28'platgatter Startet 12.November.2009 Del på Facebook Startet 12.November.2009 Har fått problem med strømmen på en mercruiser 5,7l. Båten har stått i høst og når jeg skulle starte den her om dagen var batteriem døde. Fikk ladet de opp igjen og når jeg koblet de til og skrudde på tenninga begynte problemet. Det begynte å ryke kraftig og lukte svidd av dynamo. var nummeret før det tok fyr i den. Noen som vet hva som årsaken til dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 Begynte det å syke da du skrudde på tenningen? Om det var flere batterier. Har du sjekket at du koblet de rett? Kobler du de sammen feil blir det 24 volt og da blir det nok litt varmt i et 12v anlegg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
28'platgatter Svart 12.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) var egentlig to batteri, men brukte bare et da jeg bare hadde et som var fulladet.. det kan ha begynt når jeg koblet batteriet til, men oppdaget det ikke før jeg skrudde på tenningen. Redigert 12.November.2009 av 28'platgatter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 12.November.2009 Del på Facebook Svart 12.November.2009 (redigert) Du startet kanskje ikke? Hvis du gjorde det kan reim slure forde dynamoen jobbet hardt,har selv opplevd dette. Var kun voldsom røykutvikling,nen ingen skriking. Pågikk ca 15 sek Men kan jo også tyde på feilkobbling.............................. Redigert 12.November.2009 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
28'platgatter Svart 13.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2009 startet ikke nei. kom aldri så langt iogmed at det begynte og ryke så voldsomt. luktet svidd. Rart vis det skal være noe feil kobling for alt har fungert i hele sommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Høres ut til at dynamoen din har tatt kvelden i løpet av høsten. Batteriet er vel neppe særlig bedre det heller, hvis det har stått tomt i uker eller måneder så har det nok fått seg en alvorlig knekk. Skru ut dynamoen og få den testet, mest sannsynlig må du til med en helt ny. Når det var like før den tok fyr er den neppe noe å reparere på vil jeg tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
28'platgatter Svart 13.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2009 får prøve skru den ut iløpet av helga og få den sjekket. Veit noen om en plass som fikser dynamoer i telemark?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Har nok brent viklingene i stator og rotor, så containeren er vel rette mottaker, og ikke verkstedet Høres ut til at dynamoen din har tatt kvelden i løpet av høsten. Batteriet er vel neppe særlig bedre det heller, hvis det har stått tomt i uker eller måneder så har det nok fått seg en alvorlig knekk. Skru ut dynamoen og få den testet, mest sannsynlig må du til med en helt ny. Når det var like før den tok fyr er den neppe noe å reparere på vil jeg tro... Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Min teori er at + og - har blitt byttet om. Det kan skje på to måter. Enten ved at polskoene på batteriet er satt feil. Alt. 2 er at batteriet har vært helt totalt utladet og at lader er satt på feil slik at + kabel er satt på - batteripol og omvendt. Da kan batteriet være ladet slik at polene har byttet plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Da kan batteriet være ladet slik at polene har byttet plass. Det er vel umulig at polene bytter plass, selv om du kobler lader feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Det er vel umulig at polene bytter plass, selv om du kobler lader feil. Jo det er mulig at +pol blir - pol og omvendt. Jeg har selv sett og opplevd dette. Hvis batteriet er helt tomt ( 0 V ) og en eldre lader uten elektronikk kobles feil vil dette skje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Oves Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Hallo. Vist batteriet er totalt utladet går det fint an å bytte polaritet ved å feilkoble laderen før lading, +blir- og -blir+. Vist dette er skjedd kan du lade de ut igjenn med å sette på en pære å utlade det HEILT og så snu polariteten igjenn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Men kan jo også tyde på feilkobbling.............................. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.