Lars H. Startet 9.November.2009 Del på Facebook Startet 9.November.2009 Hei. Da jeg fikk båten på land, viste det seg at det nok ikke bare var dårlige dyser som gjorde at jeg mistet turtall mot slutten av sesongen! Med en effektiv anode på propellmutteren har nok rurene hatt gode vekstforhold. Så dermed bestemte jeg meg til en temmelig sikker metode for å hindre rur som jeg brukte en gang for mange år siden. Da tok jeg propellen med hjem og gjorde den helt ren. Så smurte jeg på etch-primer og et par strøk med 2-komponent epoxy før den fikk flere strøk med Hard Racing bunnstoff som ble pusset glatt som en "barnerumpe". Det holdt ruren unna bortsett fra et par steder bunnstoffet var slått/falt av. Men før jeg dro hjem etter opptak, fant jeg en brosjyre utenfor La Sa butikken i havnen om et lanolinbasert stoff som skulle være helt supert. Produktet heter Propshield og produsenten har hjemmesiden prop-shield.com. Det er en omstendelig jobb å behandle produktet med både oppvarming av propell og 'voks', her fra bruksanvisningen på nettsiden deres. 1. Heat the surface (in this case the propeller) with a blow lamp or heatgun. 2. Now with a rag or brush wipe Propshield onto the propeller blade until a very thin film is applied 3. Once the first coat has been applied over the whole surface melt some Propshield into a metal container until it is a liquid. 4. Now dip a rag or brush into the liquid Propshield and apply a thicker coat to the blades Men så kommer spørsmålet: Er det noen som har forsøkt dette produktet, og hvordan ble resultatet? Lars H. 5md. til sjøsetting! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Odd H Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Det enkleste er ofte det beste! På vår propell gjøres følgende: Pusses med stålull m/såpe. Tørkes. Poleres med Autosol. Smør inn med hendene full av 10-40 olje. Gjør dette alltid med sjekte-propellen og overførte metoden til Balticen. Propellen like fin uten rur og med et tynt lag med "slim" som spyles lett av. Båten ligger et halvt år på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 (redigert) Bra at du har funnet noe som fungerer for deg. Selv har jeg vel forsøkt det meste i løpet av over 20 år, sprittusj, vannfast fett, olje, blank propell uten noe, behandling med nanoprodukt, Hempels Mille klar, teflonspray, osv. Men så langt er det kun behandlingen med hardt bunnstoff som har holdt propellen 99% fri for rur. Lars H. Redigert 9.November.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mare Nostrum Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Lars H: Du har jo skilletrafo installert. Har du noe synspunkt på anodeslitasjen på din båt i den sammenhengen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Egentlig ikke. For meg virker det som tæringen av anoden er helt normal. I hjemmehavnen er nok landstrømmen 'så som så', men jeg hadde ikke noen overdrevent slitte anoder før heller. Men skal jeg være ærlig, så hadde jeg ikke landstrømjord tilkoblet motorblokk og minus da heller. Og laderen er en Ladac eldre type med innebygget skilletrafo. Så med skilletrafo, sikringer, jordfeilbryter og lokal jord, føler jeg meg 100% sikker både når det gjelder tæring og personsikkerhet forårsaket av landstrøm. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mare Nostrum Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 OK, har båt med skilletrafo for første gang og levde vel litt i troen på at anodeforbruket skulle bli veldig lavt av den grunn. Andre faktorer spiller vel inn uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Dersom du har jordfeil i havnen og ligger mye med landstrøm, burde du merke en reduksjon av tæringen ved overgang til skilletrafo. Men tenker en på en vanlig installasjon som jeg har med aksling av stål og bronzepropell vil det bli tæring av propellen uten anode helt uavhengig av om en har landstrøm eller ikke med to slike metaller som ligger langt frahverandre i spenningsrekken, mens ved montert anode så vil den ofre seg i stedet for propellen. Anoden skal altså ofres, og dersom den ikke gjør det noe særlig, er den av dårlig kvalitet. Snakket forresten nettopp med La Sa i son og spurte litt om Propshield. Innehaveren selv hadde forsøkt produktet og var svært godt fornøyd. Andre ikke så fornøyd. Men etter hva han hadde sjekket, hadde de ikke fulgt oppskriften for påføringen korrekt. Pris på den minste boksen er forøvrig rundt 300 kroner. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
