cassie Startet 15.Juli.2004 Del på Facebook Startet 15.Juli.2004 Er det noen som har laget en enkel landterne kontroller. Problemet er at jeg ikke kan se om det er lys i den kombinerte landterna i mastetoppen fra dekk. er takknemelig for praktisk løsning god sommer Cassie Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 'vet de fan, hur det er konstruert', men jag har akustiskt larm om en glödlampe/paere skulle falle bort ! (det var bare så på min båt!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
cassie Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 På min gamle båt laget jeg en kontroller der hver landterne kurs gikk gjennom en spole med et reed rele inni. Magnet feltet i spolen trakk reed relet ved normalt strøm trekk. reed relet styrte en lysdiode tilsvarende aktuell landterne Ved defekt pære i landterna slapp reed relet og kontroll lyset forsvant. Dette var en ustabil konstruksjon over tid, pga at magnetfeltene i de forskejllige spolene etter hvert påvirket hverandre. Noen som har bedre løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Det enkleste er kanskje å kjøre lanterne-strømmen gjennom et ampere-meter og sette et merke for normal-posisjon? Eller bytte til LEDs som har "ubegrenset" levetid og lavt strømforbruk? (Eldre Corvette'er har fiberkabler fra lyspærene til et panel på dashboardet..... ) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Er det noen som har laget en enkel landterne kontroller. Problemet er at jeg ikke kan se om det er lys i den kombinerte landterna i mastetoppen fra dekk. er takknemelig for praktisk løsning god sommer Cassie Gå på skroten og få en slik frontlyssensor fra en gammel 240 e.l. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
cassie Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Av og til ser en ikke skogen.... Jeg lager en kontroller som forige gang, da det denne gangen kun er en landterne som jeg skal overvåke, akterlandterna, og den doble SB/BB landterna kan jeg jo sjekke fra dekk. I den forige båten var det kontroller for 4 landterner. Problemet med gjensidig induksjon får jeg jo ikke med en landterne. God sommer Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Gå på skroten og få en slik frontlyssensor fra en gammel 240 e.l. har fått tak i frontlys sensor, kunne ikke dy meg måtte se inni releet.. To spoler utenpå hverandre og reed rele inni. Får en brudd i ett hovedlys, etableres et elektromagnetiskfelt, dersom alt er ok, opphever feltene hverandre. fortsatt god sommer, starter ferien på mandag Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Vis du ikke må lage en så kan du jo kjøpe det hos maritim: HER!!! mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Det var ikke mast på den båten... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 De har også for mast Sitér dette innlegget Link to post
PerStrh Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Er det noen som har laget en enkel landterne kontroller. Problemet er at jeg ikke kan se om det er lys i den kombinerte landterna i mastetoppen fra dekk. er takknemelig for praktisk løsning god sommer Cassie <{POST_SNAPBACK}> En diode i serie med lanternepæren. Dioden giver et spændingsfald på ca. 0,7 volt. En 1,2 volt glødepærer forbindes over dioden. Når lanternen trækker strøm lyser den 1,2 volt glødepærer p.g.a. spændingsfaldet over dioden. Simpel løsning som er uafhængig af lanternepærens strømforbrug. Dioden skal selvfølgelig dimesioneres således at den kan bære den maksimale strøm som lanternepæren trækker. Brug f.eks. en P600, den tåler 6 amp, hvilken skulle være mere end rigeligt. Håber min forklaring kan forstås :) Hilsen Per. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.