Ulv I Startet 11.November.2009 Del på Facebook Startet 11.November.2009 Hva skal dere gjøre på båten i vinter.. dere som ikke skal gjøre noe.. fint for dere, denne tråden er for de som har planer om å gjøre noe. ;) Selv har jeg følgende planer for vinteren: - Ut med dieseltanken, rense denne om nødvendig.. - Flytte litt på dieselfilter holderen slik at det er enklere å skifte grovfilteret mens vi er på sjøen.. litt komplisert i dag. - Skal sette på Y kobling med kraner før sjøvannsfilteret, slik at jeg kan suge evt. vann i fra bunnen av båten via motoren, eller sette oppi en pøs med f.eks frostveske i motor rommet og kan legge slangen oppi der om jeg skal konservere den mens den ligger på sjøen. - Så skal jeg ha ut septik tanken å se om jeg kan få laget den større, for de 30 literne som den er på i dag er ALT for lite, så enten må jeg sette på slik at når den er full, så renner det ut i sjøen direkte, eller så må jeg ha en større tank. Spørs hvordan jeg kan få det til, men må prøve å finne ut noe. Har ei lita nøtt her ja. - Vurderer å bytte ut kartplotteren (Lowrance lcx-112c) med en HD-S 10 som har HD ekkolodd og raskere prosessor og støtte for de 3D kartene jeg allerede har. Koster 30 lapper her hjemme, men under halve prisen i USA, så det frister. - Forsøke å få flyttet vekt i fra SB til BB side for at båten skal ligge mer rett i vannet. Etter de har montert inn ankervinsjen bak, så ble tydeligvis båten liggende litt på skakke.. - Freshe opp flexiteak'en.. - Se om muligheter for å finne noen bedre justerbare spot'er til å ha i targabøylen med LED. Dette er de tingene jeg har på listen.. foreløpig.. :-) Godt å ha noe å gjøre i vinter.. :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
CSL Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Skal vel oppgradere meg selv først med vhf-sertifikat. Båten på sin side skal få gps, vhf og kanskje trimflaps for å gjøre solokjøring i lave hastigheter litt mer drivstoffvennlig. Muligens undervannslys akter, og så har jeg lyst på nye båtputer i alcantara med innprentet H/H-logo. Ble så misunnelig på utstilte båter på årets messer som hadde det. Koster vel skjorta, så får vel søke Statens Lånekasse for Utdanning Huff, blir en laaang vinter ja. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Mulligan Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Mnja. Planen er å kaste på land laptopene og erstatte dem med 12V, vifteløse PC'er. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Ny (gammel) båt... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
onkel_ove Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Er godt i gang med vinterens prosjekter: Ny motor: D3-DP (dette skal jeg ikke gjøre selv) -Tettet lekasje i takluke, vasket ned, å holder på å trekke skai på nytt innvendig. (er snart ferdig) -Større badeplatform (sansynlivis en prefabrikert) - snapdavit (Når jeg får større platform) - montere VHF og antenne (dette har jeg hatt liggende et år) - Legge ekstern GPS-kabel i skinne. - Vurdere batteribank. - gå lei, vinne i lotto --> ny, større båt Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Bartesam Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 (redigert) Reparere teakdekket på fordekket. Noen staver er løsnet i epoksyen. Lage kompassarg i messing og montere kompasset i den Skrape ned doghouse og beise og olje/lakke Montere en del nyforkrommede detaljer Sette inn syrefaste skruer i sponing kjøl/stevn Pusse ned innredning akterlugar Ny pussermotor med selvpark Nye startbatterier. Bare ett batteri til begge motorene. Male og stoffe skuta Redigert 11.November.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mariell Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 For ta det etter prioriteringslista. Vinter arbeid: Tømme og rengjøre dieseltankene. Bytte skrogjennomføringene under vannlinje Bytte venetilene til disse. Bytte slanger til disse. Pusse propell, og bli enig med meg sjøl om hva jeg skal sette den inn med. (det siste tar lengs tid). Lakke ett par avskrapninger på pynte linjene ned ved vannlinje i baugen. Stoffing, vet jeg er gæærn, men satset på å få gjort det nå i December. På med nye anoder. Ok båt klar under vannlinja. Ta av turbo, eksosbend, for sjekk og rengjøring. Kontroll av eksosslange, mest sannsynlig bytte. Ta av termostat til ferskvannskrets for kontroll av temp, åpning. Bytte impeller. Bytte gasslanger. Lage utluftnings dren fra gassrommet på flybridge. Over nevnte håper jeg å ha ferdig før jeg skal tilbake på jobb 2.Januar. Når jeg kommer hjem fra jobb i midten av Februar, håper jeg våren er kommet, for da er jeg mer avhengig av varme i lufta. Pusse lett ned akterdekk, legge på 2-3 lag med D2 fortsette med å pusse, olje, lakke teak innvendig og utvendig. Dette kan selvfølgelig også gjøres senere mens båten er på vannet. Satser på utsetting begynnelsen av Mars. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SveinHa Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Kun småting for min del. Skifte registerreim Sjekke oppretting av motor Lager- og akselskift på sjøvannspumpe Ferdigstille listverk rundt oljefyr og komfyr Hvis arbeidslysten tar overhånd så snekrer jeg meg daviter kombinert med radarbøyle Omtrent slik har jeg lettbåten i dag: For så vidt grei plassering men den blokkerer badetrappen 100% og da tenker jeg ikke spesielt på frivillig bading... