Jump to content

Når vil "høstprisene" igjen bli "vårpriser"?

Renita

Recommended Posts

Hei,

Mange båter blir annonsert med høstpriser, og etter det jeg har fått med meg så kan man her gjøre noen gode båtkjøp prismessig. :wink:

Har sett noen eksempel på at båter blir aventert 100-150 000 rimeigere nå i høst en hva du måtte ha betalt for tilsvarende båt på vårparten.

Når kan vi forvente at prisene igjen blir juster opp, og hvor lenge bør en vente før man handler?

Noen som har synspunkt rundt dette?

MVH

Bjørn

Dette kommer an på mange ting.

Noen kaller det høstpris når de skal selge en overligger.

Noen ganger er høstprisen lik salgspris på våren, men under ny pris etter prisstigning på høsten for neste års modell

Noen kaller det høstpris da de tror at dette selger.

Noen har reelt prisavslag for å redusere lager, få inn kontanter.

Sist men ikke minst kommer det an på den økonomiske utviklingen vi får i Norge.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Høstpris forsvinner vel i det øyeblikk båten er tatt opp. "Gulroten" er vel at selger setter ned prisen for å slippe å organisere vinteropplag. Er båten først kommet på land er toget gått. For de som ikke tar båten opp om høsten er det vel litt mer ullent...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Min erfaring er at det ikke har vært så veldig mange skikkelige høstpriser i år. Har jaktet på båter til flere som er i markedet, men bare en av dem har kjøpt. Han fikk en god pris fordi selger stod med en annen, ny til røverpris med tilbud som holdt på løpe ut... Resten av båtene har stort sett bare vært noen 10.000 ned for å slippe unna styret og det gir ingen gevinst for kjøper... Selv om noen selgere mener prisen dem har satt er 100.000 og mer under listepris... Vel, vel... Jeg har iallefall vurdert kjøpene til at det stort sett går opp i opp, kjøper overtar utgiftene og styret med å forflytte båten eller orden med opplag langt borte i en fei... Svært lite attraktiv å gjøre uten at det er en større pengesum å spare...

Rentene OG arbeidsledigheten må opp før det blir skikkelige gode priser for kjøper tror jeg. Sannsynligheten for at dette skal skje er lav... Rentene kommer ikke til å gå i taket så lenge veksten i utlandet ser ut til å bli svak, da er det helt umulig å sett opp renten mye selv om det isolertsett i norge skulle være behov for det... Skulle veksten ute bli god er dette godt nytt for oss og få vil ha behov for å selge...

Slutten av 80-tallet og starten på 90-tallet kommer ikke til å gjenta seg, om det nå skulle sitte noen på kaien og håpe på gi-bort-priser på båt...

Jakten på billigbåt syns jeg har vært vanskelig. Det har vært noen, f.eks en Nordic 33 til 799.000 var røverkjøp, men den ble solgt på 1-2 dager og derfor må en kjøper som vil ha tak i disse indrefiletene av kupp-båter både har super peiling på båt (det er ofte en grunn til at det er billig) OG være rask på labben... Vanlig folk jeg representerer må ofte ha tid til å se på båten og tenke seg om... Dermed blir det veldig vanskelig for dem å sikre seg slike svært sjelden unntak fra regelen om at båter selges til ganske så vanlige priser om dagen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Slik eg har forstått det begynner lagrene av nye båter å tømmes. Dvs at det ser ikkje ut til å bli så mykje sal av overliggere som i inneværende år. Det betyr også at frå min ståstad ( forhandler ) kan det bli ok priser neste år, og det trengs verkelig :smiley: Det vil sikkert bli nokre demo båter som skal skiftes ut til hyggelige priser. Ein del som har litt for dyre lånefinansierte båter vil kanskje måtte selje, men eg trur egentlig rentenivået er så lavt no at dei fleste velger å slite seg gjennom ein periode framfor å selje med tap. Skal du ha billig båt trur eg Bjoris har oppskrifta: følg med etter enkeltbåter, vær rask og ha kontanter rede. Det er mulig å finne billige enkeltbåter, men eg trur ikkje det vært generelt lavare marked.

..."Gulroten" er vel at selger setter ned prisen for å slippe å organisere vinteropplag....

For nyere (og større) båter som finansieres via en eller annen form for lån,

blir dette "stol-leken" hvor kjøper og selger kappes om å bære kapitalutgiftene over vinteren.

Avslaget skal være betydelig for at jeg som kjøper skal finne det interessant å kjøpe båten

6-7 måneder før jeg trenger den, og da måtte sitte med de ekstra rentekostnadene i mellomtiden.

Derfor kan det faktisk være lønnsomt å betale litt mer til våren likevel,

avhengig av pris- og rentenivå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...