Jump to content

Hvilket kartprogram til PC?

Orca74

Recommended Posts

Som vanlig kan jeg alltids legge inne en anbefaling for kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") kostet kr 1500,- inkl. merverdiavgift da jeg kjøpte det i 2008. Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot, og du kan velge om det skal vise blinkende fyr, lykter og lanterner. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro 3000 Standard" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA.

"seaPro 3000 Lite" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som de til ENC(Electronic Navigational Chart). Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC). Dersom "seaPro 3000 Lite" oppgraderes til "seaPro 3000 Lite +" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57/3. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro 3000 Lite" er dessuten brukervennlig. Og når man får både programvare og elektroniske kart av meget høy kvalitet til bare kr 1500,- inkl. merverdiavgift, synes ihverfall jeg dette er billig.

Mer informasjon er tilgjengelig på euronav.no.

Jeg benytter en GPS fra Clas Ohlson med USB-plugg og har operativsystemet Windows Vista på min PC. Og ja, denne GPS'en er ikke den mest raffinerte med tanke på avansert filtrering og kritisk navigasjon, men den fungerer.

For ordens skyld er en slik løsning med bærbar PC med kartprogram, elektroniske kart og GPS bare et hjelpemiddel, i likhet med en kartplotter for lystbåt, og man må kjenne begrensningene slikt utstyr har. Man bør ha offisielle papirkart om bord i tillegg og heller ikke glemme å navigere visuelt ved hjelp av lykter, sjømerker osv. (Kommersielle norskflaggede fartøy skal ha offisielle og oppdaterte papirkart for det området de seiler i med mindre de har 2 typegodkjente ECDIS med offisielle og oppdaterte ENC og uahvhengig strømforsyning, og ellers tilfredsstiller krav fra IMO, IHO og IEC for slikt utstyr.)

Etter og ha brukt en rekke forskjelige kartprogrammer i forskjellige båter er jeg kommet til at SeaPro er det programmet som jeg liker best og når det i tilegg er det biligste blir valget enkelt. Jeg bruker nå en SeaPro 3000 Plus i min lystbåt. Og har koblet til følgende: GPS, AIS, Autopilot, Kompass, Radar, Vindmåler, dybdemåler, Navtex og internet for nedlasting av værdata (grip filer). Systemet fungerer utrolig bra og gir mei al den informasjonen jeg trenger.

Nå kan det nokk sies at jeg er mer en gjennomsnittilog inntresert i slike saker og bruker kaartsystemet til mer en navigasjon og derfor har kjøpt et system som kostet kr 11.000,- men skulle jeg hat et anet system som gjør det samme hadde det kostet meg mange ganger mer.

Til Vanlig navigasjon vil nokk de fleste klare seg bra med en SeaPro Lite National edisjon da betaler en kun kr 1500,- for kartpakke Norge og får programmet med på kjøpet. Ønsker en og koble til Radar og denslaks kan en jo oppgradere til SeaPro 3000 STD det koster vel en 3-4000.

Vil en ha ful rulle med det meste tenkelige får en gjøre som meg og kjøpe en SeaPro 3000 plis.

oppdatert

------------

Dette (Euronav.no) var imponerende dårlige hjemmesider til å være en proff aktør. Masse trykkleifer, hummer og kanari når deg gjelder norsk og engelsk språk, sider som ikke er oppdatert på flere år og ikke minst det faktum at det er umulig å finne ut hva ting koster uten å gå til den utenlandske siden (som burde være unødvendig når noen hevder å være norsk distributør).

Nei dette ble nok dessverre litt for useriøst for meg til å bruke penger på, selv om produktene sikkert er bedre enn hva som fremgår av førsteinntrykket her.

Men igjen, takk for tipset

Redigert av chryztaal (see edit history)

Hei,

Jeg har ingen erfaring enda, men etter å lest meg opp her inne valgte jeg å kjøpte Seapro Lite men da med karter over hele Norge + Sverige, det fordyret ikke mer enn 500.-

Fra euronav.no tok 2 dager før det lå i posten :-)

Så for 2000.- fikk jeg både programmet og karter!! Det syntes jeg var billig,

Samtidig bestille jeg fra Wiimp.no en pakke med en haicom gps og 12V lader til pcen for kr 700 eller noe slikt.. Også billig syntes jeg..

Så hvis det er like bra som det ser ut til, må jo dette være en billig 15 tommer kartplotter!?

