Majali Startet 10.November.2009 Link til dette innlegget Startet 10.November.2009 Hei...nå nærmer det seg sjøsetting !! Båten står i et telt med 2 stk diesel byggvarmere på, sommeren er jo altfor kort.... Men til spørsmålet: I båten som er av stål, er det 2 stk 500 tlr. dieseltanker som er en del av skroget, i disse tankene ønsker jeg meg skikkelig mannlokk. DVS: jeg lurer på om det lar seg gjøre å kutte ut hull i siden av tanken som er laget av 4mm stålplater, lage et lokk og gjenge tett i tett med skruer i godset på tanken?? isåfall hva slags pakninger er best? Har hørt at kork er best...?`?? Noen tanker om dette?? Hilsen Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hulda Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Det skulle vel gå greit. Dia. 6 mm skruer i en avstand av ca. 40 mm eller så, pakning av oljebestandig gummi. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) I Mariell er mannlokkene til dieseltankene på siden av tankene. Hvilke type pakning det er, kan jeg si deg om en 14 dagers tid. Ser også her på jobben så er det mange av tankene som har mannhull på siden. Eneste, er jo at man bør ha kontroll på hvor mye det er på tanken før en skrur av mannlokket. Kan jo bli mye søl. På Mariell så er det i tillegg til vanlige givere og målere. Montert gode gamle stigerør på utsiden av tankene, hvor nivået kan avleses. Da er jeg i allefall 100% sikker på hvor høyt opp i tankene dieselen står. Redigert 10.November.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
dvil Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Kommer du ikke til på toppen? Det ville vært å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Er det ikke regler i følge CE-normen at alle hull/gjennomføringer skal være på toppen av tanken? Uansett hvor mannlokket skal sitte, vil jeg anbefale å sveise inn en skikkelig sveiseflens til lokket. Dette gjør det stivere, og sikrer at det blir tett. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Er det ikke regler i følge CE-normen at alle hull/gjennomføringer skal være på toppen av tanken? Uansett hvor mannlokket skal sitte, vil jeg anbefale å sveise inn en skikkelig sveiseflens til lokket. Dette gjør det stivere, og sikrer at det blir tett. Nei, tror du tar feil. Jeg har kjøpt en tank produsert for Halberg Rassy. Den er CE-merket og har ikke sveiseflens. Hulda har tank uten sveiseflens, og den er dønn tett. Det er ikke noe problem å få lokket tett, man kan eventuelt gå opp til 6 mm gods i lokket. 4 mm gjenger i tanken bør kunne holde, det er ikke rare trykket som skal holdes på plass. Og er det ikke plass på toppen, så ville jeg heller hatt lokk i siden enn ikke noe lokk. Det er mulig at det var et krav fra DnV at gjennomføringer skulle sitte i mannlokket. Jeg vet ikke om dette er fantasi eller virkelighet. Jeg plasserte diesel sug til motoren i lokket. Deler som jeg ikke skal ha behov for å røre, er sveiset inn andre steder. Redigert 10.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Takk for svar Mariell; er det tanker av stål på din båt da? Eller glassfiber? Hulda; det er slik jeg tenkte det i første omgang, Men kanskje en slags sveiseflens som larshans foreslo er en god tanke.. Det er noen bittesmå mannlokk som sitter på toppen nå.. ( i bunn av skaper under dollbordene..) Så det må bli på siden dessverre. Men sveise på dette??, må hele tanken fyller med vann osv... eller holder det å vaske ut og eventuellt kjøre på med inertgass? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hulda Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Hulda; det er slik jeg tenkte det i første omgang, Men sveise på dette??, må hele tanken fyller med vann osv... eller holder det å vaske ut og eventuellt kjøre på med inertgass? Vi sveiser pipe lines fylt med nitrogen. Uten at vi fyller dem med vann. På Hulda har jeg laget mine egne sveiseflenser. Jeg tok vanlige 30x30 vinkeljern. Disse nestet jeg fast til en plan jernplate med 'lokksiden' ned. Sveiset dette som en rektangulær ramme. Kuttet løs det som nå ble sveiseflensen. La på lokket, og boret en drøss med hull tvers gjennom. Skrudde lokket fast til sveiserammen og sveiset det fast til tanken. Tok ut skruene og la på pakning. Skrudde til og tett har det vært siden. Med gjennomg. skruer med mutter, så slipper man gjengehull som skjærer seg. En M6 skrue kan jeg dra rett av, og jeg har alltid slike liggende. Et eller annet sted, i teorien. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Er det rengjøring eller inspeksjon som er vanskelig? Det har kommet mye bra inspeksjonsutstyr til overkommelig pris. Mini- og mikrokameraer som kan kobles til pc. