Jump to content

Dårlig journalistikk eller er momsreglene endret?


bliss X

Recommended Posts

En annen måte å slippe moms på er å bygge båten selv med materialer fra egen skog. Dette forutsetter at båtbygging er en hobby, og ikke næringsvirksomhet.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Journalisten burde også ha fått med seg at det er veldig lenge siden vi hadde moms. Den er nå erstattet av MVA, som ikke er akkurat det samme. Journalister som ikke har fått med seg dette, eller ikke synes det er så nøye, burde holde seg til å skrive om noe annet de mått ha bedre greie på.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg sluttet å lese Seilas for lenge siden p.g.a. den dårlige journalistikken, men denne artikkelen var vel grei borsett fra at han roter det til i siste setning. Manslipper selvsagt ikek moms i Norge. Det han mener er at med umomset engelsk båt slipper du å betale engelsk moms og i tillegg norsk moms på engelsk moms i Norge. Dvs. Kun norsk moms basert på umomset verdi på en engelsk båt.

Momsmoms :crazy:

Link to post
Share on other sites

Tror nok dette bare er litt dårlig formulert og intet annet...

 

Du kan finne båter om det ikke er betalt moms på. Da slipper du å betale moms både i det landet båten er kjøpt og i Norge.

 

Jeg tror det menes at en da slipper å betale moms begge steder "både i kjøper landet og i Norge", men det er nå slik jeg leser dette, en slipper ikke å betale moms i Norge..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld; Nissen-Lie er enig i at dette var egnet til å misforstås! Forstår at det var "desken" som hadde lagt inn dette, men meningen var som flere har kommentert, at man skulle slippe å betale moms først i England og så i Norge, ikke bare i Norge som jo ikke er til å unngå hvis man holder seg til loven. Han er gjort oppmerksom på denne tråden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes det langt overgår en uheldig formulering. Det står jo klart og tydelig at du slipper å betale moms i Norge?

 

Hvertfall slik jeg leser utsagnet fra Nissen-Lie :cool:

Nei, det står ikke at man slipper å betale moms i norge. Det står at man slipper å betale i kjøpslandet OG i norge.

Er vel ikke helt feil det?

Link to post
Share on other sites

Journalisten burde også ha fått med seg at det er veldig lenge siden vi hadde moms. Den er nå erstattet av MVA, som ikke er akkurat det samme.

Hmm...

Her er det nok du og ikke journalisten som roter. Moms og MVA er det samme. Du tenker antagelig på omsetningsavgiften ("oms") som vi hadde før momsen ble innført for... tja, ca 40 år siden.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Kan det være de tenker på en båt som er kjøpt i forbindelse med næring i England, eks. mva

Den kan jo selges av selskapet som bruktbåt til norsk kjøper, uten at de trenger legge på mva.

Men jeg tror du må svare mva for din kjøpesum når du tar den inn i Norge.

Men billigere vil det jo totalen bli.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg importert Goya fra England i juli. Moms måtte betales på båten, pluss HK avgift og litt moms på transport kostnader (regning på diesel topp off var nok å tilfredstille toller)

Ikke glemme regler rundt Recreationl Craft Directive med CE merking. Det er en del som er ikke så lett å finne ut av. Også toller oppdatere kursen de bruke en gang i uke for mom regning uansette hvilken kurs man låne pund for. Jounalister er ikke alltid å stole på. I denne artikel glemmer de å nevne at man må betale moms å får den CE godkjent (start med å bytte ut motorene til motorene som er CE godkjent) +++

http://pub.tv2.no/nettavisen/bat/article372724.ece Gammel artikel men feil på tiden (og nå).

 

Steven

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke krav om ekstra CE merking på en båt fra England om den er tatt inn på lovlig vis til England/EU og CE merket der om den faller inn under det kravet da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, du har helt rett men dessverre er det fullt mulig at det kgl. Sjøfartsdirektorat har en annen oppfatning. De har en etter min smak lite god forståelse av forskriften/direktivet og hva det er som gjelder ved innførsel/ettergodkjenning.

 

Mht artikkelen om "moms" (som var forkortelse for omsetningsavgift inkludert, m/oms hvilket forsvant 01.01.70) så er det nissetøys det som skrives og hva det egentlig vises er at en hvilken som helst ukyndig, helt uten peiling på hva de skriver om, kan få jobb som og kan kalle seg for "journalist". Bare de kan traktere et tastatur og søke i google så mener de visst at de er verdensmestre og kan skrive innsiktsfulle artikler om det meste. Båtmagasinet er forresten verre.

 

Det var bedre på 90-tallet, da skribentene i det i tråden omhandlete bladet var ekte fagfolk... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...