Jump to content

Grå olje tappet ut på Yamaha 75hk fra 1998. Hva gjør jeg?


Brumm

Recommended Posts

Dette har sikkert vært luftet mange ganger på forumet, men finner ingen relevante tråder ved søking. Altså; i tillegg til 32 foteren har jeg

også en gammal jeep med 75 hk Yamaha 2t fra `98. Tappet akkurat gearolja på den og for første gang rant det ut grå olje. Betyr vel at

olja har fått tilsig av vann på en eller annen måte. Er det sånn at jeg må skifte simringer her eller er det bare å lukke øynene og skifte olje

som vanlig og sjøsette til våren.

Har også en 4 hk av samme merke, den er bælgammal, og har alltid hatt grå gearolje. Men virker prima fortsatt. Men kanskje det ikke er så mye

mekk å skifte simringer? (Hvis det er feilen da). Hva ville dere gjort?

Link to post
Share on other sites

Ja kanskje det bare er pakningene på inn/ut pluggene. Men det er vel best å slifte simringer også. Har aldri gjort dette før. Er det vanskelig for en fyr som

er (litt over "normalt") handy? Jeg mener, trenger jeg spesialverktøy eller verkstedhåndbok?

Edited by Brumm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De 2 største synderen er fiskesnøre rundt propellakslingen ( ta kverken på simmringene ) og skader på tettinger på fylle/lufte skruene ( igjenbrukte en gang for mye... )

 

Det du bør gjøre...

Tapp av olja

Ta av propell og sjekk nøye rundt akslingen

 

Finner du fiske sene eller ser mulige problemer, må du utbedre snarest....

 

MEN hvis du ikke finner noen entydige problemer kan du prøve å bare bytte tettingene på påfyll/lufte skruene samt fylle på ny olje... men sjekk olja med meget korte intervaller for å se hva som skjer, kommer det vann inn igjen er det ingen annen utvei en å bytte tettinger og da gjerne ALLE ( fåes antagelig komplette kit )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Skiftet på min 40 hk fra 85. Av med undervannhus,proppel og impeller . borret to hull i simmeringene satte inn skruer og dro ut simmeringene etter disse. kansje ikke etter boka.men. Vannet kan også komme inn ved mansjetten til girstangen., ville også trykk/ vakuum testet undervannhuset.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye tar egentlig et verksted for en slik jobb?

Kan vel ikke være stort mer enn en time for dem?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...