Jump to content

Brukbar turbåt til under 1 million?


morten37

Recommended Posts

Er det mulig å få en brukbar turbåt for en familie på 4 til under 1 million?

 

Jeg surfer ofte på Finn.no for å se hva som er der ute. Jeg tenker at en slik turbåt for 4 bør være på minst 32-34 for og oppover. Snekke som tusler i vei i 8 knop er ikke aktuellt. Ferien er for kort til det. Har i dag en seilbåt som går 6-7 knop så det er prøvd. Så da ser jeg på Princesser og slike båter da. Gjerne langt ned på 80 tallet med gamle motorer og ellers tilårskomment utstyr. De forlanger gjerne bortimot en million eller over.

 

Hva mener dere er et bra kjøp for en familie på 4 som vil på tur? Er det mulig å få noe under 1 million som er til å stole på?

Link to post
Share on other sites

det spørs vel hva du er ute etter og hvilke krav du har. vi gikk for en eldre båt som vi oppgraderer selv slik at den blir slik vi vil ha den. det er mange forholdsvis nye båter til under millionen som er bra og til å ''stole på '' f. eks bella 850, div sunseeker og windy er en grunn til at de koster ikke bare merket, div Bavaria osv

Link to post
Share on other sites

når det står "Kan selges med fullt bestikk hvis ønskelig" så menes det vel ikke spisebestikk ? :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det var ment som en spøk :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

med litt pruting så havner du på en mill på denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18530141

 

eller halvparten... fullt mulig å dra på tur med denne også ja http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18460441

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har vansker for å komme unna to merker

Scand Baltic

Nimbus - her finnes mange fine båter. Fra 28 fot og oppover. 310 er en fin familiebåt synes jeg.

 

Nidelv 28 er en god traver mange har stor glede av

 

Sett av 50.000 av det du har tenkt å kjøpe for til uforutsette utgifter det første året :smiley:

Link to post
Share on other sites

Brukbar til under 1 mill ?...

Joda, det tror jeg nok ikke skulle være noe problem :smiley:

Sett deg en max grense oppad, søk deg frem i diverse båter, også gjerne der du ser du må prute litt for å få det til.

Vær aktiv ute i markedet, gå på visninger, også på både dyrere og billigere båter, plutselig ligger drømmeskuta der,

og du har fått den til en pris du kan leve med.

Er godt overbevist om at du kan få både gode og praktiske båter for millionen fremdeles. :yesnod:

 

Vidar'n :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nimbus 310 er noe drøftet i denne tråden, og virker til å være en topp båt og skulle tilfredstille de kravene du har (samt at den er rimelig ny).

 

Testen i Båtmagasinet var slik:

 

Test: Nimbus 310

 

En aning trang

En real familiebåt med bra sjøegenskaper. Men faren med å benytte en modellbetegnelse som antyder at båten er større enn den i virkeligheten er, gjør at man lett kan bli skuffet over plassen innvendig.

 

Tekst: Hans Due

 

Nimbus er ikke alene om å benevne sine båter ut i fra total lengde med nebb og badeplattform. Nimbus 310 har en total lengde på 9,18 meter, hvilket er litt i overkant av 30 fot. Men skroglengden er 8,40 m, hvilket gjør at båten i realiteten er en 27,5-foter. Tar vi utgangspunkt i dette, har Nimbus fått plass til mye i båten selv om det kan virke en aning trangt om bord. Bortsett fra litt småslurv i finishen, er totalinntrykket imidlertid meget bra.

 

Sjøegenskaper

Båten tåler en støyt. Den er er godkjent i CE-klasse B, hvilket betyr utaskjærs. Selv om størrelsen på båten ikke er den største i vår sammenligningstest, utgjør kvaliteten på frontruter og høyden på terskelen inn i salongen fra akterdekket antagelig forskjellen på klasse B og C som er mer skjermet farvann.

