Pelle Parafin Startet 12.November.2009 Del på Facebook Startet 12.November.2009 Det er blitt en diskusjon i vår båthavn om påhengsen skal tiltes opp når du forlater båten.Styret i båtforeningen har bestemt at motorene skal stå nede.Dette pga.det er trangt mellom bryggene,og lett for å komme bort i disse "knivene," når alle motorene er tiltet opp.Hvordan har dere det ang. dette, i deres havner? Hva sier motorleverandørene til dette ang. garanti? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Vi har hatt samme regel i vår havn i mange år, men denne ble slettet på sist årsmøte etter klage fra et par eiere med store påhengere. Jeg tviler på om dette er noe problem med tanke på garanti, motoren er jo beskyttet av anodene når den står nedtiltet og den vil heller ikke fryse så lenge den er i kontakt med vannet. Problemet er vel helst forbundet med groe, som jo kan unngås ved å tilte opp. En ting å være obs på er at hvis motoren ikke kommer godt opp over vannflaten når den er tiltet opp, vil nederste del av undervannshuset kunne utsettes for betydelig tæring siden anoden jo er montert mye høyere opp og derfor ikke fungerer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 I følge manualen til Suzuki så; må motoren vippes opp hvis den ikke skal brukes på en stund, for å beskytte den for skader grunnet hindringer i sjøen ved lavvann eller korrosjon av saltvannet (sitat). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Det blir vel ikke større skader ved å ha den nede enn for et hekkaggregat. Men en må da være påpasselig med å bytte anoder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 ..... ikke større skader ved å ha den nede enn for et hekkaggregat. Men en må da være påpasselig med å bytte anoder. Fornuftig tenkt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Det blir vel ikke større skader ved å ha den nede enn for et hekkaggregat. Nei noen større skader blir det vel ikke , men du får en jæ.... jobb med å fjerne rur/groe (i saltvann). Har sett eksempler hvor kjølevannsinntaket har "grodd igjen". Anbefaler å ha den opptiltet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 I følge manualen til Suzuki så; må motoren vippes opp hvis den ikke skal brukes på en stund....En del Suzuki motorer er dårlig beskyttet mot tæring om de ikke vippes HELT opp av vannet. Har sett flere som har girhuset litt nede i vannet når de er oppvippet og der kan det tære ganske mye da sinken er i luften. I "min" båtforening har vi ingen restriksjoner på slikt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Mye lettere å bli frastjålet propellen når den er tiltet opp, en møkkajobb å ta under vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 I havna hvor jeg ligger er det ingen restriksjoner på slikt. Faktisk første gang jeg har hørt / lest om slike ordninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CSL Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 I min havn, Skarpsno Båtforening, har vi ingen slik regel. Likevel har jeg motoren tiltet ned. Står i instruksjonsboken at dette er best fordi anodene da fungerer bedre. Har også hørt om folk som lar den stå nede for at det ikke skal renne vann inn i motoren, men dette har jeg ikke noe tro på at skjer. Motoren er en johnson 50hk. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Har også hørt om folk som lar den stå nede for at det ikke skal renne vann inn i motoren, En utenbordsmotor er i utgangspunktet selvdrenerende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 En annen ting er at dersom det er vann i gearet (men, da er det sannsynligvis skade allerede) da vil dette vannet kunne fryse og frostsprenge lettere en om gearet er nedtiltet og i sjø. Har hørt eller lest anbefaling om at om vinteren lar en gearet være i sjø. Er forøvrig heller beskjeden med groe på den års tiden også, samt at anoden har sin funksjon 100% dersom gearet ikke kommer helt utav vannet ved opptilting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 En annen ting er at dersom det er vann i gearet (men, da er det sannsynligvis skade allerede) da vil dette vannet kunne fryse og frostsprenge lettere en om gearet er nedtiltet og i sjø. Du mener vel motsatt? Tar du en flaske med sjøvann og senker den i sjøvann vil den ikke fryse, men tar du den opp i kulda da fryser den til is. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Det blir vel ikke større skader ved å ha den nede enn for et hekkaggregat. Men en må da være påpasselig med å bytte anoder. Et drev er konstruert med tanke på å være permanent i saltvann. Flere anoder og rustfrie helicoils. Et drev som befinner seg på land vil uansett korrodere mindre enn et i sjøen.. En påhengsmotor som står permanent nede vil korrodere betydelig mer enn en som alltid vippes opp, sannsynligvis det som har skjedd i denne tråden. Utvendig korrosjon er én ting, det kan fikses med ny grunning/lakk. Verre er det med bolter som korroderer fast og ikke lar seg løsne om det skulle bli nødvendig. Får man ikke motoren helt ut av vannet kan man montere en anode på akterspeilet som kobles til motoren. Eller en løs anode i motorbrønnen som droppes uti når man ligger i havn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Selv om man får mesteparten eller hele girhuset over vann så er vel fortsatt deler av motorbraketten og trim/tiltpumpene nede i vannet. Iallefall på motorer med kort stamme. Da blir det vel å velge mellom pest eller kolera om man har motoren oppe eller nede mesteparten av sesongen. Jeg lot motoren stå nede en måneds tid etter at det begynte å bli frost i lufta innimellom. Regnvann vil jo samles inni det åpne rommet i girhuset foran propellen og da kan det vel fryse ? Og anodene så virkelig ut som de hadde jobbet hardt denne måneden. Det er visst en anode inne i girhuset foran propellen også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Var det ikke på NRK i Autofil der "Ingar" fraredningsskøyta viste trikset med en plastpose rundt undervannshuset? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 en plastpose fylt med olje rundt undervannshuset må jo være det beste... så fremt det ikke går hull på den Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Mercury anbefaler også opptiltet, med mindre det er minusgrader, da bør det stå nede i vannet, tilfelle vann i girhusolje bl.a. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Du mener vel motsatt? Tar du en flaske med sjøvann og senker den i sjøvann vil den ikke fryse, men tar du den opp i kulda da fryser den til is. Ja, mente motsatt, og tenkte også på dette med evt regnvann som nevnt tidligere her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Hei Har tenkt å ha båt med påhengs ute i vinter. Sjøsetter ca 1/12. 4 takt Honda. I Høllen der den blir liggende kan det bli flere cm is til tider. Vil det bli et "belte/propp" med is inni motoren tilsvarende isen på vannet slik at eksos og vanninntak får en ispropp? Vil impelleren renne tørr hvis motoren er tiltet opp eller risikerer en at den fryser fast og ødelegges ved oppstart? Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) Største problemet jeg har hatt om vinteren er at gear / gass kabler kan fryse. Om du har wirestyring kan denne også være utsatt. Om vinteren tilter jeg aldri motoren opp av vannet når jeg forlater båten etter endt tur. Redigert 12.November.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Har motor tiltet opp hele vinteren. Båten ligger på sjøen. Før tiltet jeg den alltid ned, men la merke til at jeg omtrent var den eneste som gjorde det. Det står også i instruksjonsboken at motoren bør være tiltet ned ved minusgrader. Det står i tillegg at om båten er på land så bør motoren tiltes ned slik at alt vann dreneres ut. Etter noen år og etter å ha hørt med dem som er erfarne tok jeg sjansen på en vinter med motoren opptiltet. Det har i ettertid gått helt smertefritt og jeg har ikke møtt noen som har fått frostskader på motor ved å ha den opptiltet. Har heller ikke hørt om noen i nærmiljøet som har fått slike skader. Det eneste stedet jeg har fått eksempler på at det kan gå gale er her på bp, og da noen som kjenner/vet om noen som har fått motoren ødelagt. Tror en skal ha ekstrem uflaks om det i det hele tatt skal skje noe. Om en får en kultur der alle tilter ned motorene sine tror jeg vi samlet sett vil få flere skader på grunn av anoder som er dårligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Uten å ha noe statestikk på hvor eller når evt. skader oppstår, syntes jeg det alikevel er verdt å merke seg at de geografiske forskjellene ilandet vårt med tanke på streng vinter eller ikke bør være ett tankekors, på vestlandet som undertegnende og forrige innlegg kommer fra er det knapt vinter, og problemet, dersom det skulle være noe, vel er adskillig mindre en f.eks i finnmark. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 , på vestlandet som undertegnende og forrige innlegg kommer fra er det knapt vinter, og problemet, dersom det skulle være noe, vel er adskillig mindre en f.eks i finnmark. I tillegg til Finnmark kan du vel ta med Indre Oslofjord/Indre Drammensfjord hvor temperaturen kan falle ned til minus 20-25 grader på vintertid. Da bør helst "påhengsen" stå i vinterdvale på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Har motor tiltet opp hele vinteren. Det står også i instruksjonsboken at motoren bør være tiltet ned ved minusgrader. Nå er det vel slik at vintrene er noe strengere her Østafjells enn i Bergens distriktet / Vestafjells. Ved eventuell reklamasjon kan det også være greit å ha gjort det som står anbefalt i instruksjonsboken. Hvis ikke kan diskusjonen bli lang og kostbar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.