solbris Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Smør inn med hendene full av 10-40 olje. Hvorfor gjør du dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Snakket forresten nettopp med La Sa i son og spurte litt om Propshield. Innehaveren selv hadde forsøkt produktet og var svært godt fornøyd. Andre ikke så fornøyd. Men etter hva han hadde sjekket, hadde de ikke fulgt oppskriften for påføringen korrekt. Pris på den minste boksen er forøvrig rundt 300 kroner.Lars H. En trenger en stor stekeovn til det prosjektet, er bare holdbar i 12 mnd. Transparent første strøk og så blir det rødt i andre..... Bunnstoffet holder i 18 til 24 mnd. hos meg og det er selvpolerende. billi Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gullfisk Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Har også prøvet mye rart opp gjennom årene. Det som har gitt best resultat er bunnstoff på hele propellen, eller som jeg har nå, blank propell med bunnstoff de 5 innerste cm + nav. Ligger ute et år av gangen, og har som regel bare noen få ruer innerst. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2009 En trenger en stor stekeovn til det prosjektet, er bare holdbar i 12 mnd. . . . Bunnstoffet holder i 18 til 24 mnd. hos meg og det er selvpolerende. At det skulle holde kun 12md., holder for meg, jeg har båten på land hver vinter. Når du bruker vanlig (selvpolerende) bunnstoff, beskytter du da først propellen med epoxy for å hindre galvanisk tæring mellom bunnstoff og propell? Og har du på flere tykke lag selvpolerende for at det ikke skal 'poleres bort' i løpet av så lang tid som 18 - 24 måneder? Bunnstoff vil vel 'slites' mye fortere på en propell enn på skroget. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 (redigert) At det skulle holde kun 12md., holder for meg, jeg har båten på land hver vinter. Når du bruker vanlig (selvpolerende) bunnstoff, Lars H. For 8 år siden når jeg var oppe var det ikke tæringer på propell skal opp i år hvis det ikke skjærer seg som i fjor. Jeg har jeg bare pusset og lagt på to strøk med bunnstoff på propellen lagt på ny akselanode skiftet sink på ror og skrog. Og det holder 18 til 24 mnd. har hatt samme dykkeren nede siden tredje året og han sier nesten ingen ting på propellen, litt mitt under kjølen, det samme sa han i våres, så jeg er spent på å se selv. Men fra august har den ene siden blitt dekket av rue. Redigert 10.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Jeg har ikke prøvd Propshield, men hadde tenkt å prøve det til våren. Man kan ikke klage på produktet hvis man ikke leser/følger bruksanvisningen. Alternativt blir det å stoffe propellen. I våres pusset jeg knallblankt og hadde på fett. Det grodde noe helt fantastisk. Nå ligger jeg i Kebalviken ved Strömstad om sommeren. Det virker som om vannet der er brakt, med god tilbang på næringssalter. På meg virker det som at det lokale maritime miljøet har stor betydning. Noe som virker på en plass, behøver ikke å være suksess andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 630kr for 375g boksen hos www.hr-parts.com, fant den ikke i Lysekil hos www.drevia.se Hvis den bare er halvparten så god som reklamen sier er den hvert et forsøk, men varmebehandling må til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Hvis den bare er halvparten så god som reklamen sier er den hvert et forsøk, men varmebehandling må til. Hårføner'n til Admiralen er booket. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Hårføner'n til Admiralen er booket. Hvis jeg har forstått teksten rett er det ikke varmt nok. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 "Gro-egenskapen" henger nok mye sammen med den legeringen som er benyttet i propellen. Jeg er i den lykkelige situasjonen at blankpusset propell holde, dvs min propell inneholder sansynligvis en god andel kobber. På min tidligere båt monterte jeg en ny trebladet Volvo foldepropell. I august var propellen en rund klump av groe. Tror i slike tilfeller at bunnstoff er løsningen (m/ mest mulig gugge, men holder ikke så lenge). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.