Jump to content

Elektrisk problem med mercruiser 5,7l.


28'platgatter

Recommended Posts

Har fått problem med strømmen på en mercruiser 5,7l.

Båten har stått i høst og når jeg skulle starte den her om dagen var batteriem døde.

Fikk ladet de opp igjen og når jeg koblet de til og skrudde på tenninga begynte problemet.

Det begynte å ryke kraftig og lukte svidd av dynamo. var nummeret før det tok fyr i den.

 

Noen som vet hva som årsaken til dette?

Link to post
Share on other sites

Begynte det å syke da du skrudde på tenningen? Om det var flere batterier. Har du sjekket at du koblet de rett? Kobler du de sammen feil blir det 24 volt og da blir det nok litt varmt i et 12v anlegg

Link to post
Share on other sites

var egentlig to batteri, men brukte bare et da jeg bare hadde et som var fulladet..

 

det kan ha begynt når jeg koblet batteriet til, men oppdaget det ikke før jeg skrudde på tenningen.

Edited by 28'platgatter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du startet kanskje ikke?

Hvis du gjorde det kan reim slure forde dynamoen jobbet hardt,har selv opplevd dette.

 

Var kun voldsom røykutvikling,nen ingen skriking. Pågikk ca 15 sek

 

 

Men kan jo også tyde på feilkobbling..............................

Edited by 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

startet ikke nei. kom aldri så langt iogmed at det begynte og ryke så voldsomt. luktet svidd.

Rart vis det skal være noe feil kobling for alt har fungert i hele sommer.

Link to post
Share on other sites

Høres ut til at dynamoen din har tatt kvelden i løpet av høsten. Batteriet er vel neppe særlig bedre det heller, hvis det har stått tomt i uker eller måneder så har det nok fått seg en alvorlig knekk. Skru ut dynamoen og få den testet, mest sannsynlig må du til med en helt ny. Når det var like før den tok fyr er den neppe noe å reparere på vil jeg tro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har nok brent viklingene i stator og rotor, så containeren er vel rette mottaker, og ikke verkstedet :yesnod:

 

 

Høres ut til at dynamoen din har tatt kvelden i løpet av høsten. Batteriet er vel neppe særlig bedre det heller, hvis det har stått tomt i uker eller måneder så har det nok fått seg en alvorlig knekk. Skru ut dynamoen og få den testet, mest sannsynlig må du til med en helt ny. Når det var like før den tok fyr er den neppe noe å reparere på vil jeg tro...

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Min teori er at + og - har blitt byttet om. Det kan skje på to måter. Enten ved at polskoene på batteriet er satt feil. Alt. 2 er at batteriet har vært helt totalt utladet og at lader er satt på feil slik at + kabel er satt på - batteripol og omvendt. Da kan batteriet være ladet slik at polene har byttet plass.

Link to post
Share on other sites

Det er vel umulig at polene bytter plass, selv om du kobler lader feil.

Jo det er mulig at +pol blir - pol og omvendt. Jeg har selv sett og opplevd dette. Hvis batteriet er helt tomt ( 0 V ) og en eldre lader uten elektronikk kobles feil vil dette skje.

Link to post
Share on other sites

Hallo.

 

Vist batteriet er totalt utladet går det fint an å bytte polaritet ved å feilkoble laderen før lading, +blir- og -blir+.

Vist dette er skjedd kan du lade de ut igjenn med å sette på en pære å utlade det HEILT og så snu polariteten igjenn.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...