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Takk for svar Mariell; er det tanker av stål på din båt da? Eller glassfiber? Stål. Orginalt fra båten var ny. Tankene går nesten helt opp til dørken i salongen, umulig å ha noe manhull på toppen. Til dvil. Det er nok for å lette adgang for inspeksjon og rengjøring mannhullene er plassert der de er. Hvis man må fjerne mye av innrdning og skru opp mye av dørken for å komme til. Blir det mest sannsynlig ikke mye rengjøring av tanker. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Majali Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Vi sveiser pipe lines fylt med nitrogen. Uten at vi fyller dem med vann. På Hulda har jeg laget mine egne sveiseflenser. Jeg tok vanlige 30x30 vinkeljern. Disse nestet jeg fast til en plan jernplate med 'lokksiden' ned. Sveiset dette som en rektangulær ramme. Kuttet løs det som nå ble sveiseflensen. La på lokket, og boret en drøss med hull tvers gjennom. Skrudde lokket fast til sveiserammen og sveiset det fast til tanken. Tok ut skruene og la på pakning. Skrudde til og tett har det vært siden. Med gjennomg. skruer med mutter, så slipper man gjengehull som skjærer seg. En M6 skrue kan jeg dra rett av, og jeg har alltid slike liggende. Et eller annet sted, i teorien. Sånn blir det!! Kjempetips!! Er det rengjøring eller inspeksjon som er vanskelig? Det har kommet mye bra inspeksjonsutstyr til overkommelig pris. Mini- og mikrokameraer som kan kobles til pc. Vel, etter tilstand og plassering av mannlokkene og dømme er det nok på tida å gjøre rent skulle jeg tro... hun er fra 1976 og tankene har 2meter av bunn/skrogside som 2 av sidene sine, så jeg tipper det kan ha vært noe kondens opp igjennom... Da må jeg bare få hun på vannet og satt i gang fyren så jeg får brent vekk noen hundre liter diesel først... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Komodo Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Hvis du skrur tett nok må du ikke ha flens så lenge du har 4mm gods i tanken. Det jeg imidlertid ville anbefale deg er å gjenge opp hullene og skru inn skruene fra innsiden med 577 Locktite. Da kan du sette på lokket og bruke mutter på utsiden. På den måten er du sikrere mot en evt lekkasje forbi gjengene. I tillegg kan du legge en nylonpakning under skruehodet. Det beste er vel imidlertid sveiseflens, da med pinneskruer skrudd i bunnhull eller sveiset på baksiden av flensen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 En annen måte er å lage flens som er tilstrekkelig tykk (16mm?) og bore-gjenge for pinnskruer (ikke helt gjennom flensen) mot tanken på ene siden og gjøre det samme på andre siden for lokket. Da får du ikke gjennomgående skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 11.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Masse gode forslag :-) Jeg ser for meg at løsningen med vinkeljern har den fordelen at jeg kan sette på en ekstra skrue hvis det skulle begynne å lekke (liksom litt med kontroll...) Siden tanken er over 2 meter lange, hadde jeg ønsket å kommet skikkelig til. Disse lokkene lurer jeg på å lage på ca 300x500mm og sette omtrent på midten... Det blir vel litt trykk på en slik flate, men ikke mer enn det skulle holde ville jeg tro?.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hulda Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 (redigert) Masse gode forslag :-) Jeg ser for meg at løsningen med vinkeljern har den fordelen at jeg kan sette på en ekstra skrue hvis det skulle begynne å lekke (liksom litt med kontroll...) Siden tanken er over 2 meter lange, hadde jeg ønsket å kommet skikkelig til. Disse lokkene lurer jeg på å lage på ca 300x500mm og sette omtrent på midten... Det blir vel litt trykk på en slik flate, men ikke mer enn det skulle holde ville jeg tro?.. Slik ser det ut hos meg. Jeg antar at mannhullet har lysåpning på 400X500 mm. En mekaniker i Strömstad hadde en gang lyst til å komme ombord og titte. Han fattet interesse for mannlokkene og utbrøt: "Värkelegen en som har fattat bruken av mannlokk". Gjennomføringene som vises her er diesel til motor, tur/retur diesel til aggeregat (sorte slanger), hageslangen er for lufting av tanken. Trykket du får er bare en liten størrelse. Lager du slik som jeg har gjort, så blir det tett. Redigert 11.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 11.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Dette ser ut som det blir løsningen for meg også hulda... Luke i 6mm stålplate, 30x30x5mm vinkelstål og pakning i nitrilgummi... Tipper jeg likegodt brer huller til skurer på cc 30mm.. blir ikke mer enn 60 stk pr luke... Jeg kutter hull, vasker og lufter... så får jeg en til å vurdere om jeg trenger bakgass... Takk for innspill., kommer tilbake med resultat utpå vinteren:-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Mariell Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 DET kaller jeg ordentlig mannhull Hulda. I Mariell så er det desverre ikke mer enn ett rundt hull på en 25-30cm/dia. Mer å betegne som en inspeksjonsluke enn ett mannhull. Men får vel inn en sugeslange, speil og lommelykt for tømming og inspeksjon. Samt noe fillegreier på en forlenger, for å tørke opp eventuell gjørme i bunn. Ser virkelig frem til den jobben. Jeg 110 kg. stokk stive 193 cm ligge bøyd dobbelt nedi der. skal bli gøy. