Jump to content

Seilbåt drev i 18 fots hansvik


Jon-Kåre

Recommended Posts

Min far har en hansvik 18 fisker med en 25 hk påhenger, da han bruker båten meget flittig går det fort 3-4 tanker bensin i uken. Det burde etter min mening være mulig å montere en liten disel på en 30-40 hk bak i båten enten med hekkagregat eller et seilbåt drev. Seilbåt drev finner jeg på nettet med motor i denne størrelsen. Hekk aggregat ser det ut til ikke finnes når det blir så smått med hk. En hansvik 18 som jeg prater om har ikke kjøl helt bak og denne slutter så langtfra akter at jeg mener det er plass til et seildrev her. Tror medlemmene her at dette kan være mulig????????????????????????????????????????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har sett en slik løsning på en tilsvarende båt i sverige en gang. Den sto på land så jeg ble litt nyskjerrig. Det var montert et seildrev litt bak kjølen og så var det laget en skinne av u-jern i rustfritt som gikk langt forover og et godt stykke bak drevet som beskyttelse. På denne båten var ikke kjølen dyp nok til å nå under drevet så dette u-jernet var da montert som en fordypning av kjølen ved hjelp av stag (hvet ikke om det er så lurt med tanke på turbulens rundt stagene)

 

Men jeg er vet ikke noe om motorstørelse i denne båten, det jeg tenker på er om et seilbåtdrev tåler såpass med hk som du trenger for å få den opp i plan....?

 

Når det gjelder drev kan jeg ikke skønne annet en at det  må være de samme std. som gjelder der som på motorer med drev. (SAE 2, SAE 3 DIN osv... ) siden det ofte bruker samme motorer til begge instalasjoner?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Å få båten opp i plan er ikke så viktig gir den en 10-15 knop er nok "gammern" fornøyd. Når det gjelder beskyytelse av drevet vil vel ikke et slik drev være stort mere utsatt en et hekkagregat????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

110 drev max 10 HK.

120 drev max 55 HK.

150 drev såvidt jeg vet 150 HK.

 

er dette benevnelser på seilbåt dre?? Er ganske grønn på dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mulig, men hva er poenget?

 

En ny 30-40hk diesel m/ seildrev koster nærmere 150' enn 100' uten montering. Jeg er ikke overbevist om at drivstoffkostnadene på noe slikt vil være mindre enn på en økonomisk 25hk firetakter, evnt i kombinasjon med en dorgemotor.

 

Så vidt jeg vet vipper ikke seildrevene opp hvis de treffer noe, i motsetning til "vanlige" drev. Hvis seildrevet blir det laveste punktet på båten, vil jeg påstå at det er svært utsatt og mer utsatt en påhenger/vanlig drev.

 

Du kan sikkert få en unik båt hvis du gjør dette, men jeg kan ikke skjønne at det kan være lønnsomt.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mulig, men hva er poenget?

 

En ny 30-40hk diesel m/ seildrev koster nærmere 150' enn 100' uten montering. Jeg er ikke overbevist om at drivstoffkostnadene på noe slikt vil være mindre enn på en økonomisk 25hk firetakter, evnt i kombinasjon med en dorgemotor.

 

Det er ingn som har nevnt nyinnstalasjon her hverken når det gjelder 25 hk påhenger eller motor med seildrev. At kostnadene blir mindre er jeg sikker på men begynner du å regne hva motoren koster og ditt og datt så er det ikke sikkert og veldig tvilsom t om det lønnerer seg. Dagens motor er gammel, tidlig 80 tallet og innkjøp av helt ny er uaktuelt.

En motor med s-drev vil jeg tro kan falle rimmelig i innkjøp når den begynner å dra på åra og itileggg er sden vel lite brukt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...