Vestlending Startet 25.September.2002 Link til dette innlegget Startet 25.September.2002 Skal ha nytt start/forbruksbatteri i båten. Er litt i tvil om jeg bare skal kjøpe de første og det beste på Biltema eller om det har noe for seg å velge noe mer avanserte greier. Topprodukter er utelukket av prishensyn...spørsmålet er om det har noen hensikt å betale si 50% mer enn for et biltemabatteri? Har hørt at jeg bør kjøpe batteri etter kg pris siden det jeg egentlig kjøper er bly, synes jo dette høres ganske logisk ut. Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.September.2002 Link til dette innlegget Svart 25.September.2002 Sjekk med Mekonomen hvis den butikkkjeden finnes hos deg.Kjøpte 2x115 amp "båt batterier" for 1200 kr.De er gule og uten antydning til firmanavn.Skeptisk var jeg-men drittgode har de vært og de har nettopp gjort unna 3.sesongen uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
Per Svart 25.September.2002 Link til dette innlegget Svart 25.September.2002 Sønnak har avtale med mange firmaer. Eller kanskje du har en kompis som jobber i en bedrift tilsluttet en innkjøpsordning, f.eks ISAL. Da får du ca 50% rabatt. Kan du i tillegg la faktura gå gjennom systemet på jobben blir batteriet levert på døren, kostnadsfritt. Hvorsomhelst i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 25.September.2002 Link til dette innlegget Svart 25.September.2002 Jeg har greie erfaringer med biltemabatterier. Vet også at fiskere som skal ha kraftige saker til dorgemaskiner og denslags kjøper store baterier fra biltema. Er jo en del som har religiøse motforestillinger mot Biltema og jeg er delvis enig i det men ting som baterier tror jeg du trygt kan kjøpe der. Har hørt mye rart om sånne rådyre gelesaker...ville ikke kjøpt det med mindre jeg hadde spesielle behov. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.September.2002 Link til dette innlegget Svart 25.September.2002 Hei. Det har tidligere på ''gamle båtplassen'' Båtmagasinet , blitt reklamert mye for Biltema batterier av fornøyde kunder. Så de batteriene er nok OK. Min erfaring med Sønnak er at jeg fikk god rabatt ved direktekjøp som medlem av båtforening og at batteriene varer MANGE år. At den som sier at batteriet er like godt etter 3 år skulle være noe kriteria for valg av batteri, er noe tøv. Det skulle bare mangle. Et batteri bør så absolut fungere problemfritt i 5 - 10 år!! Uansett, vedlikehold og lading er det som betyr mest. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BEG Svart 25.September.2002 Link til dette innlegget Svart 25.September.2002 Har tidligere kjøpt billige batterier av ymse merker (dog ikke Biltema). Min erfaring var negativ: Forbruksbatterier som mistet spenning svært raskt og startbatterier som ikke klarte å gi den høye ampere som trengs for å starte en stor diesel. Har nå kun Sønnak i båten. (185ah start + 2x115ah forbruk). Eneste problemet jeg har møtt er at startbatteriet er så kraftig at det ødelegger "vanlige" batterievelgere, så det bør legges direkte ledninger til start/baugprop/vinsj med av/på-bryter som tåler 2500amp (ved 20 grader gir batteriet ca. 1900 amp ). Med toppladet forbruk, var det i sommer null problem å ligge over 4 døgn stille, varmen ga høy gjennomstrømshastighet på øl-en i kjøleskapet . De er dyre, men som en annen skrev, det er utrolig mange firmaer, etater, båtforeninger som får ca. 50% rabatt. Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Slagskibet Svart 25.September.2002 Link til dette innlegget Svart 25.September.2002 Hei. At den som sier at batteriet er like godt etter 3 år skulle være noe kriteria for valg av batteri, er noe tøv. Det skulle bare mangle. Et batteri bør så absolut fungere problemfritt i 5 - 10 år!! Tøv?Hadde ikke ventet meg så veldig mye av sånne billige batterier jeg så at de fremdeles er friske og raske syntes jeg er bra. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.September.2002 Link til dette innlegget Svart 25.September.2002 Det er vanskelig å gi noen facit på dette, og mange har sikker gjort seg sine erfaringer. Min erfaring etter å ha skiftet batteribank i to båter er at de billige batteriene fungerer like bra som de dyre merkenevarene. At et batterier får skikkelig stell tror jeg har mye større betydning enn hvilket merke og prislapp det står utenpå Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 26.September.2002 Link til dette innlegget Svart 26.September.2002 Har hatt 2 X 115 Amp. batterier fra biltema i over fire år som forbruksbatterier, disse har fungert helt topp. Har aldri hatt for lite strøm ombord. Brukes til kjølebok, lys, radio, tv mm. Derimot sviktet de forrige batteriene ofte enda de var av et kjent merke. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
