Jump to content

Bytte powerpack,  johnson 65hk 1976modell..?


dosern

Recommended Posts

noen som har erfaring med eldre johnson motorer? er disse av greit kaliber eller bær jeg styre unna.. er i ferd m å kjøpe båt og kunne få med en slik motor..powerpacken må byttes,men er dette stor jobb? noen som vet hva dette koster? kom med erfaringer og tips;)

Link to post

Sikkert grei nok den , men er du sikker på at den er 76 model ?? fant ingen 65hk 76mod , har du model nummeret ? .

 

Ellers:

Sjekk olja på på undervanns huset + gjerne en komp. test  ,dette + en vissuel inspeksjon vil en pekepin på tilstand .

Eksempel powerpack 65 hk 1973 1352,- kr , byttes på 15 min .

 

eldre johnson motorer

Nesten ny jo , driver å pusser opp en 1964   :cheers:
Link to post

motoren er ifølge selger og ett bilde jeg har veldig sliten.. men den går fint bare den får byttet powerpack.skulle få den med båten jeg er i ferd m å kjøpe.så jeg taper ingenting på den uansett. noen som har reparasjonshåndbøker til johnson fra denne tida? vet ikke sikkert at det er en 76modell,men selger påstod det..

Link to post

Med "power-pack" menes normalt selve motor-blokka

Feil , power-pack  er en betegnelse som brukers på "hjernen" i tenninga

se Link til Eurofritid sine powerpacks    

 

Powerpack er betegnelsen som brukers på Johnsom/Evinrude .

Mercury bruker "Switch box " på sin tilsvarende enhet .

Andre ?? :eek:

 

Vanlig betegnelse på "motor " delen  = Power head .

 

Uansett ,en kompresjons test vil gi svar på om det er lønnsomt å innvistere i ny power pack .

Link to post

Lån /kjøp en kompresjonstester .

Bilde

Artikel nr hos biltema 15-1316 .

 

Finn et full ladet start batteri , koble til dette .

Ta ut plugger , koble ifra tenning ( fjern ledning ifra coil eller lignende ( koble bort gnist))

Åpne spjeldet på forgasserene , på MAX .

Sprut inn litt bensin ( MED 2% olje ) eller noe 5-56 eller lignende  ( smørning for sylindere under test )

 

Kolble til komp tester > kjør motor på starter 4 - 8 sek , skriv ned MAX utslag

Gjenta på alle sylindere .

Sammenlig resultat  , det viktigste er ikke hvor høyt utslaget er , men differansen ifra den beste til den dårligste sylinderen  ( ikke over 10 % )

 

Alle sylindere = like = bra motor  ( kan selvsagt være slitt , men da en jevn slitasje )

En eller flere sylindere med lavere utslag = noe er galt ( avleringer ( kan fjernes) , brukne ringer ( kan byttes ) , riper etter brukne ringer eller annet ( = Borring + nye stempler/ringer ), blåst topp pakning ( kan byttes ( + muligens plane toppen ))

 

Funnet motor mummeret ??

Link to post

Om det er en 3-syl motor er dette forløperen til 70 og 75 hk fra Evinrude og Johnson.  Dette er en av de aller mest vellykkede modeller fra OMC.

Dersom den har elektrisk gearskift kan det forkomme problemer med dette.

Tror denne modellen kom i 1973 med manuellt gearskift.  69-72 var såvidt jeg kan huske med elektrisk gearskift.  Om gearet virker er jo alt greit, bare husk at motorer med elektrisk gearskift skal ha automat-gearolje. (rød olje)

Det å skifte power-pack er som nevnt tidligere i tråden en enkel sak.

Det du kan risikere er at den nye går i stykker av samme grunn som den gamle.  Disse komponentene er litt vare for dålige kontakter og ustabil jording.

Lykke til.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...