Jump to content

Staten frigir karttjenester


yevensen

Recommended Posts

For Hvermansen

Erland K. B. Røed, applikasjonsansvarlig i Statens kartverk, forklarer til Aftenposten.no at poenget er at privatpersoner nå får direkte tilgang til å bruke Kartverkets dynamiske kart på sine hjemmesider.

 

- Her kan man for eksempel tenke seg å legge ut kart og rutebeskrivelse fra helgens sykkeltur. Vi ser også for oss at ideelle organisasjoner og foreninger kan benytte seg av kartene, men vi er ærlig talt litt usikre på hvor grensen skal gå.

 

- Skulle store foreninger som Vålerenga eller Røde Kors ønske å benytte våre kart, bør vi nok først ta en prat, sier Røed, og peker på at brukere med stor trafikk vil kunne gå på serverkapasiteten til Kartverket løs.

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle3369141.ece

 

 

og http://www.digi.no/828341/statens-kartverk-aapner-opp

Vi frigjør karttjenestene våre, ikke de digitale dataene for nedlasting. Det betyr at folk kan lage sin egen nettside med våre kart i bunn, og legge egen informasjon på toppen, forteller kartverkets informasjonssjef Åge Hadler til digi.no.

 

Han mener det er kartbildene og ikke de underliggende data som er interessante for publikum.

 

Åge Hadler, informasjonssjef Statens kartverk. (Foto: Statens kartverk, Tomas Rolland)- For å kunne behandle våre grunndata må du ha kompetanse og GIS-verktøy [geografiske informasjonssystemer] som kun de store systemleverandørene og profesjonelle sitter på, sier Hadler.

 

Tjenestene som kartverket nå åpner opp for publikum gir kartbilder i såkalt sanntid, direkte fra deres servere.

 

- Her kan du zoome deg ned til svært nøyaktige data. Det er våre mest detaljerte kartbilder vi nå gir sanntidstilgang til, sier informasjonssjefen.

 

- Har det vært et politisk press for å frigjøre karttjenestene?

 

- Net, overhodet ikke. Dette er noe vi selv har ønsket. Vi har jobbet med dette i et halvt års tid. Tiden var nå moden, sier Åge Hadler.

 

For å forberede overgangen har Statens kartverk forsterket egen maskinpark og investert til sammen en halv million kroner i nytt utstyr.

 

 

Blir det slik??

http://kartor.eniro.se/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Apropos kart...

Eg har mista sjøkarta som vart lasta ned ved hjelp av SamH sitt script for ei tid sidan. Finst det ein torrent eller liknande med sjøkarta i Noreg i høvelege skalaer, som kan nyttast i SeaClear? Reknar med dette ikkje vert rekna som warez, då det er muleg å laste ned karta frå Kystverket sine sider uansett.

Link to post
Share on other sites

Nå, sjønner jeg ikke "bæret".....

Gå inn på www.fonnakart.no Der ligger så så nøyaktige kart at du kan måle takrennene på huset du bor i, eller turen du vil gå, sykle eller i terrenget. Så, hva et nytt???

 

Det som er nytt er at hvermansen også kan gjøre det hvor som helst i Norge. Direkte fra Statskart. Uten å gå veien om Fonnakart - som sikkert bare leverer kart over Fonna. Sånn som Follokart gjør det for Follo.

Link to post
Share on other sites

Det som er nytt er at hvermansen også kan gjøre det hvor som helst i Norge. Direkte fra Statskart. Uten å gå veien om Fonnakart - som sikkert bare leverer kart over Fonna. Sånn som Follokart gjør det for Follo.

He, he,...Nå bor jeg ikke i "Fonna"..... Det er det forresten ingen som gjør....

Fonna er ikke et stedsnavn, tror jeg..... Kansje "Folgefonna", men det er en isbre....Smått med folk der og, til vanlig....

Link to post
Share on other sites

Husk at jeg er litt treg av meg, men hvorfor er det trist?

Fordi de ikke har gitt oss noe nytt.

Det har lenge vaert oensker fra flere hold om at kartdataene (vektordata) som har blitt samlet inn ved hjelp av skattepenger, skal vaere fritt tilgjengelig for alle, uten betingelser.

Naar statens kartverk da proklamerer at de frigjoer kartene, uten aa frigjoere noe som helst, synes jeg at det er baade trist og litt fornaermende.

Link to post
Share on other sites

Og hvordan skulle man så "frigjøre" disse opplysningene?

Man kan ikke legge dem ut som C-Map, Navionics, Bluechart eller lignende. Dette er proprietary formater og Kartverket ville øyeblikkelig bli saksøkt da de som leverer kart i disse formatene tjener grovt med penger på dette.

Det åpne, publiserte, formatet S-57 er det få av oss her som kan nyttigjøre seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...