Jump to content

Landstrøm - inntak i baug eller i cockpit?


erund

Recommended Posts

Hei, trenger et fornuftig svar på hva som er anbefaling når jeg skal montere landstrøm i båten Nidelv 26. Altså om strøm inntak med lokk kan monteres i rom i baugen eller bør det unngå pga fare for fultig og salt i luftomgivelse nede i rommet? Er det bedre å montere en innfellbar inntak i cockipit kabin og trekke strømkabel utenfra og inn via kalesjen?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Jag förstår Bittelitens farhågor när det gäller intag i fören.

Men jag flyttade intaget på min båt från ett skåp i aktern till ett blått CEE intag i ankarboxen fram när jag köpt den för fyra år sedan. Och så drog jag en 3x1,5 kvmm kabel akterut.

Detta på grund av att man lägger till med stäven mot bryggan i min hemmahamn och i vissa gästhamnar på mina breddgrader.

Och då är det ju skönt att slippa sladdar på däck.

 

Har fungerat bra och utan problem nu i fyra år. Trots att jag som Bitteliten skriver nog har stoppat stäven i havet några gånger....

 

Sätter men intaget lite snett neråt så dränerar det sig ju självt.

 

Måste dock erkänna att jag har på vinter-jobb-listan att komplettera med ett extra intag i det ursprungliga elskåpet på badplattformen för dom fall när där blir närmare till eluttag vid long-side tilläggning.

Och samtidigt byta kabeln under däck till 5 x 2,5 kvmm ifall man hittar trefasuttag eller enfas uttag med 16 A säkring.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du bruker godkjent kontakt (og det skal man jo) så har denne en tetthetsgrad som tilsier at det ikke skal være noen problemer å montere den forrut i ankerkassen. Slike kontakter har lokk med gummipakning og returfjær.

Men den kan ikke stå i sjøspruten. Det er den ikke beregnet til, og der vil du ikke ha den heller.

Mest vanlig er å ha strøminntaket i siden på overbygget eller akterut under kalesjen. Under kalesjen får du dobbel beskyttelse.

Eller prøv å felle inn slik innfellingsboks. De kjøpes på Maritim.

Link to post
Share on other sites

Innfellingskontakt i dreggrommet blir nok litt vanskelig pga glassfiber/skott mot frontlugar - noe lettere i cockpit, antar jeg. Ellers en vanlig utenstående kontakt med lokk og gummiring går nok greit i dreggrommet.

 

Hva sier egentlig "de proffe", dvs. elektrofirma om dette?

 

Har vært hos Maritim og en annen båtutstyrforretning - der var selgere i tvil om kontakten i dreggrommet.

 

Kabel fra gjestehavn til cockpit med sladd rundt er ikke så greit - så en får veie opp mot sladd eller sikkerhet hm :headbang:

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ta inn 220 volt fra tre kilder: landkontakt i baugen, akterut og fra eget aggregat. Jeg har 3-veis 2-polet bryter hvor jeg kan velge tilkoblingspunkt.

Dette gjør at jeg kan fjerne fysisk ledningskontakt med bauginntaktet. Jeg bruker ofte tilkoblingen i baugen - og denne er effektiv.

 

Dersom man har flere strøminntak er det nok lurt å hindre at andre inntak står med 220 volt tilkoblet. Barn har små fingre og kan fort begynne å "eksperimentere".

Link to post
Share on other sites

Stikk i dreggrommet burde vel være sikkert nok, isolert sett. Personlig holder jeg all elektro så langt unna saltpåvirking som mulig. Det er en del av Huldametoden. Man skal være klar over at salt leder strøm.

 

På jobben har vi tepper. Jeg er av typen som oppmagasinerer spenning. Dessuten greier jeg aldri å drikke en hel kopp kaffe. Når jeg slår ut kaffen i vasken, så får jeg til tider støt så tenna klaperer. Konklusjon: Kaffe leder også strøm.

 

Og så har roaldbj et poeng, det kan stå spenning på inntak som ikke er i bruk. Hulda har bare ett inntak, hele boksen er beskyttet fra vær og vind.

Link to post
Share on other sites

Hvor du enn plasserer den så hold den unna cocpit. Bavariaen min hadde den plassert ved førerplassen. Det er så talentløst å ha denne ut gjennom kalesje og ha den som snublesnor på dollbord. Å ha den liggende gjennom hele cocpit er like talentløst. Å få denne ut av båten er absolutt å anbefale. Slik kontakt som Lippert viser over er helt ok å ha ute. Jeg har plasset min på siden ute ved badeplattform og det fungerer perfekt. Den tåler vann så hvorfor gjømme den bort og gjøre den vanskelig tilgjengelig? Selvfølgelig er det nok her også like mange meninger som det er båter/eiere

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Og så har roaldbj et poeng, det kan stå spenning på inntak som ikke er i bruk. Hulda har bare ett inntak, hele boksen er beskyttet fra vær og vind.

Det bør være en selvfølge for enhver med et fnugg av elektrisk kunnskap at man ikke parallellkobler INNtak. :eek:

 

Såvidt jeg skjønte av Roaldbj's innlegg så har han også en vender som velger bare ett av inntakene - og der er det jo greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...