Jump to content

Landstrøm (igjen) - er et komplett sett fra Ladix ok ?


Blom'en

Recommended Posts

Har nettopp fått "stor" båt og med strøm på bryggen vil det være interesant å ha en liten varmeovn stående på i kabinen. Vil gjerne også ha på en vedlikeholdslader.

Bruksområdet vil være at båten brukes jevnlig gjennom hele vinteren til noen timers fisketur i slengen, mens på sommerstid blir det flere fisketurer og en og annen helgetur. Kort sagt jevnlig bruk.

 

Idag har jeg en batteribank på 2x135 amp til startbatteri på V8 dieselen og den trenger endel strøm for å starte. Dog virker det som dette har fungert i de 10-12 årene båten har vært på sjøen.

Vil gjerne legge opp en forbruksbank til lensepumpe, kjøleskap etc i tillegg. Båten er tett, men vil likevel ha lensepumpe med pumpeautomatikk og konstantstrøm til radio på hele tiden.

 

I dag har jeg en manuell hovedstrømsbryter.

Jeg tenker meg at forbruksbank kommer inn på samme bryter "off-1-2-both" og at tilkoblingene blir helmanuelle, selv om jeg ser at mange mener dette er en helt utdatert sak :-) Konstantstrøm blir da direkte utenom denne hovedstrømsbryteren.

 

Jeg blir, som mange andre, ikke helt klok på dette med galvanisk skille etc

 

Så da er det enkle spørsmålet : Vil en slik Ladic pakke fra Maritim til ca. 8.000 med en 2 kanals batterilader være det jeg trenger, eller er det helt overkill ? Jeg vil vel måtte komplettere opp med minst 1 stikkontakt og skjøteledning til kabin i tillegg ?

 

 

Det jeg trenger er en stikkontakt inne til varmeovnen og en stikkontakt i motorrom enten til en dobbeltlader eller 2 enkle ladere.

det er en Viksund vi snakker om, plastbåt og eneste overgang til jord fra 230 volt systemet til 12 volt jord er via lader og minuspol på batteri.

Jeg hører noe om dobbeltisolert, men er en Ctek lader det ?

Redigert av Blom'en (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ladix anlegget er supert det. Men noe dyrt da.

 

Jeg for min del endte opp med kun en skjøteledning ombord i min Viksund, samt kun bruk av dobbeltisolerte apparater. Ikke helt optimalt i forhold til boka, men veldig greit med tanke på tæring m.m. Jeg har en 25A Mobitronic lader, som lader både startbatterier og forbruk via et BEP voltsensitivt rele. Dette releet fordeler også ladingen fra dynamo. I stedet for en vendebryter slik du vil ha har jeg en hovedbryter på hver bank, og ingen kopling mellom disse. Da er jeg 100% sikker på at forbrukksiden ikke kan tappe ned startbatteriet og vice versa. Om jeg skulle få behov for å starte på forbruksbanken kopler jeg på en startkabel mellom bankene. Men dette er noe man kun i svært spesielle tilfeller vil ha behov fo, i 99,9% av tilfellene vil startbatteriet ha mer strøm tilgjengelig enn forbrukssiden...

 

Ellers skjønner jeg ikke helt behovet for varmeovn båten. Mye strøm å betale for til ingen nytte, dette blir å fyre for kråkene synes jeg. Jeg har en vifteovn stående som jeg skrur på når jeg skal jobbe i båten. Ellers er båten kald, men tørr. Ingen som helst problemer med fukt eller mugg for min del!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er kjempe fornøyd med denne 2x 15 A lader pluss noen innfelbare stikkontakter

http://www.ladix.no/index.php?option=com_c...=82〈=nb

 

Det er vert å be om et tilbud herfra, jeg sparte endel.

 

Porsgrunn Bilglass AS

Tollbugata 29, 3933 Porsgrunn

35 55 58 60

 

Har alltid sakt 3 telefoner og tusenlappen er spart,

Har begynt med mail istede, etter en gikk tilbake på telefon tilbudet.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...