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Komodo Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Hvis tanken din er 2 meter lang er det vel kanskje 2 skvalpeskott også? Da bør du kanskje tenke på hvor du har mest behov for å komme til. Det ideelle (som antagelig så og si ingen har) er vel et mannlokk mellom hvert skvalpeskott. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 (redigert) Sånn blir det!! Kjempetips!! Håper du mener mannlokket (Kjempe løsning) og IKKKE Å FYLLE TANKEN MED NITROGEN: Nitrogenet er ikke giftig men BARE DØDELIG. Fyll tanken med vann og sveis fast lokket med ramma, Ta av lokket og bor et hull 5cm fra toppen inni ramma, for å sjekke at det ikke er noe diesel igjen. Eventuelt plugge hullet og fylle på 5 l og drenere en gang til. Så kan du kutte der du er over vannivået og borre et nytt hul 10 cm lengre nede. Redigert 12.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 12.November.2009 Link til dette innlegget Svart 12.November.2009 (redigert) Her er bilde av tanken min, før tanktoppen ble lagt på. Mannlokket dekker over fire skvalpeskott: Her er et utsnitt som viser firkantrøret der motoren trekker diesel. Det er laget som et ekstra skvalpeskott med hull nede i bunnen. Nå kan man sikkert diskutere i det vide og brede hvor smart det er med dieseltanken integrert i skroget. Så langt er det ikke noe som har rustet, tanken ble fylt første gang i 2000. En liten tilleggsopplysning. Nitrogen er ikke giftig, 80% av atmosfæren er nitrogen. Hadde denne gassen vært giftig, ville vi aldri kunnet bruke den offshore. Noe annet er det at man ikke kan leve av å puste nitrogen. Bruken av gassen forutsetter at man vet hva man driver med. Når man sveiser i trange rom, må man ha kontroll på atmosfæren. Både den man puster inn og den som er på sveisestedet. Det er ikke lenge siden en erfaren sveiser fant ut at han skulle krabbe inn i et stort rør for å sjekke bunnstrengen han hadde sveiset. Han krabbet et par meter før han svimet av og døde. Han hadde selv lagt inn bakgass (fylt røret) med blanding av CO2 og Argon. Selv proffer går i fella. Dette med kontroll kan ikke gjentas for ofte. Redigert 12.November.2009 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Dette er en innspirerende tråd. Jeg har selv lurt på hvordan jeg skal kunne innspisere/rengjøre bunnen av tanken. Tanken er ikke stor ca 150 liter, men er selvsagt bygget inn under kjøleboks og kartbord. Eksisterende manhull montert på toppen er en vits da det ikke er mulig å komme til Men jeg har tilgang til siden av tanken bak ett deksel. Mitt spørsmål er er det mulig å lage ett glass felt i mannlokket slik at jeg kan sjekke status uten å åpne mannlokket? Ikke minst en bombesikker avlesning av disel nivå. Noen som har gode ideer og tips til hvordan dette kan løses? Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
TMe Svart 17.November.2009 Link til dette innlegget Svart 17.November.2009 Min første tanke her er fiberoptikk. Sikkert noen her på forumet som har spisskompetanse på dette. Ser for meg å kunne sjekke både tank, filter og propell direkte fra "daserbordet" Et seglass bør vel ikke være noe problem. Tykk glassplate mellom pakninger av nitril, solide flenser og mange bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) Da har jeg revet ut litt innredning og funnet ut at hver tank har 3 stk mannlokk i toppen av tankene!! ( har bare tatt frem babord side foreløpig, men det sikkert likt på styrbord. )Trodde jeg hadde sett etter under disse skapene... Hvert lokk er i under kant av 20x40cm og skrudd med bolter som er skrudd gjennom fra innsiden av tankene.. Jeg prøvde på et av lokkene i går kveld og til tross for at det så umulig ut, løsnet alle mutterne greit:-) Det var brukt rustfrie muttere heldigvis. det var brukt hamp som pakning, men jeg kjente det luktet diesel rundt lokkene, så det blir nok neopren eller noe sånt når det kommer på igjen.. Skal bli spennende å se inni disse tanken når jeg har klart å kvitte med med noen hundre liter diesel... Redigert 5.Januar.2010 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
lnjk Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Ser du mistenker pakningen for ikke å holde tett. Hva med de gjennomgående boltene, er du sikker på at disse ikke kan være noe av årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 5.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Det kan jo også være boltene... hvis jeg får de ut, bytter jeg de og legger på en kobberskive som pakning på alle sammen... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.