Brumm Startet 13.November.2009 Del på Facebook Startet 13.November.2009 Dette har sikkert vært luftet mange ganger på forumet, men finner ingen relevante tråder ved søking. Altså; i tillegg til 32 foteren har jeg også en gammal jeep med 75 hk Yamaha 2t fra `98. Tappet akkurat gearolja på den og for første gang rant det ut grå olje. Betyr vel at olja har fått tilsig av vann på en eller annen måte. Er det sånn at jeg må skifte simringer her eller er det bare å lukke øynene og skifte olje som vanlig og sjøsette til våren. Har også en 4 hk av samme merke, den er bælgammal, og har alltid hatt grå gearolje. Men virker prima fortsatt. Men kanskje det ikke er så mye mekk å skifte simringer? (Hvis det er feilen da). Hva ville dere gjort? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Hei, regner med at du har sjekket/byttet pakning på avtapningsplugg.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mekling Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Skift simmringer ellers ødlegger du drevene i undervannshuset, 75 hesteren gir mye mer belastning på drevene en en liten motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Svart 13.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2009 (redigert) Ja kanskje det bare er pakningene på inn/ut pluggene. Men det er vel best å slifte simringer også. Har aldri gjort dette før. Er det vanskelig for en fyr som er (litt over "normalt") handy? Jeg mener, trenger jeg spesialverktøy eller verkstedhåndbok? Redigert 13.November.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 De 2 største synderen er fiskesnøre rundt propellakslingen ( ta kverken på simmringene ) og skader på tettinger på fylle/lufte skruene ( igjenbrukte en gang for mye... ) Det du bør gjøre... Tapp av olja Ta av propell og sjekk nøye rundt akslingen Finner du fiske sene eller ser mulige problemer, må du utbedre snarest.... MEN hvis du ikke finner noen entydige problemer kan du prøve å bare bytte tettingene på påfyll/lufte skruene samt fylle på ny olje... men sjekk olja med meget korte intervaller for å se hva som skjer, kommer det vann inn igjen er det ingen annen utvei en å bytte tettinger og da gjerne ALLE ( fåes antagelig komplette kit ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Brumm Svart 13.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2009 Bra, jeg skjønner. Men er det ingen her som kan forklare gangen på simringskift på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
westbas 89 Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Skiftet på min 40 hk fra 85. Av med undervannhus,proppel og impeller . borret to hull i simmeringene satte inn skruer og dro ut simmeringene etter disse. kansje ikke etter boka.men. Vannet kan også komme inn ved mansjetten til girstangen., ville også trykk/ vakuum testet undervannhuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 13.November.2009 Del på Facebook Svart 13.November.2009 Hvor mye tar egentlig et verksted for en slik jobb? Kan vel ikke være stort mer enn en time for dem? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.