yevensen Startet 12.November.2009 Del på Facebook Startet 12.November.2009 Fra 1. desember får du gratis tilgang til Kartverkets digitale tjenester Karttjenestene som frigis, dekker både sjø og land og oppdateres jevnlig http://www.idg.no/computerworld/article149945.ece Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Og kartene til min karplotter blir billigere(?) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Sorry, men så enkelt er det jo ikke. Det er ingen automatikk i at en selger setter ned prisen selv om han får lavere innkjøpspris. Men i et marked med god konkurranse vil det nok medføre lavere pris. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
rover Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) Betyr dette i "klar tekst" at vi kan bruke , PC, kart, GPS,...... i sammen? Og, gratis? Redigert 12.November.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Det var greier det. Gleder meg til 1/12. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Er litt usikker. Mener i betingelsene står at kartene må ikke lagres lokalt, og det betyr vel at man ikke kan lage seg sin egen kartpakke til bruk i båten - de må hentes under bruken. Men som sagt: har ikke lest så nøye. Men hvis det er lovlig, så er i alle fall kartskanningens tid forbi. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Betyr dette i "klar tekst" at vi kan bruke , PC, kart, GPS,...... i sammen? Og, gratis? Ja, så lenge du har et program som kan lese og vise kartene og du har kontinuerlig bredbåndsforbindelse ombord (Legg merke til at du ikke har lov til å lagre kartene.) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 http://www.statkart.no/?module=Articles;ac...icShow;ID=14190 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Vilkår for bruk av Statens kartverks visningtjenester: 1. Tilgangen gjelder for personlig bruk av tjenester for visning av kartbilder. 2. Tjenestene kan knyttes opp mot programmer som henter ut kartbilder. Det er begrenset hvor mange kartbilder pr unik bruker som kan lastes ned over en tidsperiode (se teknisk beskrivelse). 3. Kartbilder skal ikke systematisk lastes ned og lagres lokalt hos brukere eller på applikasjonsservere. Det er ikke tillatt å lage applikasjoner som kan skrive ut kartbilder i bedre oppløsning enn 150 dpi og større format enn A3. 4. Store brukersteder eller applikasjoner som har stor trafikk (over 50 000 treff per døgn), og som ønsker å bruke våre tjenester, skal registrere seg hos Kartverket. (Gjelder fra 1. desember) 5. Ved bruk av tjenestene i webapplikasjoner og lignende skal det være tydelig kildehenvisning til rettighetshaver (Kartverket, GEOVEKST og storby-kommuner). 6. Kartverket og de respektive rettighetshavere tar ikke ansvar for skade som oppstår som følger av bruk av tjenestene, verken direkte eller indirekte. 7. Dersom tjenestene blir brukt i sammenhenger som strider mot norsk lov eller skader Kartverket eller respektive rettighetshaveres omdømme og interesser, vil dette bli rettslig forfulgt og eventuelt anmeldt. 8. Kartverket forbeholder seg retten til å nekte bruk, endre leveranser, vilkår og spesifikasjoner. Endringer vil bli publisert. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Hvordan skal en tolke dette da. Er en utenfor dekningsområde for internett vil en jo ikke kunne anvende sjøkart, dersom en ikke lagrer disse privat. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Fant litt malurt i begeret Skroll ned til "Sjøkart hovedserien 2 WMS" Tjenesten skal ikke brukes til navigasjonsformål. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Jeg leser ut fra det at en applikasjon kan laste ned, on demand, ett og ett eller muligens et lite antall kartbilder og lagre disse lokalt. Skript som systematisk henter alt innenfor et større område (...) er ikke OK. Det skrives også her at kartbildene ikke skal brukes til navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Hvordan skal en tolke dette da. Utenfor dekningsområde for internett kan ikke tjenesten benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Jeg leser ut fra det at en applikasjon kan laste ned, on demand, ett og ett eller muligens et lite antall kartbilder og lagre disse lokalt. Jeg har sendt en e-post til Statkart med spørsmål om cache. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 En ting er hva de skriver en annen ting er hva en selv gjør med dataene. Ser vi på Sam's tidligere "nedlastinger" så er disse meget nøyaktig til navigasjon. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Jeg leser ut fra det at en applikasjon kan laste ned, on demand, ett og ett eller muligens et lite antall kartbilder og lagre disse lokalt. Jeg tolker dette på samme måte, men det ligger vel en hake gjemt her også. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 En ting er hva de skriver en annen ting er hva en selv gjør med dataene. Men vil de som lever av Software gidde å lage noe som ingen har lov til å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Privat bruk ! Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
NilsPils Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Leser også at sjøkartene som kommer er digitale kopier av de trykte kartene. Altså ikke særlig brukbart i forbindelse med GPS- navigering. Men sannsynligveis veldig nyttig til å ta kopier av til bruk som papirkart ombord. Jeg var akkurat i markedet for å kjøpe nytt sett sjøkart. Tror nå at jeg venter litt med det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lippert Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Jeg oppfatter dette mer i retning av at de slipper løs bruken av selve kartbildet, ikke kartdatene. Og siden det genereres et nytt kartbilde hver gang du f.eks. zoomer er flytter på utsnittet så er jo denne tjenesten i utgangspunktet kun for de med nettilgang. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
S/Y Emma Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 At dei skriv at karta ikkje skal nyttast til navigasjon, er vel rett og slett fordi dei ikkje vil ta på seg noko ansvar når du seglar på eit skjær etter å ha navigert etter karta deira. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sydvesten Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Trist at Staten frigir kartene slik... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SamH Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Jeg tror det blir ensomt i den sippekroken. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 dei ikkje vil ta på seg noko ansvar når du seglar på eit skjær etter å ha navigert etter karta deira. Kan vel være litt taktisk ift ansvar ja. Ikke ulikt CocaCola-boksene. "Drink, then swallow." Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Hansi Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Uansett nettilgang eller ikke, et flott tiltak slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.