Jump to content

forskjell på seil genoa 1 2 3 osv

bukt

Recommended Posts

Seilene for navn etter størelsen. fokka går fram til masta, og genuaen går forbi masta. Og Høyere "tall" Genuaen får jo lenger forbi masta går den. Så Genua nummer 3 er større enn genua 2 og 1, og Genua light og fokka. Så ved lite vind velger man et stort framseil, og ved mye vind eller når man krysser er det naturlig og velge et mindre ett.

Edited by Masserarti (see edit history)

hmm, nå ble jeg usikker er ikke noen ekspert på dette. Man sier jo at fokka er 100% ,og genuaene er 110%, 120% osv og ta blir jo tallet større jo lenger forbi masten forseilet går. Så derfor antok jeg at 3 er størst, og 1 er minst.

da venter jeg spent på om 1 eller 3 er størst ;) noe av grunnentil at jeg lurer er at jeg gikk gjennom seilene til båt og fant ikke spinnaker så var usikker om det ble omtalt som annet enn spinnaker.

Spinnaker størst

Light genoa (antar jeg)

Gen 1

Gen 2

Gen 3

Fokk

da er jeg på rett spor

Neste sak er da , har genoa light , genoa 2 og fokk. men vurderer rulleforstag og seil, seilene jeg har ser bra ut . skal jeg seile en sesong med disse for å se hvordan jeg liker det eller selge de til høystb. og kjøpe rulleseil. blitt anbefalt å seile med forskjellige genoar kontra rulleseil da det gir bedre effekt sa de men ingen eraring med dette