RasMan Startet 15.Juli.2004 Del på Facebook Startet 15.Juli.2004 Hei! Jeg sliter med at pærene i lanternene går hver gang jeg øker turtallet på motoren, til tross for at jeg har likeretter. For å få motstand på kretsen og dermed forhindre dette har jeg koblet til et batteri som strømmen går gjennom, men vil helst fjerne det igjen. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan forhindre at pærene går uten å måtte ha batteri? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan forhindre at pærene går uten å måtte ha batteri?Hvis det bare er snakk om å forsyne vanlige lyspærer fantes det iallfall før i tiden en original vekselstrøms-regulator å få kjøpt til de fleste motorer.(Likeretteren gir som du har funnet ut ingen regulering, ubelastet kan spenningen komme opp mot 100V....) Vi har hatt et uttall spørsmål omkring strømforsyning og lading fra utenbordsmotorer på forumet, men meg bekjent har ingen funnet en ferdigkjøpt løsning... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RasMan Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 (Likeretteren gir som du har funnet ut ingen regulering, ubelastet kan spenningen komme opp mot 100V....) Finnes det likerettere som også har "innebygget" regulator? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Finnes det likerettere som også har "innebygget" regulator?Høres jo utrolig ut, men meg bekjent er svaret nei..... Det går ikke an å regulere selv "kraftverket" (ladespolen) slik som på en ordentlig dynamo, så det en slik regulator gjør egentlig å brenne av overskuddet fra ladespolen. Det enkleste er kanskje å bruke en kraftig zener-diode i parallell med lasten. Står noe om dette her: Spenningsbegrenser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Her er en svært enkel serie-regulator som har klart oppgaven med å lade et motorsykkelbatteri i en jolle jeg har i mange år. (30hk Yamaha). (NB: Transistoren må ha solide kjøleribber....) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RasMan Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Her er en svært enkel serie-regulator som har klart oppgaven med å lade et motorsykkelbatteri i en jolle jeg har i mange år. (30hk Yamaha). (NB: Transistoren må ha solide kjøleribber....) Hmm... Har sjekket på Clas Ohlson og Biltema for å finne en passende spenningsregulator, men den beste jeg finner har maks 35V in: www.clasohlson.no: "Spenningsregulatorer med fast utspenning. Kortslutningssikre. Maks insp. 35 volt DC. Toleransutsp. ±5%. Deksel TO-220. Art. nr.: 22-3382" Det er kanskje i minste laget? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Det er kanskje i minste laget?Ja. Du kan evnt. prøve med LM338.R1=120ohm, R2=1.2kohm gir 13.8V ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RasMan Svart 15.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Ja. Du kan evnt. prøve med LM338. R1=120ohm, R2=1.2kohm gir 13.8V ut. Flott! Tusen takk for super hjelp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NSB Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Sett inn ei 24V pære. Du får litt svakere lys, men den går garantert ikke! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RasMan Svart 19.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Foreløpig har jeg koblet lanternene på følgende måte: Tanken er at batteriet vil fungere som motstand på kretsen. Vil dette fungere uten at pærene (3stk. 12V 10W) går ved høyt turtall? Motoren er en '86(?) 40hk Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.Juli.2004 Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Vil dette fungere uten at pærene (3stk. 12V 10W) går ved høyt turtall?Mulig, men jeg tror ikke det vil være særlig liv i pærene ved lave turtall.Da ville jeg heller koplet batteriet på vanlig måte. Så lenge det er i ok stand vil det virke som en slags shunt-regulator ved at overskuddet fra ladingen koker bort. Alt. å kutte ut batteriet og bruke 24V pærer, eller montere en LM338 regulator. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 19.Juli.2004 Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Å kople lanternepærene i serie med batteriet syns jeg ser litt "ukonvensjonelt" ut. Gjør som Ingar foreslår, dvs. kople batteriet inn på vanlig måte, parallelt med ladekretsen og lanternepærene. Da vil du dessuten kunne ha lanternene tent uavhengig av om motoren går, samt at du har 12V tilgjengelig for annet utstyr, som radio, ekkolodd osv. Så lenge du sikrer deg at du har god kontakt mellom ladekretsen fra motoren og batteriet, vil batteriet, som Ingar sier, belaste ladekretsen så mye at spenningen holder seg innenfor akseptable grenser. Med de relativt begrensede brukstidene man har på en påhengsmotor, er det dessuten svært liten risiko for overladning av batteriet. Hos meg virker i hvertfall denne løsningen helt greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RasMan Svart 19.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Gjør som Ingar foreslår, dvs. kople batteriet inn på vanlig måte, parallelt med ladekretsen og lanternepærene. Er det slik dere mener? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 19.Juli.2004 Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Er det slik dere mener? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.