Vi ble noe overrasket over motorvalget i denne båten, for tidligere har Nimbus og Volvo Penta vært som siamesiske tvillinger. Med en Yanmar 4LHSTE dieselmotor på 230 hk gjør båten 26,6 knop på toppfart. Og båten klarer fint denne hastigheten. Skroget har en liten kjøl akterut, og ligger vel i gråsonen mellom halvplaner og helplaner. Aktiv bruk av trimplan er imidlertid en nødvendighet for at båten skal gå pent i sjøen, for den har en tendens til å reise baugen en del. Selv på toppfart virker båten trygg og stabil, og den er enkel å manøvrere. Den var den eneste av testbåtene som lente seg merkbart innover i svingene.

I rufsevær virket båten tørr og fin. Finmanøvrering gikk bra, men man merket at vinden tok i overbygget. Baugpropell er så avgjort en fordel.

 

Førerplass

Førersetet er godt å sitte i. Det kan justeres i lengderetningen, men ikke i høyden. Det er god sikt horisonten rundt gjennom store vindusflater med smale skillestolper. Instrumentene er montert lett synlige, og kompasset er i synslinjen. Både ratt og gass/gearspak var enkle og behagelige å betjene. God innvendig høyde i styrhus gjør at det å stå og kjøre med hodet gjennom takluken ikke er behagelig med mindre man er over 2 meter høy.

Defroster og ferskvannspyling på solide vindusviskere er standard. Bra!

 

Styrhussalong

Salongen i styrhuset er lys og luftig. Taket er delvis polstret, og det er montert inn 4 downlights. I tillegg er det en lysliste bak hvert gardinbrett mot vinduene. Dette lyset gir en lun og koselig stemning i nattemørket. I sofaen rundt bordet er det tilstrekkelig plass til at 4 personer kan innta et behagelig måltid, og samtidig ha god utsikt uten å måtte strekke på halsen. Men setedybden i lengderetningen av sofaen er noe lang, slik at man ikke sitter så behagelig dersom man benytter ryggstøet. Den forreste delen av sofaen kan vippes forover slik at det blir en dobbeltseter i fartsretningen vis a vis førerplassen. Under sofaen er det store stuerom.

 

Bysse

Vis a vis spiseplassen og aktenfor førerplassen er byssa. Den har rikelig med skuffer i forskjellige størrelser. I vår testbåt var det en praktisk gasskoker/komfyr. Ved siden av denne en rund stålvask med bra armatur. På den andre siden er det noe avsettingsplass. Kjøleskapet var montert under førerstolen. Alt i alt en vel fungerende bysse.

 

Lugarer

Det er soveplass til fire om bord. To i en stor lugar med dobbeltkøye forut og to i en dobbeltkøye i separat lugar på tvers under fører/passasjerplass. Begge steder er det av-/påkledningsdel.

Under dobbeltkøya forut er det små stuerom, mens det største stuerommet er okkupert av baugpropellmotoren. Taket er helpolstret, men polstringen var løsnet flere steder. På babord side er det et fint hengeskap, og over hver køyedel en leselampe. Ventilasjon gjennom blant annet takluke som er riktig hengslet i forkant. Lugaren gir et lunt inntrykk med bruk av en del treverk.

Lugaren på tvers er som slike lugarer flest, noe trang, men ikke verre enn at det fint går å sove her dersom man ikke er utpreget plaget av klaustrofobi.

 

Toalett

Planløsningen i toalettrommet kunne med fordel vært gjenstand for en redesign. Det var litt trangt alle veier, spesielt i området rundt doen. Polstringen var delvis løsnet, og skottet mot førerplassen var brukket. Det er tydelig at det har vært store påkjenninger her, antagelig som følge av slag under kjøring i sjø. At polstringen har løsnet kan komme av at enten har man gjort dårlig arbeide under montering, eller så har ikke limet tålt fuktighet som følge av dusjing.

En stor benkeplate med innfelt vask og med skikkelige dører til oppbevaringsskap under benken gir vi pluss for.

 

Uteplass

Akterdekket er innredet både for hygge og nytte. På babord side er det en benk med stuerom under, det kan monteres bord på søyle i dørken, og det er god plass til to løse stoler. Stues bordet og stolene vekk, har man forholdsvis god plass til fiske. Badeplattformen er ren og romslig, med innfelt, uttrekkbar badeleider, stuerom for ankertau og dregg samt fenderholdere på akterspeilet. Adkomst gjennom port.

