dosern Startet 14.Juli.2004 Del på Facebook Startet 14.Juli.2004 noen som har erfaring med eldre johnson motorer? er disse av greit kaliber eller bær jeg styre unna.. er i ferd m å kjøpe båt og kunne få med en slik motor..powerpacken må byttes,men er dette stor jobb? noen som vet hva dette koster? kom med erfaringer og tips;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 14.Juli.2004 Del på Facebook Svart 14.Juli.2004 Sikkert grei nok den , men er du sikker på at den er 76 model ?? fant ingen 65hk 76mod , har du model nummeret ? . Ellers: Sjekk olja på på undervanns huset + gjerne en komp. test ,dette + en vissuel inspeksjon vil en pekepin på tilstand . Eksempel powerpack 65 hk 1973 1352,- kr , byttes på 15 min . eldre johnson motorerNesten ny jo , driver å pusser opp en 1964 Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
dosern Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 motoren er ifølge selger og ett bilde jeg har veldig sliten.. men den går fint bare den får byttet powerpack.skulle få den med båten jeg er i ferd m å kjøpe.så jeg taper ingenting på den uansett. noen som har reparasjonshåndbøker til johnson fra denne tida? vet ikke sikkert at det er en 76modell,men selger påstod det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Når det gjelder års model , post model nummeret her , det er det lett å finde hvis man vet hvordan . Manualer : orginal manualer se Kencook eller ta kontakt med nærmeste Johnson forhandler . Verkstedshåndbøker ( Eurofritid ) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 noen som vet hva dette koster? kom med erfaringer og tips;)Med "power-pack" menes normalt selve motor-blokka. Kan neppe tenke meg at det vil lønne seg å bytte denne, iallfall ikke dersom du må kjøpe den ny.... Man kan finne alder hos http://www.marinshopen.se (For referanse ligger denne linken under Kjøp/Salg i dokumentarkivet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Med "power-pack" menes normalt selve motor-blokkaFeil , power-pack er en betegnelse som brukers på "hjernen" i tenninga se Link til Eurofritid sine powerpacks Powerpack er betegnelsen som brukers på Johnsom/Evinrude . Mercury bruker "Switch box " på sin tilsvarende enhet . Andre ?? Vanlig betegnelse på "motor " delen = Power head . Uansett ,en kompresjons test vil gi svar på om det er lønnsomt å innvistere i ny power pack . Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Vet at www.baatmotor.com har endel eldre motorer liggende. Ring dem.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
dosern Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 hvordan utfører man en kompresjonstest da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 hvordan utfører man en kompresjonstest da?Du får kompresjonstester f.eks. på Biltema, http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=17464. Så bruker du starteren til trykket ikke går høyere. Alle sylindre skal ha tilnærmet likt trykk. Sjekk også at motoren er "vanntett", har skrevet om dette her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Lån /kjøp en kompresjonstester . Artikel nr hos biltema 15-1316 . Finn et full ladet start batteri , koble til dette . Ta ut plugger , koble ifra tenning ( fjern ledning ifra coil eller lignende ( koble bort gnist)) Åpne spjeldet på forgasserene , på MAX . Sprut inn litt bensin ( MED 2% olje ) eller noe 5-56 eller lignende ( smørning for sylindere under test ) Kolble til komp tester > kjør motor på starter 4 - 8 sek , skriv ned MAX utslag Gjenta på alle sylindere . Sammenlig resultat , det viktigste er ikke hvor høyt utslaget er , men differansen ifra den beste til den dårligste sylinderen ( ikke over 10 % ) Alle sylindere = like = bra motor ( kan selvsagt være slitt , men da en jevn slitasje ) En eller flere sylindere med lavere utslag = noe er galt ( avleringer ( kan fjernes) , brukne ringer ( kan byttes ) , riper etter brukne ringer eller annet ( = Borring + nye stempler/ringer ), blåst topp pakning ( kan byttes ( + muligens plane toppen )) Funnet motor mummeret ?? Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Coronet Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Om det er en 3-syl motor er dette forløperen til 70 og 75 hk fra Evinrude og Johnson. Dette er en av de aller mest vellykkede modeller fra OMC. Dersom den har elektrisk gearskift kan det forkomme problemer med dette. Tror denne modellen kom i 1973 med manuellt gearskift. 69-72 var såvidt jeg kan huske med elektrisk gearskift. Om gearet virker er jo alt greit, bare husk at motorer med elektrisk gearskift skal ha automat-gearolje. (rød olje) Det å skifte power-pack er som nevnt tidligere i tråden en enkel sak. Det du kan risikere er at den nye går i stykker av samme grunn som den gamle. Disse komponentene er litt vare for dålige kontakter og ustabil jording. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.