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Holmabåten Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Det blir vel en del som skal gjøres: -Ny kalesje -Trekke om puter ute i niroxx -Legge teak finer plater ute og inne -Ta vekk tepper langs dørk og i trappen inne, og trekke med skai -Tette lekasje i kabin mellom skrog og overbygg (er gjort) -Legge ny sika rundt vindskjerm og targa -Få ny farge på gule striper på skrog -Gjøre rein kjølere og sjekke eksos bend på styrbor maskin -Montere diesel varmer +++++++++++++++++++++++++++++++++++++etter hva lommebok og tid sier Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Har akkurat brukt budsjettet og mere til på - nye propeller - nye akslinger - en ny p brakett - nye foringer i hylser - oppretting av motorer - ny septiktank Så har / skal jeg kjøpe og montere - ny radar (demontere gammel) - ny kartplotter (demontere gammel) - ny inverter (utmontere gammel) - antagelig ny lader(utmontere gammel) - ny vanntankmåler Så budsjettet for i år er fullstendig sprekt - men det var litt nødvendig. Så får jeg jobbe med videre nedover lista - jeg trenger en sesong til neste år hvor ting virker - det har holdt med feil og defekter for noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Ligger på været og venter til jeg får en ferdig oppgradert. Mye billigere... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 11.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2009 Skjønner hva du mener Hansi.. hehe.. Ser på listen min for denne vinteren at det å kjøpe en "ny" båt medfører mindre arbeid enn på gamle båter. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Hansi Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Ser på listen min for denne vinteren at det å kjøpe en "ny" båt medfører mindre arbeid enn på gamle båter. Ja og derfor blir det ikke noe mer gammel båt på meg, det er garantert sikkert uansett tilstand på båt / drivverk. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Uff det er masse ..må bare finne ut hvor vi begynner ... ahhhh ....jo båten må opp først så får vi ta det derfra regner med det kommer oppdateringer i denne tråden da Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Masserarti Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 utrolig mye jeg har lyst og gjøre, men er nok ikke alt som blir gjennomført. -Føre fallene tilbake til cokcpiten og vinsjer til fokkeskøtene og storseil fallet. -ny fender list -pusse, og olje treverket inni, samt nye puter og vinduer -nytt elektrisk, lanterner osv -muligens forlenge roret -få laget pulpit, pushpit og rekkestøtter. Det var vell det viktigste, men er ikke så lett når man har et så begrenset budsjett som meg. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Hadde egentlig ikke tenkt til å gjøre så mye, men. Pusse teaken til badestigen, trapp en opp og benkene oppe. Skifte ut bryterpanelet under førerstolen. Da må plexiglassplaten skiftes i samme slengen. Fjerne noen gamle instrumenter som ikke virker lenger Tette en vannlekkasje mellom turbo og eksos på styrbord motor. Skifte noen batterikabler mellom batterier og motorene. Se om det er noe håp for vinsjen på dekk. Montere TV antenne og TV. Lurer på Grundig med innebygd tuner. Se om det er mulig å lade batterier i uthavner med solcellepanel. Ha et løst som jeg kan ta frem når det er nødvendig. 80-120W. Tror ikke det er noe mer da. Skal ha ferdig motorene med nye olje, filtre og frostveske i løpet ev en mnd tid Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Skal gjøre følgende i vinter med min Nor-Dan 7800: - Fikse lekkasjen i styrebolten på bravo 3 transomen. - Flekke motoren Mercruiser 4,2 Dtronic 2003 modell som allerede har begynt å ruste - Skifte toalett, og tilhørende slanger. - Montere ankervins og fjernkontroll til baugpropell - Male motor rommet. - Montere elektrisk lensepumpe for septiken. + andre småting. Sitér dette innlegget Link to post
Rune_12 Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 (redigert) Muligens montering av skilletrafo Øke forbruksbanken med et par hundre Ah Kanskje montere tv Reparere en liten ripe i badeplattformen etter et uheldig møte med brygga en stormfull natt. Redigert 11.November.2009 av Rune_12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 11.November.2009 Del på Facebook Svart 11.November.2009 Dette skal gjøres i vinter hvis jeg rekker over alt: - Reparere eller montere ny tankmåler. - Montere ny Eberspacher og legge kanaler og dyser. - Skifte instrumenter på styreposisjon inne og på flybridge. - Fornye et sikringstablå i motorrom. - Lage vannoppsamler for luftinntakene til motorrom. - Montere baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 16.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2009 Plutselig dukket julenissen opp litt på forskudd med en Lowrance HDS-10 med en ekstern 16 kanals GPS antenne og 50/200 transducer. Dvs, den kommer meg nok ikke i hende før på nyåret, men gleder meg til å få satt den inn :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Knut T. Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Holder på med å bytte ex.manifoiler og risere. Fikk kjølevann inn på sylindrene på babord side (V6 bensin) Har også planer om å montere vask og vann på toalettet, noe jeg har savnet lenge. Knut Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.