Jump to content

Erfaringer med å bo i båt i Stavern/larvik-området


Kaftein ØL

Recommended Posts

Heisann

 

Det dukket opp et spennende jobbtilbud i Larvik nylig som jeg vurderer. Jeg bor i båt i oslo nå, men ser for meg at jeg flytter båten til stavern eller i nærheten av Larvik. Det jeg lurer på er om det er noen som har noe særlig lokalkjennskap til disse områdene. Hvor er det håp om å få båtplass til en 48 foter (i første omgang i vinter, så har jeg vinteren på å finne sommerplass)? Kan få plass ved vadeskjæret, men der er jobben også, så jeg ser på dette som en nr2 løsning. Synes det er flott i området rundt stavern. Er det kun en båtforening der eller finnes det flere? Noen som vet hvordan det er med evt. ventelister, priser o.li.? Er det noen havner i området hvor det er veldig upopulært å bo? Erfaringen min er at det greieste er å ikke informere båtforening/utleier at du bor/er mye i båten da mange av en eller annen merkelig grunn er veldig skeptiske til dette. Noen som kjenner bobåtmiljøet i området. Er det noen som bor i båt der nede?

 

Utover dette så tror jeg dette kan bli bra. Jobben virker spennende, med fleksibel arbeidstid, og det er kort avstand til alle de fine stedene fra stavern. Kun en dagsetappe til skagen, koster, vaderøarna, jomfruland osv. Det må jo bli bra når man er ute med båten hver eneste helg :sailing::sailing:

 

Setter stor pris på å høre litt fra de som sitter med lokalkjennskap da jeg ikke er kjent der nede i det hele tatt, og ikke kjenner en kjeft der nede :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bo i Stavern er nok Floskjærmoloen eneste mulighet med så stor båt. Vet at det tidligere har liggi båter der hvor folk har bodd i hele året, men om det er tilfellet enda er jeg ikke sikker på. Som oddes sier bør du kontakte Olaf Klunderud i Larvik Havnvesen. Det er de som har med Floskjærmoloen å gjøre, og ikke Stavern Båtforening.

 

Hvordan forholdene er i Larvik vet jeg ikke, men det gjør nok Klunderud.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er gjestehavna på Helgeroa, men du må forlate den rundt påske. Der er det strøm på brygga hele året, toalett, dusj og vaskemaskin åpent frem til 22.00 hver dag. Lite is, ingen boblehavn, men sydvesten kan ta skikkelig der.

 

Du trenger bil, og det tar rundt 10 min til Stavern og 15 min til Larvik. Jeg bruker båten som hybel der noen ganger da jeg er midt i en byggeperiode og jobber i Larvik, så kan vi ta en :cheers: etter jobben.

Link to post
Share on other sites

Dersom du kan legge båten på Vadskjæret så er det vel den grei løsning? Lite is der da Superspeed drar opp to ganger i døgnet. Relativt rolig for alle vinder dersom du legger deg innerst på brygga. Daglig bryggemiljø i Jugebua og gangavstand til sentrum av Larvik. Dersom ikke de har ominredd og revet for mye, så er det dusjer der også.

Ellers så er jo Floskjærmoloen i Stavern et godt alternativ, men tviler på om du får helårsplass der. Det kan du som andre har nevnt snakke med Olaf Klunderud om. Han er en typisk ja-mann dersom det i det hele tatt lar seg løse.