tema Svart 26.September.2002 Link til dette innlegget Svart 26.September.2002 Det finnes mange tvilsomme produkter å få kjøpt på Biltema, men batterier er nok ikke blant dem. Mange av Biltemas produkter kjøpes inn i store partier hos anerkjente produsenter, og forsynes med Biltemas logo. Batteriene kommer nok i denne gruppen. I tester har de kommet helt på topp, så selv om det er varierende kvalitet på Biltemas ting, så ville jeg ikke stusset et sekund på å kjøpe batterier der. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.September.2002 Link til dette innlegget Svart 26.September.2002 Biltema kom best ut av en test for en tid tilbake. Men som Lasse sier, det viktigste er vedlikehold og bruk. Dvs at man aldri lader batteriet helt ut og hvis mulig har vedlikeholdslading i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Vestlending Svart 27.September.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2002 Takk for alle tips og råd! Konklusjonen blir vel at Biltemabatteri er veien å gå, i alle fall for meg som ikke skal starte en tung diesel og har en båt fri for anerkvinsjer og baugpropeller. Har en teori om at varmeapparatet vil bli mer lettstartet med nytt batteri også. Vil forresten anbefale boken "Strøm Ombord" av Jon Winge. Kjempefint hefte for sånne nybegynnere som meg, tar for seg masse ting man kan ha nytte av skal man renovere det elektriske ombord! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.September.2002 Link til dette innlegget Svart 29.September.2002 Ang. Biltema og merkevarer: Oljen de selger er det samme som du kan kjøpe på Statoil, til en helt annen pris.... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Skal jeg velge 3 x 120 Ah batterier til forbruksbanken, eller 2 x 180 Ah? Det største fritidsbatteriet jeg finner er på 120 Ah, mens det var montert 2 x 180 Ah Biltema lastebil batterier fra før. Prismessig er det kun få kroner som skiller, men vekta er jo en annen. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
olpi Svart 13.April.2005 Link til dette innlegget Svart 13.April.2005 Biltema kom best ut av en test for en tid tilbake. Men som Lasse sier, det viktigste er vedlikehold og bruk. Dvs at man aldri lader batteriet helt ut og hvis mulig har vedlikeholdslading i havna. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig! Har en regel: Jeg forbruker aldri mer enn at batterispenningen holder ser på >12.0 V ubelastet. Da lader jeg. Joda, det har hendt at den har blitt lavere, men det er sjeldene untak. Forbruker man batteriene "langt ned", vil de forringes mer for hver gang det skjer. På fobruk bør man også velge batterier som tåler flest mulig dyputladninger fremfor det som gir mest mulig strøm over kort tid (CCA). Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Hever denne igjen... Som en digresjon til påstanden om at batteri-prisene stiger: Var innom Biltema og fikk med meg 2 batterier på 90 Ah til 500 kr. / stk... (Std. blybatterier) Good deal?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ingar Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Ja, men jeg trodde de hadde sluttet med vanlige batterier, fant det ikke i siste katalog? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Var visstnok et rest-lager. 50% avslag, sto det på plakaten... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Nemo Svart 26.November.2007 Link til dette innlegget Svart 26.November.2007 Var innom Biltema og fikk med meg 2 batterier på 90 Ah til 500 kr. / stk... (Std. blybatterier)Good deal?? Dette var billig og må være et godtkjøp. Da blir det en tur til Biltema en for å se om det er flere batterier på lager. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Det kan bli dyre batterier. Et restlager som har stått lenge på lager uten ladning er som regel lagerskadet ( Les sulfatert). Dette resulterer i liten kapasitet og dårlige bruksegenskaper. Syrefyllte batterier er ferskvare Kjøp ikke batterier med spenning under 12.5 V Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 (redigert) Har dårlig erfaring med batterier fra biltema jeg,har desverre opplevd 2 ganger att batteriet har eksplodert heldigvis var dette i bil å ikke i båt tør ikke tenke på hvilke jobb det hadde blitt med battrisyre sprutende rundt i båten. Sier ikke at dette kan skje med andre merker,men personlig har jeg kun opplevd det med battrier fra BT. roy_n Redigert 27.November.2007 av roy_n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Formatering av batterier Jeg leste i bladet til Redningsselskapet en artikkelserie om strøm. Der stod det at det var lurt å formatere nye batterier. Kan noen forklare hva det betyr? På forhånd takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Har dårlig erfaring med batterier fra biltema jeg,har desverre opplevd 2 ganger att batteriet har eksplodert heldigvis var dette i bil å ikke i båt tør ikke tenke på hvilke jobb det hadde blitt med battrisyre sprutende rundt i båten. Sier ikke at dette kan skje med andre merker,men personlig har jeg kun opplevd det med battrier fra BT. Det er ofte slik at billige batterier har høyere indre motstand og gammel teknologi og derfor utvikler mer varme ved oppladning ,dette gir større produksjon av knallgass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.