Det er godt om griperekker både rundt akerdekket, på styrhuset og forut. Dollbordet er bredt og behagelig å ferdes på, og pulpiten ender i en åpning forut for enkel iland- og ombordstigning.

 

Teknisk

De tekniske løsningene ombord får absolutt godkjent. Riktignok er det litt trangt i motorrommet, men alt er ryddig lagt opp, og det er også adkomst til motoren gjennom luke fra det store stuerommet under akterdekket. Slanger og kabler er skikkelig oppklamret, og det er benyttet tilstrekkelig kabeltverrsnitt på de viktigste innretningene.

 

Konklusjon[/b

Dette er en bra familiebåt som man meget vel kan reise på ferietur med. Det er litt trangt enkelte steder, og finishen halter litt, men bortsett fra det, synes vi Nimbus 310 er et godt alternativ.

 

Kilde: www.harstadmarina.no/batbilder/Nimbus310.doc

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Et STORT minus med Baltic og Atlantic er badeplattformen.. fra 2002 tror jeg det var så senket de den :nonod: Resultatet er at en ligger hele natta og hører på skvulping og det er ikke lite heller.. Samt at godt ferielastet båt gjør at plattformen går under vann ved gåing på dollbordet :nonod:

 

Du burde bestemme deg for fart eller ikke fart samt våt eller tørr båt.. altså halv eller helplaner.. balic mm er etter min erfaring MEGET våte båter ved sjø skrått inn forfra. Helplaner av kjent merke er meget tørre båter selv om det står på skikkelig. En annen ting er hvor glad du er i teak og andre tresorter.. da mener jeg ikke og se på (for det er flott) men vedlikehold og type behandling fra fabrikk (særlig på innredning). Har registert at pussing og lakking/olje er påkrevet selv på båter fra 2002 og nyere :nonod: (ja dette var baltic) dette er for dårlig etter min standard.

 

Lykke til :flag:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vi er veldig fornøyd med vår Cranchi Smeraldo 36. Har sett de annonsert på finn fra 850.000,- til 1.5 mill. Ser du litt i utlandet så kan du nok få en slik til rundt 8-900.000,-

 

Vi er familie på 4, men unga er ikke så store enda, 2 og 6 år gamle og de har plenty med plass og boltre seg på uten at mor og far tilter helt. Vi er ute 3-4 uker i strekk i ferien uten problemer.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Når du spør om en båt til under en mill og minst 32-34 fot ,så er det vel lite intresant med Nidelv 28 osv .Ser du etter en som kan marsje i 17 knop og plass til 4 , da må jeg jo nevne Princess 35.To lugarer ,marsjer bra og du kan få en P-35 tett oppunder 1990 mod til en mill.Da trur jeg du kan få deg en flott båt, med god plass og en du kan selge igjen uten for mye ball .

Jeg har en P-330 med masse topp utstyr til 1 mill , det er en 1990 mod som jeg marsjer fint i 20-22 knop med.Her har vi vært 4 voksene på tur mange ganger,ingen som har klaga enda på værken fart eller plass.Jeg trur jo selv jeg gjorde et bra kjøp,men sånne kjøp er det flere av om du sitter på gjerde å venter til den rette kommer.Lykke til med jakten ,det er en morro jakt da .Skal du dra sesongen litt ut ,så bør du se etter en lukket båt .Kalesjebåt er fint det når sola skinner å det er sommer.Men når det regner og blåser , å det blir sure høstkvelder .Da er det godt å kunne lukke døra ,åsitte tørt varmt og godt .Men det spørs jo hva du ønsker,men det kan regne mye om sommer'n også.Det er ikke så ok å legge seg i rått sengetøy ,snakker da om egen erfaring.Har hatt noen kalesjebåter,å da vi bytta til lukket avd .Var det som å starte et nytt båtliv,godt å slippe trekk å fuktighet på tur .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...