 hk 1973 1352,- kr , byttes på 15 min .

 

eldre johnson motorer

Nesten ny jo , driver å pusser opp en 1964   :cheers:
Link to post
Share on other sites

motoren er ifølge selger og ett bilde jeg har veldig sliten.. men den går fint bare den får byttet powerpack.skulle få den med båten jeg er i ferd m å kjøpe.så jeg taper ingenting på den uansett. noen som har reparasjonshåndbøker til johnson fra denne tida? vet ikke sikkert at det er en 76modell,men selger påstod det..

Link to post
Share on other sites

Med "power-pack" menes normalt selve motor-blokka

Feil , power-pack  er en betegnelse som brukers på "hjernen" i tenninga

se Link til Eurofritid sine powerpacks    

 

Powerpack er betegnelsen som brukers på Johnsom/Evinrude .

Mercury bruker "Switch box " på sin tilsvarende enhet .

Andre ?? :eek:

 

Vanlig betegnelse på "motor " delen  = Power head .

 

Uansett ,en kompresjons test vil gi svar på om det er lønnsomt å innvistere i ny power pack .

Link to post
Share on other sites

Lån /kjøp en kompresjonstester .

Bilde

Artikel nr hos biltema 15-1316 .

 

Finn et full ladet start batteri , koble til dette .

Ta ut plugger , koble ifra tenning ( fjern ledning ifra coil eller lignende ( koble bort gnist))

Åpne spjeldet på forgasserene , på MAX .

Sprut inn litt bensin ( MED 2% olje ) eller noe 5-56 eller lignende  ( smørning for sylindere under test )

 

Kolble til komp tester > kjør motor på starter 4 - 8 sek , skriv ned MAX utslag

Gjenta på alle sylindere .

Sammenlig resultat  , det viktigste er ikke hvor høyt utslaget er , men differansen ifra den beste til den dårligste sylinderen  ( ikke over 10 % )

 

Alle sylindere = like = bra motor  ( kan selvsagt være slitt , men da en jevn slitasje )

En eller flere sylindere med lavere utslag = noe er galt ( avleringer ( kan fjernes) , brukne ringer ( kan byttes ) , riper etter brukne ringer eller annet ( = Borring + nye stempler/ringer ), blåst topp pakning ( kan byttes ( + muligens plane toppen ))

 

Funnet motor mummeret ??

Link to post
Share on other sites

Om det er en 3-syl motor er dette forløperen til 70 og 75 hk fra Evinrude og Johnson.  Dette er en av de aller mest vellykkede modeller fra OMC.

Dersom den har elektrisk gearskift kan det forkomme problemer med dette.

Tror denne modellen kom i 1973 med manuellt gearskift.  69-72 var såvidt jeg kan huske med elektrisk gearskift.  Om gearet virker er jo alt greit, bare husk at motorer med elektrisk gearskift skal ha automat-gearolje. (rød olje)

Det å skifte power-pack er som nevnt tidligere i tråden en enkel sak.

Det du kan risikere er at den nye går i stykker av samme grunn som den gamle.  Disse komponentene er litt vare for dålige kontakter og ustabil jording.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...