andk Startet 7.November.2009 Del på Facebook Startet 7.November.2009 Som trådtittelen beskriver så trenger jeg et tips til hydrauliskstyring til en skjærgårdsjeep med en 90hk suzuki. Båt og motor er ca 2000 modell, og har vært under vann . Denne skal nå restaureres og trenger derfor ny styring, styresnekke etc. Jeg trenger en "fullpakke", dvs alt tilbehør for å få dette til å fungere. Har sett litt på maritim etc, men er usikker på hva jeg trenger for å få anlegget helt oppe å gå..er det noen som et tips? Prisen spiller også en vesentlig rolle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andk Svart 7.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2009 er dette en styring som kan fungere på en slik motor(tenker da: trenger jeg da å kjøpe med noe ekstra?) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14643931 Prismessig er dette noe av det mest gunstige, eller kan en får til lavere pris? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Jeg foretrekker mekanisk styring på påhengere. Da vet jeg alltid hvor "roret" står under manøvrering. Slipper å snu på hodet for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andk Svart 7.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2009 Er litt lei av at det drar i rattet, og at jeg må holde igjen:)derfor jeg ønsker hydraulisk i dette tilfelle:)..men finnes kanskje mekaniske løsninger på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hillmar Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Er det ikke slik at hvis det er balansert styresylinder(er det riktig navn?) så slipper man det problemet trikkern snakker om? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snart Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Vil tro Baystar som du viser til er helt ideelt for 90hk. Har erfaringer med både Baystar og Seastar, og det funker bra. Baystar er vel egentlig bare en enklere utgave av Seastar, så hvis det er noe man må se på, er det "kvaliteten" på styreslangene. Disse er av type "bremserør" og derfor noe stive. Men det funker like bra. Hadde ikke nymontert mekanisk styring! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tøff-tøff Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 på boatparts.no selger de en billig en, 3700kr tror jeg jeg ga for min. funker helt greit ikke noe tungt å svinge å det drar ikke i rattet, kan være litt tyngre å svinge til den ene siden når man kjører fort men det er minimalt. har hatt den i ett år og er veldig fornøyd. finnes sikkert noe bedre, men funker bra for mitt bruk hvertfall. tror min er opp til 150hk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Ser ut som du har det du trenger i den pakken der Jeg hadde helt sikkert også valgt hydraulisk Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Er det ikke slik at hvis det er balansert styresylinder(er det riktig navn?) så slipper man det problemet trikkern snakker om? Tror "problemet" ligger i rattpumpa. La meg kalle det "slipp". (Selv om "roret" er i borde kan du dreie på rattet). Hvis du settet et merke på toppen va rattet, tor jeg at etter en stund så er ikke merket midtskips lenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andk Svart 7.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2009 kvaiteten på den på boatparts.no vs baystar? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Hvis du settet et merke på toppen va rattet, tor jeg at etter en stund så er ikke merket midtskips lenger.Du merker når du er i enden med hydraulikk styring også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
tøff-tøff Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 kan ikke si noe om kvalitetsforskjell da jeg kun har prøvd den fra boatparts. vil tro baystar/seastar er safere da det er ett mer kjent merke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andk Svart 8.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2009 men du er godt fornøyd? den holder bra kursen, og er lett og montere ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Du merker når du er i enden med hydraulikk styring også Ja, men på noen hydrauliske styringer kan du fortsatt dreie rattet videre. Poenget mitt er at du ikke har noen referanse til "midtskips". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Stemmer dette.... Men "referanse til midtskips"? Hallo!! Her snakkes det om en liten båt!! Alle, noenlunde moderne båter med innenbordsmotor har hydraulisk styring!! Og, endelig, blir det vanlig på utenbordere også, og, det er supert og presist. Wirestyring er noe herk! Sjekk tidligere tråder om styringer som står fast, glipper, rister, og trekker i rattet.. Utviklingen går heldigvis fremover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 vil bare innpå for å minne om at det finnes mekaniske styringer , der du kan slippe rattet såkalte " non Feed Back " Hvis du ikke skal ha autopilot senere , ville jeg anbefalt en slik. er kanskje en anelse tyngre og vri på, men det blir man fort vant med. mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tøff-tøff Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 jeg er fornøyd med den fra boatparts, har kun hatt den en sesong. den er lett å montere, alt utstyr følger med. eneste var at jeg måtte slipe litt på det røret styringa skal igjennom på motoren, da det var litt for langt. men ikke noe problem. tror den styringa hadde 5 års garanti også (ikke helt sikker) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 vil bare innpå for å minne omat det finnes mekaniske styringer , der du kan slippe rattet såkalte " non Feed Back " Nja...jeg har en slik styring som har "non-feedback", og må si jeg har feedback. Kanskje ikke når jeg holder roret stille, men så fort en har roret i bevegelse kommer all feedback igjennom. Og det er en grense for alt, er det nok feedback så holder iallefall ikke min styring grepet. En annen ting, uten at det nødvendigvis skyldes kun "non-feedback"-mekanikken, er at det er endel dødgang før ting begynner å bevege seg. Merker iallefall godt skiftende feedback fra motoren ved forskjellig tilt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Men "referanse til midtskips"?Hallo!! Her snakkes det om en liten båt!! Nettop. Husk at en påhenger er en "Azimuth truster" (STORE gåseøyne) under manøvrering til og fra kai/brygge. Jeg synes det er greit å vite akkurat retningen på påhengeren uten å måtte vri på nakken. Jeg vil også påstå at jeg ser mer dårlig manøvrering med påhenger enn noe annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Jeg vil også påstå at jeg ser mer dårlig manøvrering med påhenger enn noe annet.Tror du det har med Hydraulikkstyring eller ikke å gjøre?Eller kan det være at de fleste starter med en liten båt med påhenger? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.