Jump to content

Lanternepærer som går


RasMan

Recommended Posts

Hei!

Jeg sliter med at pærene i lanternene går hver gang jeg øker turtallet på motoren, til tross for at jeg har likeretter. For å få motstand på kretsen og dermed forhindre dette har jeg koblet til et batteri som strømmen går gjennom, men vil helst fjerne det igjen.

 

Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan forhindre at pærene går uten å måtte ha batteri?

Link to post

Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan forhindre at pærene går uten å måtte ha batteri?

Hvis det bare er snakk om å forsyne vanlige lyspærer fantes det iallfall før i tiden en original vekselstrøms-regulator å få kjøpt til de fleste motorer.

(Likeretteren gir som du har funnet ut ingen regulering, ubelastet kan spenningen komme opp mot 100V....)

 

Vi har hatt et uttall spørsmål omkring strømforsyning og lading fra utenbordsmotorer på forumet, men meg bekjent har ingen funnet en ferdigkjøpt løsning...

Link to post

Finnes det likerettere som også har "innebygget" regulator?

Høres jo utrolig ut, men meg bekjent er svaret nei.....

 

Det går ikke an å regulere selv "kraftverket" (ladespolen) slik som på en ordentlig dynamo, så det en slik regulator gjør egentlig å brenne av overskuddet fra ladespolen.

 

Det enkleste er kanskje å bruke en kraftig zener-diode i parallell med lasten.

 

Står noe om dette her: Spenningsbegrenser

Link to post

Her er en svært enkel serie-regulator som har klart oppgaven med å lade et motorsykkelbatteri i en jolle jeg har i mange år. (30hk Yamaha).

(NB: Transistoren må ha solide kjøleribber....)

Hmm... Har sjekket på Clas Ohlson og Biltema for å finne en passende spenningsregulator, men den beste jeg finner har maks 35V in:

www.clasohlson.no: "Spenningsregulatorer med fast utspenning. Kortslutningssikre. Maks insp. 35 volt DC. Toleransutsp. ±5%. Deksel TO-220. Art. nr.: 22-3382"

 

Det er kanskje i minste laget?

Link to post

Vil dette fungere uten at pærene (3stk. 12V 10W) går ved høyt turtall?

Mulig, men jeg tror ikke det vil være særlig liv i pærene ved lave turtall.

Da ville jeg heller koplet batteriet på vanlig måte. Så lenge det er i ok stand vil det virke som en slags shunt-regulator ved at overskuddet fra ladingen koker bort.

Alt.  å kutte ut batteriet og bruke 24V pærer, eller montere en LM338 regulator.

Link to post

Å kople lanternepærene i serie med batteriet syns jeg ser litt "ukonvensjonelt" ut.

 

Gjør som Ingar foreslår, dvs. kople batteriet inn på vanlig måte, parallelt med ladekretsen og lanternepærene. Da vil du dessuten kunne ha lanternene tent uavhengig av om motoren går, samt at du har 12V tilgjengelig for annet utstyr, som radio, ekkolodd osv. Så lenge du sikrer deg at du har god kontakt mellom ladekretsen fra motoren og batteriet, vil batteriet, som Ingar sier, belaste ladekretsen så mye at spenningen holder seg innenfor akseptable grenser.

 

Med de relativt begrensede brukstidene man har på en påhengsmotor, er det dessuten svært liten risiko for overladning av batteriet. Hos meg virker i hvertfall denne løsningen helt greit.

   

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...