 

mvh tuffff

 

PS: Velkommen skal du uansett være. Du havner midt på solkysten. DS

Link to post
Share on other sites

takk for gode tips! Jeg skal forhøre meg med han fyren å høre hvordan mulighetene er. Erfaringsmessig i hvertfall i indre oslofjord er det sjeldent vanskelig å få plass, men det er gjerne sommersesongen som er utfordrende. En annen ting jeg glemte å spørre om er hvor man kan fylle vann på vinterstid -Finnes det noen marinaer, eller er det noen båthavner som har tilgang på vann om vinteren. Trenger bare å fylle en gang i måneden, men orker ikke å bære kanner for å si det sånn. Jeg er selvforsynt med dusj (har tre stykker ombord) og vaskemaskin, men strøm (til varmvann og vedlikeholdslading) og vann er jeg avhengig av. Har også bil, og tror jeg primert ønsker en plass i stavernområdet, men hvis det ikke lar seg gjøre så finnes muligheter på vadeskjæret også.

Link to post
Share on other sites

Ja! Det er helt suverent! Har bodd i båt i over 5 år og stortrives med det :sailing: Slik blir det nok i flere år fremover. Har kanskje blit godt vant, men trossalt så har jeg fått alle de tingene ombord som jeg trenger, så jeg føler lite savn etter å bo et kjedelig liv på land. I båten har jeg både piano, plenty musikk, vaskemaskin, tre dusjer og dasser, deilig varme og alt jeg trenger for å leve et godt liv ombord :sailing::sailing::flag::drink::smash::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Piano ombord :cool:

 

Du sier du har vaskemaskin ombord men trenger bare fylle vann en gang i mnd , bruker ikke vaskemaskiner masse vann da ?

 

Joda, vannforbruket øker endel, men det avhenger jo av bruken. tipper en vask kutter ned en snau uke av vannforbuket, så kjører jeg fire maskiner må jeg nok fylle ila en uke eller to :sailing: Men det gjør jeg aldri. Har ikke fulgt så nøye med på forbruket etter den ble installert, så det spørs om det ikke må bli litt hyppigere vannfylling fremover. Er derfor kjekt å vite hvor man kan fylle vann om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Piano faktisk...!! :yesnod: DET står det respekt av!

Har diverse om bord jeg også, men et piano ser jeg med en gang at jeg ikke får plass til! Det får holde med en gitar eller to...

 

piano er kjekt å ha. Riktignok el-piano! I fjor hadde vi et par martin-gitarer, en ukulele og diverse andre instrumenter ombord også. I tillegg til utrolig mye annet rart som ikke akkurat hører hjemme i en båt. Da hadde vi egen lugar til instrumentene, som vi forøvrig nesten ikke brukte i det hele tatt hele den ferien :drink:

Link to post
Share on other sites

I fjor hadde vi et par martin-gitarer...

Martin-gitaren har jeg satt inn hos fatter!! DEN tør jeg rett og slett ikke å ha i båten! En Takamine og en G# får være bra nok om bord tror jeg, ihvertfall til jeg får se om treverket holder noen år. Føler det blir litt i overkant å drasse en 30 000,- + gitar om bord rett og slett!

Link to post
Share on other sites

Martin-gitaren har jeg satt inn hos fatter!! DEN tør jeg rett og slett ikke å ha i båten! En Takamine og en G# får være bra nok om bord tror jeg, ihvertfall til jeg får se om treverket holder noen år. Føler det blir litt i overkant å drasse en 30 000,- + gitar om bord rett og slett!

 

 

ja, det er mildt sagt i overkant! Var ikke mine gitarer, men morro var det, og heldigvis gikk det bra med de. Den ene kostet rundt 30000, mens den andre turgitaren kosta rundt halvparten. Ren og skjær galskap :sailing::cheers:

Link to post
Share on other sites

ja, det er mildt sagt i overkant! Var ikke mine gitarer, men morro var det, og heldigvis gikk det bra med de. Den ene kostet rundt 30000, mens den andre turgitaren kosta rundt halvparten. Ren og skjær galskap :sailing::cheers:

Galskap jess... men så er det jo slik at vi som bor i båt vet at det er sant at "de gale har det godt" også da...!!!

Men jeg tror bare ikke jeg drar det fullt så langt rett og slett. Enkelte små detaljer får heller bare stå uprøvd... foreløpig... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...