Gleder meg til å prøve dette :-)

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Håper bare euronav.no er bedre på rettskrivning i produktene enn de er på hjemmesiden sin :)

Dette (Euronav.no) var imponerende dårlige hjemmesider til å være en proff aktør. Masse trykkleifer, hummer og kanari når deg gjelder norsk og engelsk språk, sider som ikke er oppdatert på flere år og ikke minst det faktum at det er umulig å finne ut hva ting koster uten å gå til den utenlandske siden (som burde være unødvendig når noen hevder å være norsk distributør).

Nei dette ble nok dessverre litt for useriøst for meg til å bruke penger på, selv om produktene sikkert er bedre enn hva som fremgår av førsteinntrykket her.

Jeg mener dårlig rettskriving alltid gir et lite profesjonelt og dårlig førsteinntrykk, uansett i hvilken sammenheng det gjelder. Men personene bak kan likevel være flinke på det de kan. Hjemmesiden til Euronav kunne nok sikkert vært bedre også.

Men selve produktet "seaPro 3000 Lite" som jeg kjenner fra dette firmaet, er meget bra. Og de elektroniske kartene, "Livechart", er de beste jeg har vært borti, sammenlignet med både dyre og billige elektroniske kartsystemer. Som tidligere nevnt har jeg sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og jeg kan ikke se at de står tilbake for disse ENC'ene. Men de er selvsagt ikke oppdaterte og offisielle.

Når man får både programvare og elektroniske kart av meget høy kvalitet til bare kr 1500,- inkl. merverdiavgift, er det etter min mening ikke noe å si på prisen. Men kanskje det kan være et problem også, at kart og software er for billig? Når man ser hva enkelte betaler av store summer for navigasjonssystemer og lignende til fritidsbåter, kan muligens noen oppfatte lav pris som synonymt med lav kvalitet?

Redigert av Capitaine (see edit history)

Når det gjelder programvare så er det jo i mange tilfelle snakk om "spin-off" fra profesjonelle applikasjoner. Navigasjonsprogrammet mitt er for å alle praktiske forhold identisk med et rattmerket ett. Den store forskjellen er at mitt kostet 8K, mens det rattmerkede koster 20 ganger det.

NT+ kommer fra samme basen som CM93, men tjuegangen gjelder her også.

Angående maskinvare så får du akkurat det du betaler for, selv om jeg synes prisigen til de to store på hobbymarkedet er helt hinsides til tider, særlig når det gjelder skjermer.

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Som vanlig kan jeg alltids legge inne en anbefaling for kartprogrammet "seaPro 3000 Lite" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart")

Jeg har kjøpt disse kartene (SeaPro 3000 Lite), og tester dem nå på PC. Min umiddelbare reaksjon er at PAN-funksjonen er noe uvant, da man må trykke på en pil i kanten i stedet for å "dra" kartet. Det verste er at når man bruker PAN, forandrer man samtidig målestokk (kan kanskje justeres)? Synes også at det er svært store trinn på regulering av målestokk. Har andre erfaring med dette?

Redigert av Dreamer (see edit history)

Et poeng kan være å laste ned demoversjoner før man kjøper. Jeg ble veldig blendet av mange gode omtaler av Seapro og kjøpte dette med norgespakke kart for kr 1500. Ble egentlig ganske skuffet da jeg synes det er vanskelig å bruke. Veldig små knapper, vanskelig å se hva som er hva og håløs zooming. Dette kan dog også ha å gjøre med smak og behag. Nå har jeg lastet ned et gratis alternativ som heter OpenCPN. Dette virker svært lovende og jeg gleder meg til å prøve det i båten.

Har kjøpt meg Tiki Navigator - Navionics, som bruker nå Navionics sine vectorkart. Har testet det litt og jeg må si at jeg er imponert. Veldig intuitiv og veldig grei å bruke.

Det som jeg ikke likte helt var at når man zoomer ut litt forsvinner deler av kartet. Det er vel Navionics som er litt oppdelt, slik at det blir ikke helt sømløs.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Nå har jeg lastet ned et gratis alternativ som heter OpenCPN. Dette virker svært lovende og jeg gleder meg til å prøve det i båten.

Jeg er på jakt etter en billig løsning mest for bruk til planlegging m.m. men som også kan fungere som reserveplotter.

Hvilke karter bruker du sammen med OpenCPN?

Til OpenCPN bruker du C-map. lastet det ned (riktignok til linux) installert og alt bare funket:D Det var digg..

Bruker også TIKI, men de har ikke kart over hele norge. Kun sør for Trondheim.

OpenCPN har også støtte for å ha GRIBB-Værfiler I kartet! Dette er noe som er veldig hendig. Kartet er forøvrig veldig lett å skjønne seg på

brukte kanskje 10 min på å være helt opp å gå på dette programet. (Til de som er litt pirat ligger c-map det på en unevt torrent side..)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...