Jump to content

"Turning" av cummins mercruiser motor igjennom vinteren?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

jeg har et par spørsmål, litt i forbindelse med dette med å stå seg i hjel, men også litt om hvordan få snurret/turnet på motoren igjennom vinteren uten å kjøre start prosedyren?

 

Saken er at min motor har slik funksjon at når jeg vrir på nøkkelen, så kjører starteren i 20-30 sekunder eller til motoren har startet.

Hvis jeg skulle ha turnet litt på den slik at den ikke står på samme sted hele vinteren igjennom, hvordan bør jeg evt. gjøre dette?

Jeg forsøkte å dytte litt på svinghjulet, men neida.. det får jeg ikke turnet særlig på.

 

Og, når det gjelder dette med å bytte olje høst eller vår.. for min del så har jeg ikke rukket å få skiftet oljen enda, jeg har den nye oljen og oljefilteret stående klart til bytte.

Men jeg får ikke kjørt motoren gjennomvarm nå som den ligger på land, vil det kunne gå om jeg kvelden før setter oppi et par cupe ovner som blåser varmluft rett mot bunnpanna på motoren, for så neste dag suge ut oljen og skifte den, samt ha den nye oljen god og varm i bilen mens jeg suger ut den gamle.

Er det noe vits å gjøre dette nå, eller ville dere ha ventet til våren når jeg får den på vann og kan kjøre den god å varm igjen, for så skifte den da?

hva ville dere ha gjort?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Når du nå først har tatt den opp, ville jeg bare ventet med bytte til våren. Det blir så lite syredannelse ut av dagens svovelfattige diesel at dette er helt uproblematisk. Jeg ville heller ikke sveivet motoren rundt i vinter, den klarer seg helt fint uten! Så pakk båten inn med god lufting, og slapp av til våren kommer. Dette går så bra så...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Helt enig med index. Etter at du har skiftet til ny olje, så er det også en stor fordel å kjøre motoren i nokon minutter slik at den nye oljen har flushet vekk rester av gammel olje som ligger att i lagerene i motoren. Om du ikkje har sjans til det, så ser eg ikkje vitsen med å skifte olje nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke dette startystemet du beskriver så der må jeg melde pass.

Når det gjelder å tørne motoren når båten står på land, så har jeg ikke tro på at dette er noe lurt. Jeg har aldri praktisert dette, og vet ikke om andre her i havna heller. Å bytte olje gjør jeg om høsten før båten settes på land (hvis den skal på land for vinteropplag. Gjør ikke det hvert år.) Hvis båten er på sjøen om vinteren hender det at jeg venter til våren med oljeskift, men jeg skifter olje hvert år.

Jeg vet ikke om det duger å bare varme opp bunnpanna. Men det går da an å kjøre motoren på land hvis du kan få ferskvann fra slange inn på sjøvannsfilteret eller koble deg inn på motoren på annen måte. Da varmkjører du på vanlig måte. Vitsen er å få all gammel olje ut, og uten full oppvarming går dette dårlig. (Viktig å følge med på temp.måleren når du kjører på land).

Alternativet er å vente til våren, forutsatt at oljen ikke er full av syre og gørr som tærer på lagrene. Spørs hvor mye du har kjørt på denne oljen.

Kanskje noen andre som har erfaring med å varme opp bunnpanna med vifteovner? Ville nå ventet til våren. jeg.

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken er at min motor har slik funksjon at når jeg vrir på nøkkelen, så kjører starteren i 20-30 sekunder eller til motoren har startet.

Hvis jeg skulle ha turnet litt på den slik at den ikke står på samme sted hele vinteren igjennom, hvordan bør jeg evt. gjøre dette?

Jeg forsøkte å dytte litt på svinghjulet, men neida.. det får jeg ikke turnet særlig på. Prøvd med "latmannsarm"/momentnøkkel og passende pipe på sentermutteren?

 

Men jeg får ikke kjørt motoren gjennomvarm nå som den ligger på land, vil det kunne gå om jeg kvelden før setter oppi et par cupe ovner som blåser varmluft rett mot bunnpanna på motoren, for så neste dag suge ut oljen og skifte den, samt ha den nye oljen god og varm i bilen mens jeg suger ut den gamle. Nei... motoren blir ikke varm nok med vifteovner. Det er heller ikke særlig trygt å la disse småovnene gå så lenge av gangen (syns jeg)

 

 

Er det noe vits å gjøre dette nå, eller ville dere ha ventet til våren når jeg får den på vann og kan kjøre den god å varm igjen, for så skifte den da? Den tar nok fint lite skade av å stå med årets olje på frem til våren. "Sjit i det" :smiley:

 

Du kan jo også tvangskjøre startmotoren med f.eks startkabler og hovedstrømbryteren frakoblet, hvis du kommer til..

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene..

Når jeg kjører på tomgang er det ikke mye temp som kommer i motoren, den stiger først når jeg setter den i gir og øker turtallet litt, da kommer tempen opp i arbeidstemp.

Motoren har gått 157 timer på den nye olja den fikk i fjor, så ut fra det som er skrevet her, så venter jeg til jeg setter ut båten neste år.

På første turen kjører jeg den varm, også bytter jeg olja etterpå og tar en kjøretur.. så blir det bra.. :-)

 

Drev-Olja bytter jeg til våren, åpnet skruen og sjekket, og den var fin i fargen, ikke noe vann i den, så da blir det fersk olje på drevet og motoren til våren..

I vinter skal diesel tanken ut, så da skifter jeg filtrene og får rensket tanken osv.

 

Jeg lar bare motoren stå som den gjør jeg.. har en frostvakt i båten som står på med en liten lunk bare, sånn for å holde den værste fukt/kondensen borte.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hvis en føler behov for å turne motoren under lagring. Anbefales det å løsne på plugger/glødere, for å ikke få kompresjon i sylinderne. Da blir ikke lagre belastet nevneverdig. Små oppstarter i løpet av vinteren anbefales ikke, pga kondensoppbyggning.

 

Hovedgrunnen til at oljen skal skiftes når den er varm er at da er sot og graps blandet inn i oljen. Slik at en får med seg så mye som mulig av dette under skiftet.

Det å bare skifte oljen nå kald, uten å turne motoren er totalt bortkastet. Det er ikke bunnpannen som tar skade av gammel olje som står.

 

Det går nok helt fint å la motoren stå til våren. Kjøre den varm på gamle olje for å virvle litt opp bunnslammet. Også ta et vanlig oljeskifte etter det.

Men om du er bekymret for at gammel olje skal tære på lagre. Så ta av plugger/glødere. Kjør 20-30 sek på starteren(for å virvle opp litt bunnslam), og bytt olje. Kjør så en ny runde på starteren for å få frisk olje ut til lagrere/pakkninger.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

La'n stå, det skjer ingen skade. Egentlig så lurer jeg på hvor mange motorer som får skiftet oje når motoren er glovarm. Det skjer neppe med de 90%'ene som blir konservert når de står på land. Hulda lar jeg bare gå i brygga til oljen er greit pumpbar før den pumpes ut. Og med den kalenderen jeg har nå, så kan jeg muligens rekke oljeskift onsdagen i juleuka. Og det bekymrer meg ikke det aller minste. Men onsdagen i juleuka er jo nesten ut på vårparten, så vi får se.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble litt hektisk og litt styr og frem og tilbake rett før jeg skulle ta den opp, så jeg kom aldri så langt at jeg fikk skiftet den.

Normalt sett så gjør jeg det før jeg tar den opp. Men ble litt varmt om ørene i år.

 

Lar den stå jeg, så går det nok bra denne gangen. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...