Jump to content

Knekte bolter på Yamaha (topp)


ahamm

Recommended Posts

Har ikke komp på den øverste sylinderen på en 85 mod yamaha 50 hk.

Skulle ta av toppen i dag for å sjekke toppakning. 4 bolter knakk selvfølgelig :headbang: Deriblant en av de nederste, som det ikke er bare bare å komme til.

Alt ser bra ut, men pakninga var gåen.

Må jeg dele hele skiten, ta ut motor for å dele blokka?

Er det verdt jobben, eller skal jeg selge som delemotor?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Sjekk ferdig resten av motor først, finn kompressjonsfeil og sjekk lager veiv/råde osv når du først er begynt. Du får uansett ikkje fikset komp gjennom toppen(rekner eg med), så det er bare å kløyve heile skiten. Da kommer du bedre til tenker eg.

Så dersom resten lønner seg, så er det gode muligheter for å få sveist ut boltene. Evt bore MIDT i og prøve en ekstraktor eller grisepikk. Eller bore mest mulig å klore ut gamle gjenger, og friske opp med en tapp :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Alt ser bra ut, men pakninga var gåen.

 

 

Sjekk ferdig resten av motor først, finn kompressjonsfeil
synes det ser ut som at han har funnet den jeg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ble så forbannet at jeg gikk ut så snart jeg hadde fått av den j¤&la toppen og sett og rukla litt. Lite sot på stempler, ingen kanter eller riper i sylindre.

Motorn står i garasjen og skal ikke ut derfra før til neste år. Så stresser ikke med å dele den enda :smiley:

Gir og undervannshus er i utmerket stand, var oppe med det i sommer. Startet greit og går fint uten belastning.

 

At jeg aldri skal lære at gamle, billige ting oftest er dårlige :crazy:

 

Men evig optimist :lol:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Dette går bra vet du :smiley:

Ny toppakning kjøper du hos boats.net

 

:lol: Du hadde flaks Sæbø...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

3 stikker vel ut ca 3-4mm, den siste er i kant med blokka og det er selvfølgelig den nederste.

Ingen av de satt fast i toppen, hadde de bare knekkt ved hodet..

Var ganske mye salt på de andre også, hadde vel litt flaks at ikke flere knakk.

 

Daffy: blir nok hos boats.net ja, handler ikke sånt hos den lokale forhandler lengre. Gidder ikke engang sjekke priser der mer...

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Legg over en passende mutter og sveis den fast gjennom hullet! Varmen vil ofte får rusten til å slippe taket, og du kan skru boltene ut på vanlig måte!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Helt enig, dette er det eneste som funker. Alternativet er å bore ut. Vanskelig, men ikke umulig hvis man tar seg god tid..

Ekstraktorer må man ikke bruke, til det sitter boltene altfor hardt fast. Brekker ekstraktoren er blokka vrak.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en rekke firmaer som har utstyr for å fjerne brukne bolter, gjengetapper etc. uten å skade gjengene rundt. Teknikken kalles gnisterosjon.

 

Skal man sveise fast en mutter til den brukne bolten er det greit å vite at Esab har en elektrode spesielt til dette bruk. Betegnelsen har jeg dog glemt.

Edited by TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legg over en passende mutter og sveis den fast gjennom hullet! Varmen vil ofte får rusten til å slippe taket, og du kan skru boltene ut på vanlig måte!

 

Pass bare på at du jorder mutteren ...og ikke i godset på motoren! Da kan det begynne å "bråne" på de merkeligste plasser :eek:

Link to post
Share on other sites

Eg pleier jorde skruen....altså blokka, for å få skikkelig innbrenning i skruen. Bruker oftest spesialelektroder og buttrer opp en kraftig nok tapp til å få tak med gripex. Pga slagg og vanskelig sikt i sveiseprosessen, så har eg egentlig dårlig erfaring med muttrer i forhold til å bare bygge opp ein "sopp" på skruen. Elektrode- feks Magna 307. Elektrode med retningsstyrende smeltebad. Med denne kan du bygge opp punkt for punkt på skruer som er knekket nedi hullet sitt og :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

men vil ikke strømmen da gå gjennom lagringene og svekke dem?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Rekner med strømmen går letteste vei? :smiley:

 

Den gjør de, men bare hvis de er et likestrømsapparat du bruker, hvis de er et vekselstrømsapparat er de stor fare for at strømmen sprer seg mer rundt om i motoren.

Så jo nærmere du kommer med jordingen jo bedre er de :)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...