Jump to content

Propshield, nytt superlurium for å hindre groe på propellen?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Da jeg fikk båten på land, viste det seg at det nok ikke bare var dårlige dyser som gjorde at jeg mistet

turtall mot slutten av sesongen! Med en effektiv anode på propellmutteren har nok rurene hatt gode

vekstforhold.

 

rur09.jpg

 

anode09.jpg

 

Så dermed bestemte jeg meg til en temmelig sikker metode for å hindre rur som jeg brukte en gang

for mange år siden. Da tok jeg propellen med hjem og gjorde den helt ren. Så smurte jeg på etch-primer

og et par strøk med 2-komponent epoxy før den fikk flere strøk med Hard Racing bunnstoff som ble

pusset glatt som en "barnerumpe". Det holdt ruren unna bortsett fra et par steder bunnstoffet var

slått/falt av.

 

Men før jeg dro hjem etter opptak, fant jeg en brosjyre utenfor La Sa butikken i havnen om et

lanolinbasert stoff som skulle være helt supert.

 

propshield.jpg

 

Produktet heter Propshield og produsenten har hjemmesiden prop-shield.com. Det er en omstendelig jobb å behandle

produktet med både oppvarming av propell og 'voks', her fra bruksanvisningen på nettsiden deres.

 

1. Heat the surface (in this case the propeller) with a blow lamp or heatgun.

2. Now with a rag or brush wipe Propshield onto the propeller blade until a very thin film is applied

3. Once the first coat has been applied over the whole surface melt some Propshield into a metal container until it is a liquid.

4. Now dip a rag or brush into the liquid Propshield and apply a thicker coat to the blades

 

Men så kommer spørsmålet: Er det noen som har forsøkt dette produktet, og hvordan ble resultatet?

 

Lars H.

5md. til sjøsetting!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er ofte det beste!

På vår propell gjøres følgende:

Pusses med stålull m/såpe.

Tørkes.

Poleres med Autosol.

Smør inn med hendene full av 10-40 olje.

Gjør dette alltid med sjekte-propellen og overførte metoden til Balticen.

Propellen like fin uten rur og med et tynt lag med "slim" som spyles lett av.

Båten ligger et halvt år på vannet. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Bra at du har funnet noe som fungerer for deg. Selv har jeg vel forsøkt det meste i løpet av over 20 år, sprittusj, vannfast fett, olje, blank propell uten noe, behandling med nanoprodukt, Hempels Mille klar, teflonspray, osv. Men så langt er det kun behandlingen med hardt bunnstoff som har holdt propellen 99% fri for rur.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Egentlig ikke. For meg virker det som tæringen av anoden er helt normal. I hjemmehavnen er nok landstrømmen 'så som så', men jeg hadde ikke noen overdrevent slitte anoder før heller. Men skal jeg være ærlig, så hadde jeg ikke landstrømjord tilkoblet motorblokk og minus da heller. Og laderen er en Ladac eldre type med innebygget skilletrafo. Så med skilletrafo, sikringer, jordfeilbryter og lokal jord, føler jeg meg 100% sikker både når det gjelder tæring og personsikkerhet forårsaket av landstrøm.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har jordfeil i havnen og ligger mye med landstrøm, burde du merke en reduksjon av tæringen ved overgang til skilletrafo. Men tenker en på en vanlig installasjon som jeg har med aksling av stål og bronzepropell vil det bli tæring av propellen uten anode helt uavhengig av om en har landstrøm eller ikke med to slike metaller som ligger langt frahverandre i spenningsrekken, mens ved montert anode så vil den ofre seg i stedet for propellen. Anoden skal altså ofres, og dersom den ikke gjør det noe særlig, er den av dårlig kvalitet.

 

Snakket forresten nettopp med La Sa i son og spurte litt om Propshield. Innehaveren selv hadde forsøkt produktet og var svært godt fornøyd. Andre ikke så fornøyd. Men etter hva han hadde sjekket, hadde de ikke fulgt oppskriften for påføringen korrekt. Pris på den minste boksen er forøvrig rundt 300 kroner.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Snakket forresten nettopp med La Sa i son og spurte litt om Propshield. Innehaveren selv hadde forsøkt produktet og var svært godt fornøyd. Andre ikke så fornøyd. Men etter hva han hadde sjekket, hadde de ikke fulgt oppskriften for påføringen korrekt. Pris på den minste boksen er forøvrig rundt 300 kroner.

Lars H.

 

En trenger en stor stekeovn til det prosjektet, er bare holdbar i 12 mnd.

 

Transparent første strøk og så blir det rødt i andre.....

 

Bunnstoffet holder i 18 til 24 mnd. hos meg og det er selvpolerende. billi

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

En trenger en stor stekeovn til det prosjektet, er bare holdbar i 12 mnd. . . . Bunnstoffet holder i 18 til 24 mnd. hos meg og det er selvpolerende.

At det skulle holde kun 12md., holder for meg, jeg har båten på land hver vinter. Når du bruker vanlig (selvpolerende) bunnstoff, beskytter du da først propellen med epoxy for å hindre galvanisk tæring mellom bunnstoff og propell? Og har du på flere tykke lag selvpolerende for at det ikke skal 'poleres bort' i løpet av så lang tid som 18 - 24 måneder? Bunnstoff vil vel 'slites' mye fortere på en propell enn på skroget.

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At det skulle holde kun 12md., holder for meg, jeg har båten på land hver vinter. Når du bruker vanlig (selvpolerende) bunnstoff,

Lars H. :smiley:

For 8 år siden når jeg var oppe var det ikke tæringer på propell skal opp i år hvis det ikke skjærer seg som i fjor.

Jeg har jeg bare pusset og lagt på to strøk med bunnstoff på propellen lagt på ny akselanode skiftet sink på ror og skrog.

Og det holder 18 til 24 mnd. har hatt samme dykkeren nede siden tredje året og han sier nesten ingen ting på propellen, litt mitt under kjølen, det samme sa han i våres, så jeg er spent på å se selv.

Men fra august har den ene siden blitt dekket av rue.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd Propshield, men hadde tenkt å prøve det til våren. Man kan ikke klage på produktet hvis man ikke leser/følger bruksanvisningen.

 

Alternativt blir det å stoffe propellen. I våres pusset jeg knallblankt og hadde på fett. Det grodde noe helt fantastisk. Nå ligger jeg i Kebalviken ved Strömstad om sommeren. Det virker som om vannet der er brakt, med god tilbang på næringssalter. På meg virker det som at det lokale maritime miljøet har stor betydning. Noe som virker på en plass, behøver ikke å være suksess andre steder.

Link to post
Share on other sites

"Gro-egenskapen" henger nok mye sammen med den legeringen som er benyttet i propellen. Jeg er i den lykkelige situasjonen at blankpusset propell holde, dvs min propell inneholder sansynligvis en god andel kobber. På min tidligere båt monterte jeg en ny trebladet Volvo foldepropell. I august var propellen en rund klump av groe. Tror i slike tilfeller at bunnstoff er løsningen (m/ mest mulig gugge, men holder ikke så lenge).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...