Pinston Startet 11.November.2009 Del på Facebook Startet 11.November.2009 Med friskt pågangsmot og foreløpig relativt fattig på fagkunnskap prøver jeg å få stell på en 10 år gammel 30hk Mercury (Som visstnok egentlig er en Thomson), 2-takter utenbordsmotor. Saken er som følger: - Motoren har kjørt som en klokke hele sommeren. - Nå har jeg rigget den opp i garasjen i en svær bøtte godt dekket med vann, og den starter perfekt. - MEN, det kommer ikke ut noe kjølevann bak, kun litt røyk og antydning til noen dråper vann. - Det var likt som dette i vår, da den hadde også hadde stått på land en stund, men da kom det igang etter 3x3min kjøring uten kjøling. Noe som ikke ser ut til å skje denne gangen. Noen som har hatt erfaringer med liknende? Kan det ha tettet seg i noen kanaler? Er det ikke impelleren som sørger for sirkulasjon i kjølevannet? Bør jeg isåfall sjekke denne? Kuldegradene nærmer seg nå, og jeg har ikke fått kjørt gjennom den før vinteten ennå. Hvis noen vet noe jeg kan prøve, hadde det vært topp /Espen Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Propp i kjølesystemet på 30hk, 2-takter, impeller? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
zacroa Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Hvis du mener at det ikke kommer kjølevann fra pilotstrålen(den tynne strålen som ofte står fra bunn av motordekselet og litt ut på skrå) denne strålen er bare en indikasjon på om det går kjølevann gjennom motoren, så hvis det er den du mangler kan det nok være sansynlig at det er noe som blokkerer de tynne slangene her, men da blir motoren fortsatt kjølt. Ta av de slangene og prøv å blås gjennom tipper det et tett her ett sted. Hvis det ikke går kjølevann gjennom motoren i det hele tatt, er vell impeller ett greit sted å starte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pinston Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 (redigert) Ta med en pumpehuspakning også når du kjøper ny impeller, koster ikke mange kronene ekstra. Helt grei skrujobb hvis ting ikke har rustet fast. Når du setter det i sammen igjen, bruk litt godt fett på skruer, aksler osv. Mercuryforhandleren har en tube med grease som kan brukes til propellmuttere osv som er fin å bruke. Merk deg hvilket vei impellerbladene ligger i pumpa og pass på at den nye blir liggende samme vei. Hvis det har gått biter av den gamle impelleren, se om du kan finne noen av disse i de kanalene og rørene du kommer til. Hvis impeller er ødelagt kan du være heldig og bitene har ruslet rundt i blokka og blitt spylt ut sammen med eksosen. Er du uheldig blokkerer de en eller annen kjølekanal i blokka. Redigert 11.November.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Prøv først å fylle mer vann i bøtta! Jeg hadde samme problem, og trodde jeg hadde mer enn nok vann. Men 10cm høyere vannstand, og vips så dukket strålen opp igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Pinston Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pinston Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 Prøv først å fylle mer vann i bøtta! Jeg hadde samme problem, og trodde jeg hadde mer enn nok vann. Men 10cm høyere vannstand, og vips så dukket strålen opp igjen... Ja, dette har jeg erfart selv. I vår hadde jeg det problemet, og når jeg - som du sier - fylte 10cm over innsugsplata gikk det ok. Nå har jeg nok vann - mer enn sist det gikk ok - men dessverre ingen kjøling Kan alltids prøve litt til, har 7 cm å gå på i bøtta. Tester det ut før jeg prøver meg på impelleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andk Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 ikke voldta motoren mer. Skift impeller. Mercury(hvertfall eldre årganger) har den egenskapen at når først impelleren slipper, så slipper den skikkelig. Andre merker går det mer gradvis med. Jeg ser nesten på impeller som en forbruksdel som jeg skifter minst annen hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pinston Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 så hvis det er den du mangler kan det nok være sansynlig at det er noe som blokkerer de tynne slangene her, men da blir motoren fortsatt kjølt. Ta av de slangene og prøv å blås gjennom tipper det et tett her ett sted. Har sjekket disse. Koblet fra slangen som går fra motorblokken til utløpet, og denne var fin. Helt grei skrujobb hvis ting ikke har rustet fast. Når du setter det i sammen igjen, bruk litt godt fett på skruer, aksler osv. Mercuryforhandleren har en tube med grease som kan brukes til propellmuttere osv som er fin å bruke... Takk for konkrete og 'hands-on'-råd. Jeg prøver ut dette i kveld hvis jeg får tak på delene ikke voldta motoren mer. Skift impeller. I fare for å bli anmeldt, OK DA, OK!!! Takk for alle tips folkens, i kveld blir det mekking! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Hadde problemer med en 15 hk Johnson for noen år siden. Forsøkte å stikke opp kanaler mtp saltavleinger, og byttet impeller. Men kjøling var fortsatt dårlig. Fikk en bekjent til å se på den, og det viste seg at det var en pakning (husker ikke helt hvor, men tror det var mellom motor og stamme) som hadde "svellet" og dekte nesten hele denne kjølekanalen. Så kan jo være verdt å ha i bakhodet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pinston Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 (redigert) og det viste seg at det var en pakning (husker ikke helt hvor, men tror det var mellom motor og stamme) som hadde "svellet" og dekte nesten hele denne kjølekanalen. Takk, så lenge det er noe å sjekke er det håp 'Vannlatingen' virket 100% dagen jeg tok opp motoren, så det er vel lite sannsynlig at det er dette som har dukket opp de siste ukene? Virker det ikke med mer vann eller impellerbytte så sjekker jeg dette. Har allerede handlet impeller nå, og tenkte å ta dette som en del av servicen uansett før neste sesong. Finnes det noe en kan ha i kjølevannet når en kjører gjennom motoren som tar avleiringer i kanalene bedre enn kun ferskvann? Og hvor lenge bør den stå og på hvilket turtall? Ser jo at høyere turtall gir mer vann gjennom systemet pr. minutt. Redigert 11.November.2009 av Pinston (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.