ahamm Startet 9.November.2009 Del på Facebook Startet 9.November.2009 Har ikke komp på den øverste sylinderen på en 85 mod yamaha 50 hk. Skulle ta av toppen i dag for å sjekke toppakning. 4 bolter knakk selvfølgelig Deriblant en av de nederste, som det ikke er bare bare å komme til. Alt ser bra ut, men pakninga var gåen. Må jeg dele hele skiten, ta ut motor for å dele blokka? Er det verdt jobben, eller skal jeg selge som delemotor? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallfred Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Får du av toppen, når di andre boltene er ute?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Sjekk ferdig resten av motor først, finn kompressjonsfeil og sjekk lager veiv/råde osv når du først er begynt. Du får uansett ikkje fikset komp gjennom toppen(rekner eg med), så det er bare å kløyve heile skiten. Da kommer du bedre til tenker eg. Så dersom resten lønner seg, så er det gode muligheter for å få sveist ut boltene. Evt bore MIDT i og prøve en ekstraktor eller grisepikk. Eller bore mest mulig å klore ut gamle gjenger, og friske opp med en tapp Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Alt ser bra ut, men pakninga var gåen. Sjekk ferdig resten av motor først, finn kompressjonsfeilsynes det ser ut som at han har funnet den jeg. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Å steike den oversåg eg Sorry.... Håper ikkje han står i garasjen og kløver skiten nå då....... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Ble så forbannet at jeg gikk ut så snart jeg hadde fått av den j¤&la toppen og sett og rukla litt. Lite sot på stempler, ingen kanter eller riper i sylindre. Motorn står i garasjen og skal ikke ut derfra før til neste år. Så stresser ikke med å dele den enda Gir og undervannshus er i utmerket stand, var oppe med det i sommer. Startet greit og går fint uten belastning. At jeg aldri skal lære at gamle, billige ting oftest er dårlige Men evig optimist Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Dette går bra vet du Ny toppakning kjøper du hos boats.net Du hadde flaks Sæbø... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Knakk boltene kant i kant med toppen av blokka? Spør for det hender de sitter så fast der de går igjennom toppen at bare 6-kanten brekker av.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ahamm Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 3 stikker vel ut ca 3-4mm, den siste er i kant med blokka og det er selvfølgelig den nederste. Ingen av de satt fast i toppen, hadde de bare knekkt ved hodet.. Var ganske mye salt på de andre også, hadde vel litt flaks at ikke flere knakk. Daffy: blir nok hos boats.net ja, handler ikke sånt hos den lokale forhandler lengre. Gidder ikke engang sjekke priser der mer... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Legg over en passende mutter og sveis den fast gjennom hullet! Varmen vil ofte får rusten til å slippe taket, og du kan skru boltene ut på vanlig måte! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Helt enig, dette er det eneste som funker. Alternativet er å bore ut. Vanskelig, men ikke umulig hvis man tar seg god tid.. Ekstraktorer må man ikke bruke, til det sitter boltene altfor hardt fast. Brekker ekstraktoren er blokka vrak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 (redigert) Det finnes en rekke firmaer som har utstyr for å fjerne brukne bolter, gjengetapper etc. uten å skade gjengene rundt. Teknikken kalles gnisterosjon. Skal man sveise fast en mutter til den brukne bolten er det greit å vite at Esab har en elektrode spesielt til dette bruk. Betegnelsen har jeg dog glemt. Redigert 10.November.2009 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knallfred Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Legg over en passende mutter og sveis den fast gjennom hullet! Varmen vil ofte får rusten til å slippe taket, og du kan skru boltene ut på vanlig måte! Pass bare på at du jorder mutteren ...og ikke i godset på motoren! Da kan det begynne å "bråne" på de merkeligste plasser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 Eg pleier jorde skruen....altså blokka, for å få skikkelig innbrenning i skruen. Bruker oftest spesialelektroder og buttrer opp en kraftig nok tapp til å få tak med gripex. Pga slagg og vanskelig sikt i sveiseprosessen, så har eg egentlig dårlig erfaring med muttrer i forhold til å bare bygge opp ein "sopp" på skruen. Elektrode- feks Magna 307. Elektrode med retningsstyrende smeltebad. Med denne kan du bygge opp punkt for punkt på skruer som er knekket nedi hullet sitt og Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 10.November.2009 Del på Facebook Svart 10.November.2009 men vil ikke strømmen da gå gjennom lagringene og svekke dem? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Mange som meiner det. Fest jord på blokka(alltid nærme det du skal sveise) Rekner med strømmen går letteste vei? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Rekner med strømmen går letteste vei? Den gjør de, men bare hvis de er et likestrømsapparat du bruker, hvis de er et vekselstrømsapparat er de stor fare for at strømmen sprer seg mer rundt om i motoren. Så jo nærmere du kommer med jordingen jo bedre er de :) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.