Jump to content

Staten frigir karttjenester


yevensen

Recommended Posts

Er litt usikker. Mener i betingelsene står at kartene må ikke lagres lokalt, og det betyr vel at man ikke kan lage seg sin egen kartpakke til bruk i båten - de må hentes under bruken.

 

Men som sagt: har ikke lest så nøye. Men hvis det er lovlig, så er i alle fall kartskanningens tid forbi.

Link to post
Share on other sites

Vilkår for bruk av Statens kartverks visningtjenester:

 

1. Tilgangen gjelder for personlig bruk av tjenester for visning av kartbilder.

2. Tjenestene kan knyttes opp mot programmer som henter ut kartbilder. Det er begrenset hvor mange kartbilder pr unik bruker som kan lastes ned over en tidsperiode (se teknisk beskrivelse).

3. Kartbilder skal ikke systematisk lastes ned og lagres lokalt hos brukere eller på applikasjonsservere. Det er ikke tillatt å lage applikasjoner som kan skrive ut kartbilder i bedre oppløsning enn 150 dpi og større format enn A3.

4. Store brukersteder eller applikasjoner som har stor trafikk (over 50 000 treff per døgn), og som ønsker å bruke våre tjenester, skal registrere seg hos Kartverket. (Gjelder fra 1. desember)

5. Ved bruk av tjenestene i webapplikasjoner og lignende skal det være tydelig kildehenvisning til rettighetshaver (Kartverket, GEOVEKST og storby-kommuner).

6. Kartverket og de respektive rettighetshavere tar ikke ansvar for skade som oppstår som følger av bruk av tjenestene, verken direkte eller indirekte.

7. Dersom tjenestene blir brukt i sammenhenger som strider mot norsk lov eller skader Kartverket eller respektive rettighetshaveres omdømme og interesser, vil dette bli rettslig forfulgt og eventuelt anmeldt.

8. Kartverket forbeholder seg retten til å nekte bruk, endre leveranser, vilkår og spesifikasjoner. Endringer vil bli publisert.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser ut fra det at en applikasjon kan laste ned, on demand, ett og ett eller muligens et lite antall kartbilder og lagre disse lokalt.

 

Jeg tolker dette på samme måte, men det ligger vel en hake gjemt her også.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Leser også at sjøkartene som kommer er digitale kopier av de trykte kartene. Altså ikke særlig brukbart i forbindelse med GPS- navigering. Men sannsynligveis veldig nyttig til å ta kopier av til bruk som papirkart ombord. Jeg var akkurat i markedet for å kjøpe nytt sett sjøkart. Tror nå at jeg venter litt med det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trist at Staten frigir kartene slik...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...